Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 25 november 2010

Mattesaga.

Av Maria - 25 november 2010 18:29

 

På julaftonskvällen.

 

Det var julaftonskväll.

Karin och Olle satt på golvet vid granen.

De var förväntansfulla.

Ikväll skulle nog tomten komma.

I soffan satt mormor och morfar och farmor och farfar.

Mamma och pappa julstökade i köket.

Hur många var dom hemma hos Olle och Karin?(8).

 

Nu knackade det på dörren.

Olle sprang och öppnade.

Det var barnens kusiner Per och Frida

som kom med sina föräldrar.

Hur många vuxna var dom nu som

skulle fira jul tillsammans?(8).

 

Under den stora, fina granen låg många julklappar.

Olle hade sett sitt namn på tre stora paket och två små.

Hur många paket skulle Olle få?(5).

På ett litet och tre stora paket stod det ”God jul Karin”.

Hur många julklappar skulle Karin få öppna ikväll?(4).

 

Hur många paket fler hade Olle?(1).

 

Lilla Frida hade bara små paket i sin hög,

men hon hade dubbelt så många paket som Karin.

Hur många paket var hennes?(8).

 Per hade bara hälften så många julklappar som Karin,

men hans var riktigt stora.

Hur många skulle han få öppna?(2).

 

Plötsligt såg barnen ett ljus utanför fönstret.

Mycket riktigt var det tomten som kom.

”Finns här några snälla barn?”, frågade tomten.

Jodå, här finns många snälla barn,

svarade Olle och Karins mamma.

Hur många barn var dom?(4).

 

I ett av Olles stora paket fanns det 100 små olika bitar?

Vad kunde det varit som Olle fick? (Pussel).

 

Karin fick en burk med pärlor.

I den var det dubbelt så många

som i Olles paket.

Hur många pärlor var det i burken?(200).

 

Frida hade fått en leksak som hade två ögon,

två armar och två ben.

Vad kan det ha varit?

Per fick en stor bil i sitt ena paket och en husvagn

i det andra. Hur många hjul hade dom tillsammans? (8).

 

När tomten gått lekte barnen länge med sina nya leksaker.

Till kvällsmat åt dom god risgrynsgröt med

kanel och socker.

Hur många tallrikar fick Karin och Olles pappa duka fram?(12).

 

Någonstans i gröten låg

en mandel, som någon fick.

Vem tror ni fick mandeln?

Hur många var dom som blev utan mandel?(11).

 

Hittade denna saga bland mina gömmor men vet inte

vem som har gjort denna fina julsaga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards