Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Barn och vatten.

Av Maria - 17 oktober 2010 18:33

 

Barn älskar att leka med vatten och att experimentera

med vatten kan ge många spännande upptäckter.

Varför inte prova något utav dessa vattenexperiment nedan.

Vatten har nog i alla tider varit spännande…

 

Vatten – ett spännande material.

 

 

Vatten finns runt omkring oss och överallt.

Alla våra månader bjuder på vatten – hela årstidshjulet!

Vi omges nu av vatten i många former.

Som den is vi halkar omkring på eller

det våta i bassänger vi besöker.

Dimman över marken i den kyla som uppstår,

och de vackra snöflingorna som faller ner från himlen.

Det blir blött, det låter,

det kan kännas varmt eller kallt.

 


Kranen som spolar vatten kan stängas av och på,

och av och på.

Båten flyter, men inte stenen – undrar varför?

Att få hoppa i vattenpölar

– helst utan stövlar,

leka med decilitermått under kranen,

 fånga snöflingor på ett svart papper,

låta isen smälta

och se vad den innehåller

eller varför inte bara få simma omkring i det.

Vatten tilltalar de flesta barn oavsett ålder eller kön.

En del barn skrattar av förtjusning medan andra,

är mer försiktiga.

Vi har förmånen att omges av vatten i olika former,

det är inget vi behöver gå och köpa i leksaksbutiken.

 Det finns så mycket att upptäcka och utforska.

Så passa på att vattenleka tillsammans med ditt barn!

 

 

 

• Samla olika föremål t.ex en sked,

en legobit, en kork, en sten.

Vad flyter och vad flyter inte – prova,

reflektera och tänk efter – varför?

 

• Färglägg en näckros med en fet

krita, vik upp bladen och lägg

ner i en skål med vatten.

Vad händer? Varför?

 

• Häll upp vatten i två flaskor och

träna på begreppen, full/tom, hel/

halv, lätt/tung.

Det blir den bästa matematikövningen.

 

• Gå ut och fånga snöflingor på ett svart papper.

Skynda er och titta innan de smälter.

Använd gärna ett förstoringsglas.

De har alla fantastiska former!

Räkna uddarna, stämmer det

att alla snöflingor består av sex uddar?

 

Visste du att:

 

• Vatten är en förutsättning för att vi ska kunna överleva

 

• Vatten finns i nästan allting

 

• Vatten kan också kallas H2O

 

• Sötvatten är vatten som inte har något salt löst i sig

 

• Is är vatten i fryst form och dessutom kallt

 

• Snö är kristalliserade vattendroppar

 


 
 
Kristina

Kristina

18 oktober 2010 15:02

Hejsan!
Var bara tvungen att skriva att du har en väldigt innehållsrik och givande blogg! Jag "lånar" en massa idéer till mitt temarabete om Vatten! :)//lärarstuderande

http://kickanattiofem.blogg.se

Maria

18 oktober 2010 21:46

Tack för de orden och det är bara roligt att kunna hjälpa till så låna det som behövs.

//Maria.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards