Mariaslekrum

Alla inlägg under oktober 2010

Av Maria - 7 oktober 2010 19:04

 

...Innehåller begrepp som pengar, tid och mätning,

 problemlösning och färdigheter som klassificering och sekvensering,

 som analytisk förmåga och bedömning krävs när vägning,

 mätning och budgetering samt ordförråd och språkkunskaper

 för att beskriva alla dessa begrepp.
"Det finns mycket mer om matematik i förskolan än siffror och summor,

ett viktigt språk som hjälper oss beskriva,

 utforska och förklara den värld vi lever i ...

Du behöver inte vara matematiker för att hjälpa ditt barn med matematik..

Bara genom att läsa högt så spelar du en viktig roll i deras läsutveckling

 och på motsvarande sätt kommer du att spela en viktig roll
 i att utveckla deras förståelse av matematik. "
Matematik i förskoleverksamheten bör hjälpa yngre barn att lära sig

 numeriska begrepp genom att utforska den konkreta världen

 genom sina sinnen, genom kontinuerlig erfarenhet,

 genom övning och genom upprepning av lärande aktiviteter.
I den dagliga vardagen använder vi matematik hela tiden,

 så dela dessa med dina barn så att dom

 utvecklar en medvetenhet om siffror

 och ett behov av att veta mer om räknelära.
Diskutera begrepp som större och mindre, är mer och mindre,

 högre och kortare är ett exempel på att göra matematikaktiviteter

 i förskolan i det dagliga livet upplevelse.
Barn utvecklas genom tre olika lägen för att tänka på tal:
 
• manipulativa läge - att arbeta med verkliga objekt,

 t.ex. bönor, muggar, skedar


• mental bildläget - med hjälp av mentala bilder

 eller bilder av verkliga föremål
• abstrakt läge - med hjälp av antal begrepp utan

 att tänka på bilder av föremål
Alla barn utvecklar dessa sätt att tänka i samma ordning.

 De kan växla tillbaka till en tidigare läge,

 men kan inte hoppa fram tills de har förstått det tidigare läget.
Eftersom små barn har endast möjlighet att använda manipulativa läge,

 måste förskolans matematik använda konkreta föremål

 för att undervisa matematikens medvetenhet.


Först visa ditt barn ett visst antal föremål,

 säg tre skedar, sedan införa nummer symbol, 3,

 som motsvarar detta belopp av objekt.

 Gör det inte tvärt om!

Ge barnet möjlighet att vid upprepade tillfällen att lära sig

 i den manipulativa läget tills dom är redo för nästa läge.

Du kommer att upptäcka när barnet inte behöver verkliga föremål

 för att räkna och när det ska börjas med mentala bilder istället.

 

Upprepa dagligen med siffror och begrepp så att det

 kommer att bli en naturlig del i vardagen för barnet.






Av Maria - 6 oktober 2010 20:21

  

Vet inte vem som har gjort den här.

Av Maria - 6 oktober 2010 20:05

Bygg och konstruktion i förskolan.

 

Bygg och konstruktion är ett av de språk barnen i förskolan

 kan använda nära de utforskar sin omvärld och skapar sin egen identitet.

 Ett verktyg de har tillgång till för att bygga förståelse

 för olika fenomen i samhället.

 Det handlar om bild och skapande, estetik och geometri,

 matematik och språk, empati och förhållningssätt.

 Allt hör ihop och alla delar är lika viktiga!
Bygghörnan ska vara en mötesplats för alla barn,

 oavsett kön eller ålder.

 Ansvaret för att det blir så ligger hos pedagogen,

 som skapar förutsättningarna för barnen.
Varför bygg och konstruktion?
Nästan allt barnen gör så ingår konstruktion,

och brnen tycker det är roligt och vi förtydligar

detta med ett bygg och konstruktions projekt.

 

Hur ska man gå tillväga:

 

Miljön är en tillgång
Låga bord uppmanar till möten
Förändringar - positivt eller negativt?
Möten, förhandling, olikhet och delaktighet
Tema: Hur bygger barn vär(l)den?
Att skapa byggförutsättningar utomhus
Att bygga på riktigt
Bygg och konstruktion som mötesplats:


Förhandlingar och förhållningsregler
Vem har rätten till en konstruktion?
Ritningar - ett sätt att kommunicera
Vad är en ritning? Vad är en karta?
Sker lärandet alltid i samspel med andra?
Pedagogisk verksamhet utomhus


Bygghörnans utforming:

Inspirerande, välsorterat, tillgängligt
Byggbord
Placering
Värdet av föränderlighet
Belysningen är viktig
Vad krävs för att bygga utomhus?


Materialets betydelse:


Basmaterial
Fördjupningsmaterial
Att bygga hus på många olika sätt
Konstruktionsmaterial
Skräp-/naturmaterial är kreativt byggmaterial
Förbrukningsmaterial
Könsneutrala material
Lego/duplo
Djur/figurer
Dockmöbler
Byggmaterial för utekonstruktioner
Värdet av material som byggmaterial
Sortering och värdet av inbjudande material
Material i Bygghörnan


Pedagogisk dokumentation:


Vikten av att reflektera
Den digitala teknikens betydelse
Bildens betydelse för reflektion
Bildens betydelse för att bli delaktig
Bildens betydelse för kodning av miljöer
Estetiken synliggör förskolans uppdrag


Bygg och konstruktion med de yngsta:


En mötesplats på ettårsavdelningen
Material för ettåringarna
Bygghörnan - en mötesplats
Pedagogens placering och intresse påverkar


Bygg och konstruktion med tvååringar
Byggmaterial för utforskande och möten
Att göra val när man är två år
Förväntningar skapar förutsättningar


Att bygga på riktigt med treåringar
Värdet av att höja statusen
Likhet men ändå olikhet


Av Maria - 5 oktober 2010 20:02

 

Av Maria - 5 oktober 2010 19:55


10 söta kakor av plast i en plastburk.

Lär er att känna igen talen upp t.o.m

10 visuellt och taktilt, samtidigt som det är roligt.
Perfekt att börja plocka med kakorna.

Tio söta kakor, med talen 1 - 10, i en kakburk.

På ena sidan av kakan står talet, t. ex 5,

på andra sidan kakan är det 5 prickar.
Sträck ner handen i kakburken.

Leta upp kakan med 4 prickar.

Var det rätt?

Här får barnen verkligen en känsla för taluppfattning!

 

Ett tips!

Man kan göra i hård papp och laminera

och göra iordning en egen kakburk efter sin fantasi.

Av Maria - 4 oktober 2010 21:08

  

Av Maria - 3 oktober 2010 22:01

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards