Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2010

Tidiga färdigheter i antal.

Av Maria - 10 oktober 2010 14:42

 

 

Tidiga färdigheter i antal.

 

Räkna utantill
Barnen lär sig att räkna om siffror ganska tidigt.

Detta är användbart eftersom det lär dem om ordning,

men det betyder inte att de förstår vad siffrorna betyder.
Aktiviteter - räkna sånger och ramsor
 
En-till-ett korrespondens
Det första barnet måste förstå är att ett objekt går med ett annat objekt

när det är ihopkoppling - koppar och fat, knivar och gafflar etc.

Men, de måste lära sig att ett antal går med ett objekt när man räknar.
 
Aktiviteter - om bordet, dela godis,

räkna några leksaker eller hushållsföremål
Läsa nummer
Du kan hjälpa till även med  de yngre barnen
att lära sig att känna igen tal med att påpeka dem omkring dig.
Aktiviteter - välj ett nummer och se hur många gånger du hitta den idag
Gör ett antal affisch eller bok.
 
Skriva siffror
Du kan hjälpa till med bilda tal genom att skriva nummer

för ditt barn att spåra.
Bevarande av antalet
Barn måste förstå att i 4 objekt finns 4 objekt oavsett hur de ordnas.

Detta är ett viktigt steg för att förstå innebörden av siffrorna.

Göra mönster med samma mängd objekt som kan hjälpa ditt barn

att känna igen små mängder direkt.
Sortering
Förstå att föremål kan sättas in i serier är viktigt för räkning

och för senare kunskaper i matematik.
Aktiviteter - spela spel där ditt barn får upptäcka det udda t ex.

Kategorier av livsmedel, leksaker, fordon, kunde byggnader etc.

Du skapar en klippbok med magasin sticklingar för att stärka
detta koncept genom att skapa en sida för varje kategori.
 
Mätning
Barn måste förstå att du kan mäta objekt och avstånd på två sätt:

direkt jämförelse genom att jämföra objekt sida vid sida,

såsom att stå rygg mot rygg för att se vem som är den högsta

eller jämföra band sida vid sida för att se vilken som är längre.
Ibland är denna metod inte möjlig.

Till exempel kan du inte ta en matta från en affär för

att se om det kommer att passa ett rum i ditt hus,

då måste du mäta den.

Det är därför vi har standard måttenheter som fötter,

inches, centimeter och meter.
Små barn kan använda något som en måttenhet.
Till exempel de kunde:
 
• Använd block - för att mäta höjd eller längd
 
• Använd fotspår - för att mäta längre sträckor eller objekt
 
• Använd spelkort eller ark papper - för att mäta area
 
Du kan även mäta kurvor med hjälp av dessa enheter.

Använd ett snöre för att mäta det böjda objektet

och sedan mäta snöret med block, till exempel.
Att uppskatta är en mycket viktig färdighet, för mätning i allmänhet.

I vardagen vi uppskattar hela tiden.

Prata om detta med ditt barn: "Är detta tillräckligt

med mjölk för dina flingor?"
"Hur mycket papper behöver vi för närvarande?"
Om ett barn kan uppskatta svar på beräkningar
han eller hon är mindre benägna att uppenbara fel.
 
Skeden av tillägg
 
1. Räkna objekt - 2 nyckelpigor plus 3 fler nyckelpigor

är 1,2,3,4,5 nyckelpigor.
2. Räknar med - 2 nyckelpigor plus 3 fler nyckelpigor är 2
... 3,4,5 nyckelpigor.

3. Räknar från det högsta antalet - 2 nyckelpigor plus 3 mer nyckelpigor är
 ... 3,4,5 nyckelpigor.
 
4. Räkna på fingrarna - Om ditt barn gör detta,
hon vet att svaret kommer att vara densamma oavsett
om man räknar fingrar eller nyckelpigor!
 
5. Veta antal fakta - Hon vet att 2, 4 är alltid 6,

så hon inte behöver räkna objekt som ska kontrolleras.

Dessa antal fakta är också känd som nummer obligationer.
Aktiviteter för att hjälpa till med att räkna om
Nyckelpige aktiviteter
göra ett antal linje
brädspel
räkna objekt
 
Aktiviteter för att hjälpa till med antal obligationer
spela spel med två tärningar
Antal Bond Snap Game
Spindel Spel
 
Subtraktion
 
Skillnad - "Jag har 2 knappar, hon har 5 så hon fick 3 mer än mig!"
Kan Skillnad hittas genom att räkna på.
 
Aktivitet - play "ta den största högen" av russin, knappar,
stenar, godis, sedan lägga ut två linjer att se vem som vann.

Räkna till se skillnaden.
Ta bort - "Jag hade 8 kex och jag har ätit 2 så hur många är kvar?"

Detta är en svårare begrepp.
Aktivitet - Gör några nyckelpigor och dölja en del under en blomkruka:

Det var 6 och nu är det 3 så hur många gömmer sig?



De viktigaste saker vi kan göra för att hjälpa våra barn är:
 
• Titta och lyssna för att ta reda på hur mycket de redan känner
och vad de behöver lära sig härnäst.
 
• Låt dem prova saker.
 
• Beröm dem.

Det är mycket viktigt att du gratulera dina barn när de har gjort något bra.

Försök också att inte kritisera när de gör ett misstag.

Vi kan alla lära av våra misstag så hjälpa ditt barn se fel

som en positiv sak också.

Beröm ditt barn för sin insats inte bara deras framgångar.
• Låt dem se dig arbeta med siffror och mätning.

Barn gillar att kopiera.

(Hantverk och bakning är bra sätt att göra detta hemma tillsammans.)
• Ge pennor, papper, linjaler, att sax och material räkna och mäta.
 
• Hjälpa dem med matte behöver inte kosta mycket.

Du kan göra det utan dyra datorer eller elektroniska färdigheter.

 Dina barn kommer att lära sig använda en dator

utan ansträngning i sinom tid!

På detta tidiga ålder, tillbringade din tid med dem är viktigare.
• Du är ditt barns första lärare och den person som kan ge

honom eller henne mest kärlek och uppmärksamhet.

 

Från: http://www.shirleys-preschool-activities.com

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards