Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010
...Innehåller begrepp som pengar, tid och mätning,
problemlösning och färdigheter som klassificering och sekvensering,
som analytisk förmåga och bedömning krävs när vägning,
mätning och budgetering samt ordförråd och språkkunskaper
ett viktigt språk som hjälper oss beskriva,
utforska och förklara den värld vi lever i ...
Du behöver inte vara matematiker för att hjälpa ditt barn med matematik..
Bara genom att läsa högt så spelar du en viktig roll i deras läsutveckling
numeriska begrepp genom att utforska den konkreta världen
genom sina sinnen, genom kontinuerlig erfarenhet,
så dela dessa med dina barn så att dom
utvecklar en medvetenhet om siffror
högre och kortare är ett exempel på att göra matematikaktiviteter
t.ex. bönor, muggar, skedar
• mental bildläget - med hjälp av mentala bilder
De kan växla tillbaka till en tidigare läge,
måste förskolans matematik använda konkreta föremål
för att undervisa matematikens medvetenhet.
Först visa ditt barn ett visst antal föremål,
säg tre skedar, sedan införa nummer symbol, 3,
som motsvarar detta belopp av objekt.
Gör det inte tvärt om!
Ge barnet möjlighet att vid upprepade tillfällen att lära sig
i den manipulativa läget tills dom är redo för nästa läge.
Du kommer att upptäcka när barnet inte behöver verkliga föremål
för att räkna och när det ska börjas med mentala bilder istället.
Upprepa dagligen med siffror och begrepp så att det
kommer att bli en naturlig del i vardagen för barnet.
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 |
12 |
13 | 14 | 15 |
16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 |
21 | 22 |
23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | |||
|