Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 28 november 2010

Planera för en jul utan stress.

Av Maria - 28 november 2010 00:18

 

 

Planera för en jul utan stress.

I slutet av november/början av december.


Hela familjen.

 

Dags för nytt familjeråd.

Vad ska ni ha på julbordet?

Planera mat och dryck tillsammans.

Grundhandla varor som håller sig länge

och kanske är tunga att släpa hem, så som dryck.

Glöm inte adventskalender till barnen.

 

Börja laga julmat.

Lite i taget, då och då,

frys in och pricka av på listan.

Sillen mår inte dåligt av att stå ett par veckor i lagen

och rödkålen smakar lika god när den har varit fryst.

Du vet nu hur det ser ut på julpyntsfronten,

men om barnen vill göra eget så är det rätt tid för det nu.

Låt dem pyssla en dag med det,

men se till att det blir gjort innan storstädningen.

Leta fram krukor till julblommorna.

Någon kruka som saknas eller är trasig?

Då har du tid att handla en ny eller laga.

 

Grovstäda.

Plocka undan alla högar med papper,

gå iväg med returglas och pappersinsamling.

Gör en eller två lite större saker i hemmet,

kanske skura ugnen och bakom badkaret.

Inte mer.

 

Du själv.

 

Gå igenom dina kläder.

Vill du handla något nytt?

Du hinner beställa på postorder till och med

och få det levererat innan jul.

Kanske en och annan julklapp kan komma med i beställningen.

Har du redan kläder?

Se till att de är rena och strukna.

Blir de skrynkliga i garderoben är det bara

att hänga ut dem en stund så blir de släta i den fuktiga vinterluften.

 

I mitten av december.

 

Hela familjen.


Dags att storhandla.

Låt endast en person åka iväg och handla.

En vuxen får hoppa över middagen en kväll till förmån

för att åka och handla i lugn och ro.


Storstäda.

Nu är det allvar.

Ut med barnen och sätt skurborste och fönsterskrapor

i händerna på övriga vuxna medlemmar av familjen.

 

Posta alla julkort.

Slå in paket och sätt etiketter på dem direkt.

Lacka och rimma bäst du orkar.

Se över vad som behöver film och batterier.

Videoband till julens alla favoriter och batterier till kameran.

Fortsätt laga julmat och pricka av på listan.

Lyssna gärna på julmusik och smutta glögg under tiden,

det gör det hela trivsammare.

Bjud in vänner och bekanta till ett glöggfika.

Under julen försvinner ju alla in i sin familjevrå

och då kan det vara trevligt att träffas lite innan

och skratta bort en stund.

 

Du själv.

 

Sätt dig ner en stund och beröm dig själv

för att du så framgångrikt undviker julhetsen.

Läs en inspirerande jultidning och fundera på hur du vill

att granen ska vara klädd i år.

 

En vecka före jul.

 

Hela familjen.


Grava laxen, den håller fram till jul.

Ta en lördag eller söndag till att i dagsljus välja ut en gran.

Tinga en hos försäljaren om du inte har möjlighet

att förvara den utomhus ett par dagar till.

Annars kan du ha den på balkongen/utanför dörren ännu ett par dagar.

Köp julblommorna du vill ha.

Köp mistel och sätt upp.

Provpussas under den en stund.

Gå igenom julporslinet.

Finns det servetter så det räcker till både middagen och kaffet?

Gör julgodiset och göm det!

Gör lite mer julgodis och göm det bättre än det förra.

 

Du själv.

 

Gå till frisören, eller vad du nu bokade.

Ta ett hett bad och skrubba bort alla sorger och besvär.

 

Dan före dan.


Hela familjen.


Om du inte redan har gjort det, köp gran!

Annars, ta in granen och klä den.


Ta fram mat ur frysen.

Du kan redan nu sätta skinkan i ugnen,

om du inte föredrar att göra det imorgon bitti.

Duka julbordet med duk, tallrikar, glas och servetter.

Diska eller torka sådant som behöver en uppfräschning.

Ta en sista koll på julklapparna.

 

Du själv.

 

Fixa händerna och naglarna,

de behöver det efter allt skrubbande och skurande.

Kolla kläderna, häng eventuellt ut dem på vädring.

Mys med nära och kära och njut lugnet före stormen.

Gå och lägg dig i tid!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards