Mariaslekrum

Alla inlägg under oktober 2010

Av Maria - 9 oktober 2010 14:56

 

 

Björnar i plast.

 

Söta och tilltalande!!

3 storlekar, 3 vikter och 4 färger.

Färger - taluppfattning - vikt.

Björnarna är ett lite annorlunda grundmateriel,

som du kan använda vid många olika tillfällen.

Gör lyssnarövningar, känselövningar, koncentrationsövningar.



Anordna björnjakt, öppna björnaffär,

låt björnarna ha badfest!

Öva multiplikation.

Ställ på rad.

Hoppa treskutt osv.

Björnarna ger mängder av möjligheter

att variera elevernas grundläggande begrepps-

och färdighetsträning på olika sätt.

 

Även för de allra minsta barnen,

man kan göra mycket på deras nivå av det här.

ANNONS
Av Maria - 9 oktober 2010 14:49

 

Konstruktionsrör.

 

Ett fantasieggande men enkelt byggmateriel,

som gör det möjligt att bygga både kantiga och runda former.

Lätt att hantera.

Redan små barn kan börja foga samman.

På köpet motorikträning!

Konstruera!

Teknik!

Låt eleverna ge utlopp för sin kreativitet!

Bygg stort, högt, smått.

Bollar, kvadrater, hus, bilar ...

 

Ett inspirerande materiel som låter tankarna gå i nya banor.

Rören i fem olika färger. Fogbitarna gula och blå.


ANNONS
Av Maria - 9 oktober 2010 13:57

 

 

Om prepositionsval.


Prepositioner är en ordklass vars roll,

som namnet antyder,

är att stå framför ett annat ord.

Det förekommer dock att prepositioner är placerade

på andra ställen än före sitt huvudord.

De kan förekomma framför substantiv,

någon sitter på bänken.

De kan förekomma framför en bisats,

någon jobbar för att tjäna pengar. 

De kan också förekomma tillsammans med verb,

någon räknar med dig.

Prepositionerna kan vidare delas in i olika undergrupper.

Dessa är enkla (t.ex. från, genom, i, före, på),

sammansatta (t.ex. bredvid, framför, utanför, inom)

och sammanställda prepositioner

(t.ex. med anledning av, i stället för).

 

Att välja preposition är inte alltid så enkelt.

I många fall kan man lita på sin

språkkänsla, men det är lätt hänt att man blir tveksam.

Det finns nämligen många olika prepositioner,

och reglerna för hur de används är inte alltid klara.

Dessutom påverkar andra språk användningen av prepositioner,

t.ex engelskan.

Men i finlandssvenskan har särskilt det stora inflytandet

från finskan en märkbar effekt.

 

En viktig regel att gå efter är att man ska undvika att använda ord som angående,

avseende, beträffande eller rörande i stället för en preposition.

Dessa långa och vaga s.k prepositionsersättare

gör en text klumpig och byråkratisk.

I stället ska man välja enkla prepositioner,

t.ex nämndens synpunkter på arbetsgruppens

förslag (inte: i fråga om).

Ett gammalt och känt finlandssvenskt drag är

felaktig användning av prepositionen åt.

 

I de flesta fall används åt när man i stället ska använda

en annan preposition, och ibland smyger sig åt in i satser

som på svenska står utan preposition.

Den oriktiga användningen av åt gäller i framför allt tre fall:

 

· åt i stället för för, skriv alltså:

 att berätta något för någon

· åt i stället för till, skriv alltså:

 att dela ut något till någon

· åt i stället för konstruktion med dativobjekt,

skriv alltså: att ge någon något.

 

Användningen av prepositionerna på och från kan också vålla problem.

På svenska köper man något på ett varuhus  eller i en affär.

Man hämtar sitt paket på posten och man får

goda placeringsråd på banken.

Här befinner sig personen i samtliga fall personligen

på platsen och gör någonting.

Ett undantag är postorderfirmor eftersom man beställer varor därifrån.

Det är därför helt korrekt att säga t.ex att man köper något

från Hobby Hall.

Man kan hämta något i eller från köket och man kan hämta

en bok i eller från bokhyllan.

 

Från i dessa exempel syftar på att man flyttar ett föremål

från en konkret plats till en annan.

Engelskans of översätts ofta med av där vi i svenskan

ska använda en annan preposition.

På svenska heter det t.ex mordet på mannen och inte av.

På engelska heter det vidare the British ambassador to Sweden

medan det på svenska heter den brittiska ambassadören i Sverige.

 

En liten lathund:

 

en ålder av 40 år

 

framgå av något

 

av misstag

 

lag om ändring av ellagen

 

med anledning av

 

sträva efter något

 

enligt budgeten

 

behandling enligt 6 §

motsvarar…

(enligt motsvarar finskans

mukaan, mukaisesti, perusteella,

nojalla)

 

lagen tillämpas från årsskiftet

redovisa för något

 

för kännedom

 

chef för x-byrån

 

vikariera för någon

 

genom lagen upphävs…

 

lagen träder i kraft vid årsskiftet

 

gå i andra klass

 

i timmen/veckan/månaden

 

forska i något

 

kontakter med någon

 

ett förbud mot något

 

förlora mot någon

 

om dagen/dygnet/året

 

ansökan om en tjänst

 

ett intyg om eller över något

 

fråga någon om något

 

anmärka på något

 

lagens 7 § tillämpas på…

 

gå på högstadiet

 

till ett belopp av 50 euro

 

med hänsyn till

 

ringa/skriva till någon

 

betala ur en fond.

