Alla inlägg under oktober 2010
...Innehåller begrepp som pengar, tid och mätning,
problemlösning och färdigheter som klassificering och sekvensering,
som analytisk förmåga och bedömning krävs när vägning,
mätning och budgetering samt ordförråd och språkkunskaper
ett viktigt språk som hjälper oss beskriva,
utforska och förklara den värld vi lever i ...
Du behöver inte vara matematiker för att hjälpa ditt barn med matematik..
Bara genom att läsa högt så spelar du en viktig roll i deras läsutveckling
numeriska begrepp genom att utforska den konkreta världen
genom sina sinnen, genom kontinuerlig erfarenhet,
så dela dessa med dina barn så att dom
utvecklar en medvetenhet om siffror
högre och kortare är ett exempel på att göra matematikaktiviteter
t.ex. bönor, muggar, skedar
• mental bildläget - med hjälp av mentala bilder
De kan växla tillbaka till en tidigare läge,
måste förskolans matematik använda konkreta föremål
för att undervisa matematikens medvetenhet.
Först visa ditt barn ett visst antal föremål,
säg tre skedar, sedan införa nummer symbol, 3,
som motsvarar detta belopp av objekt.
Gör det inte tvärt om!
Ge barnet möjlighet att vid upprepade tillfällen att lära sig
i den manipulativa läget tills dom är redo för nästa läge.
Du kommer att upptäcka när barnet inte behöver verkliga föremål
för att räkna och när det ska börjas med mentala bilder istället.
Upprepa dagligen med siffror och begrepp så att det
kommer att bli en naturlig del i vardagen för barnet.
Vet inte vem som har gjort den här.
Bygg och konstruktion i förskolan.
|
Bygg och konstruktion är ett av de språk barnen i förskolan
kan använda nära de utforskar sin omvärld och skapar sin egen identitet.
Ett verktyg de har tillgång till för att bygga förståelse
för olika fenomen i samhället.
Det handlar om bild och skapande, estetik och geometri,
matematik och språk, empati och förhållningssätt.
Allt hör ihop och alla delar är lika viktiga!
Bygghörnan ska vara en mötesplats för alla barn,
oavsett kön eller ålder.
Ansvaret för att det blir så ligger hos pedagogen,
och brnen tycker det är roligt och vi förtydligar
detta med ett bygg och konstruktions projekt.
Hur ska man gå tillväga:
Bygghörnans utforming: Inspirerande, välsorterat, tillgängligt Materialets betydelse: Basmaterial Pedagogisk dokumentation: Vikten av att reflektera Bygg och konstruktion med de yngsta: Att bygga på riktigt med treåringar
Förhandlingar och förhållningsregler
Vem har rätten till en konstruktion?
Ritningar - ett sätt att kommunicera
Vad är en ritning? Vad är en karta?
Sker lärandet alltid i samspel med andra?
Pedagogisk verksamhet utomhus
Byggbord
Placering
Värdet av föränderlighet
Belysningen är viktig
Vad krävs för att bygga utomhus?
Fördjupningsmaterial
Att bygga hus på många olika sätt
Konstruktionsmaterial
Skräp-/naturmaterial är kreativt byggmaterial
Förbrukningsmaterial
Könsneutrala material
Lego/duplo
Djur/figurer
Dockmöbler
Byggmaterial för utekonstruktioner
Värdet av material som byggmaterial
Sortering och värdet av inbjudande material
Material i Bygghörnan
Den digitala teknikens betydelse
Bildens betydelse för reflektion
Bildens betydelse för att bli delaktig
Bildens betydelse för kodning av miljöer
Estetiken synliggör förskolans uppdrag
En mötesplats på ettårsavdelningen
Material för ettåringarna
Bygghörnan - en mötesplats
Pedagogens placering och intresse påverkar
Bygg och konstruktion med tvååringar
Byggmaterial för utforskande och möten
Att göra val när man är två år
Förväntningar skapar förutsättningar
Värdet av att höja statusen
Likhet men ändå olikhet
10 söta kakor av plast i en plastburk.
Lär er att känna igen talen upp t.o.m
10 visuellt och taktilt, samtidigt som det är roligt.
Perfekt att börja plocka med kakorna.
Tio söta kakor, med talen 1 - 10, i en kakburk.
På ena sidan av kakan står talet, t. ex 5,
på andra sidan kakan är det 5 prickar.
Sträck ner handen i kakburken.
Leta upp kakan med 4 prickar.
Var det rätt?
Här får barnen verkligen en känsla för taluppfattning!
Ett tips!
Man kan göra i hård papp och laminera
och göra iordning en egen kakburk efter sin fantasi.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 |
12 |
13 | 14 | 15 |
16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 |
21 | 22 |
23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | |||
|