Direktlänk till inlägg 18 oktober 2010
Likheter:
Samla och sortera gosedjuren efter likheter.
Vilka har fyra ben?
Vilka har två ben?
Vilka djur har svans?
Vilka djur har ränder?
Ljuda:
Vilka djurnamn låter likadant i början?
t.ex katt - kanin - ko
Placera rätt bokstavsskylt vid respektive grupp av gosedjur.
Ramsor:
Hitta på ramsor om gosedjuren.
Låt alla orden börja på samma bokstav t.ex
Katten Kalle kastar kolsvarta kottar.
Musen Musse mekar med mopeden.
Rimma:
Säg rimord om gosedjuren, t.ex
En katt fick en hatt.
En råtta ser en åtta.
En mus gillar bus.
Stavelser:
Spela på en trumma eller klappa i händerna och lyssna
efter stavelser i namnen på gosedjuren.
t.ex E- LE - Fant.
Talträning:
Använd djurnamn för talträning t.ex
Ormen ringlar i gröna gräset.
Krokodilen krälar kring och kramas.
Låt barnen hitta på ramsor som är knepiga att säga.
Sjung sånger om djuren:
Leta upp bekanta visor i sångböcker.
Låt barnen komma med egna förslag
eller hitta på egna små djurvisor.
Vem är jag?
"Jag har fyra ben och en svans som är ganska lång.
Jag har två öron, vassa tänder och en päls som är randig.
Vem är jag?"
Ett av barnen beskriver, muntligt, ett av gosedjuren.
De övriga barnen lyssnar noga och ska komma fram till
vilket djur som passar in på beskrivningen.
Den som gissar rätt får krama djuret medan leken fortsätter.
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 |
12 |
13 | 14 | 15 |
16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 |
21 | 22 |
23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | |||
|