 

två åt gången

 

besvära sig över beslutet

 

När man är osäker på användningen av prepositioner

kan man använda sig av en ordbok, t.ex Svensk ordbok.

Slår man upp t.ex förskott kan man av exemplet

se att det heter betala i förskott.

 

Från: www.Kotus.fi/svenska/reuter 


.

Av Maria - 8 oktober 2010 21:55

Min dotter älskar att vika papper och sen hon upptäckte Origami

så är hon fast för detta.

 

Vart hon än kommer så viker hon jättefina figurer,

som t.ex när vi är på restaurang så tar hon servetten och viker något fint.

Som t.ex ett glasunderlägg.

Hon gör jättefina saker av dessa papper.

 

Kommer nu att lägga in lite olika tips på vad man kan göra.

 

Några är på engelska men jag tror nog att det går att förstå ändå.

 

  

Av Maria - 8 oktober 2010 21:43

 


Lägesord – gosedjur på rad.

 

1. Barnen får i uppgift, en och en,

att ställa upp gosedjuren på en rad efter instruktioner.

 

T. ex. katten ska stå först, Spiderman ska stå sist,

kaninen ska stå på tredje plats….

 

2. När kön av gosedjur är klar ska varje barn

utföra en uppgift med det gosedjur som står först i ledet.

T.ex katten ska hoppa över stolen,

Shrek ska krypa under stolen,

kaninen ska hoppa och ställa sig på bordet….


Man kan också spänna upp rep och låta gosedjuren hoppa på olika nivåer.

T.ex katten ska hoppa mellan repen,

Shrek ska hoppa under den understa… 

 





Av Maria - 8 oktober 2010 21:20


Den matematiska utvecklingen i förskolan.

 

Förskoleverksamheten i matematikaktiviteter

uppmuntrar den matematiska utvecklingen.

Detta är en del av språkutvecklingen som ger barnen en

bättre förståelse och inblick i deras konkreta omgivning.

 

"Det finns mycket mer av matematiken än siffror och summor,

ett viktigt språk som hjälper oss beskriva,

utforska och förklara den värld vi lever i ..."

 

Förskolematematiken bör omfatta följande:

 

• nummerordning - förståelsen av den fysiska

eller logiska arrangemang av en sekvens

 

• räkna färdigheter - recitera siffror för

 

• Mått - förståelse av mätningar

 

• numeriska begreppsliggöra - förmåga att bilda ett koncept

som bygger på observationer, erfarenheter och data

 

• numeriska relationer - förståelse av ett sammanslutningar,

såsom jämställdhet eller ojämlikhet mellan kvantiteter och uttryck

 

• numeriska symboler - förståelse av siffror eller tecken

som används i mattan för att representera kvantitet, funktion eller drift

 

• beräkningar - att lösa problem med hjälp av matematiska formler

 

• mängd, volym och vikt

 

Barn utvecklas genom tre olika lägen för att tänka på tal:

 

1. manipulativa läge - att arbeta med verkliga objekt,

t.ex bönor, muggar, skedar

 

2. mental bildläget - med hjälp av mentala bilder

eller bilder av verkliga föremål

 

3. abstrakt läge - med hjälp av antal begrepp utan

att tänka på bilder av föremål

 

Matematik verksamheten bör främst göra så att barnen använder

manipulativt läge för att utforska matematiska begrepp.

 

Förskoleaktiviteter för att utveckla matematiska färdigheter.

 

Kom ihåg att varje individ har sina egna unika styrkor och svagheter.

Tro att i livet behöver vi alla lära oss att förbättra våra

svaga områden på en acceptabel nivå,

kompensera för dem vid behov med fokus på,

utveckla och njuta våra styrkor och talanger.
Ingen är bra på allt.

Syftet med dessa stimulerande aktiviteter,

är att hjälpa ditt barn att utveckla varje område

och unika potential och undvika inlärningssvårigheter,

för att inte över-stimulera eller försöka utveckla super-bebisar!

 

Följande är förslag av matematiken i förskolan som du kan göra

med barnen för att stimulera matematiska utveckling.

De syftar till 3-5 åringar,

men eftersom detta är ett brett sortiment,

bör du anpassa dem efter barnens kunskaper.

 

1. Be barnet att räkna.

 Som vägledning kan en fyraåring räkna vanligen till tio,

men bara begriper tal upp till fem.

 

2. Be barnet att räkna fem objekt och skicka dem till dig. e.g klädnypor

 

3. Bygg en pinne av konstruktion block.

Be barnet att hålla den bakom ryggen och använda sin känsel

för att räkna hur många block det finns.

 

4. Placera brädspel som kräver tärningar och räkna utrymmen

som t ex ormar och stegar, fia etc

 

5. Sjung räkna rim och sånger

 

6. Prata om och jämför saker som illustrerar begreppen full

och tomma (volym) och lätta och tunga (vikt).

 

7. Låt ditt barn leka med dominobrickor.

 

8. Ge ditt barn en linjal och be henne att mäta olika objekt.

 

9. Mät dimensionerna i ett rum i steg

 

10. Låt ditt barn dela ut godis lika mellan familjemedlemmar.

 

Av: http://www.shirleys-preschool-activities

Av Maria - 7 oktober 2010 19:48

  

Av Maria - 7 oktober 2010 19:42


Dessa pärlor är jättebra för både små och stora barn.

 23 mm diameter!

 Sju olika former.

 Varje form finns i fem färger.

 Träna motorik.

 Räkna.

 Sortera efter färg och form.

 Kopiera varandras sekvenser.

 Träna att arbeta från vänster till höger.

 Gör ett pärlband som är lika långt som du själv.


Dessa rekommenderar jag.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se