Mariaslekrum

Alla inlägg under september 2010

Av Maria - 5 september 2010 18:51


Att vara fröken är som en öken. Att vara fru är kuckeliku.

"Ordspråk från Kina"

 

En dam är en kvinna, vars närvaro leder

 till att männen uppför sig som herrar.

"Österrike"

 

Alla klagar över sin glömska.

 Ingen över sin dumhet.

"Franskt ordspråk"

 

Ett barn är en ängel,

 vars vingar förtvinar i takt med att benen växer.

"Ordspråk från Frankrike"

 

Det man inte har i huvudet får man ha i benen.

"Svenskt ordspråk"

 

Precis som mässlingen är kärleken farligast,

 när den kommer sent i livet.
"Ordspråk från England"

 

Ödet bestämmer över lyckan,

 inte över människornas vilja.

"Ryskt ordspråk"

 

Bättre ensam än i dåligt sällskap.

"Italienskt ordspråk"

 

I kärlekens krig, segrar den som ger sig.
"Italienskt ordspråk"

Tiderna blir sämre, säger de gamla.

 Tiderna är som alltid; det är de gamla som blir sämre.

"Tyskt ordspråk"

 

Kärleken är som en duva.
Håller man den för hårt kvävs den,
håller man den för löst flyger den bort.
"Danskt ordspråk"

 

Driv inte på en häst med slag, utan med havre.

"Ordspråk från Ryssland"

 

En kvinna bör följa sin man vart hon vill.

”Franskt ordspråk”

 

Att komma ihåg att man glömt  någonting är ett framsteg.

”Judiskt ordspråk”

 

En man är så gammal som han känner sig,

 men inte lika betydelsefull.

”Ordspråk från Tyskland”

 

 En kvinna som har framtiden för sig undviker en man med ett förflutet.


Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.

 

-Det avgörande är inte hur gammal du är, utan hur du är gammal.

 

Är det inte förvånande att alla som utbrister ”det är ju skrattretande”

 ser så arga ut?

 

Många försummar den lilla lyckan medan de väntar på den stora.

 

"640k borde räcka till för vem som helst."

-Livet är vad som händer dig när du planerar vad du ska göra.

"Om du vill bli älskad, älska själv."

 

-Förr tyckte jag att jag hade svårt att bestämma mig,

 men nu är jag inte så säker längre.

 

Jag behöver inte inledas i frestelse. Jag kan gå själv.

 

Chansen kommer som en snigel,
men försvinner som en blixt.


Midsommarnatten är inte lång, men den sätter många vaggor igång.

 

"Hjärnan är ett underbart organ.

 Den börjar fungera så fort du stiger upp på morgonen

 och stannar inte förrän du kommer till kontoret."

Det som kallas kvinnlig intuition är ofta bara förmågan

 att med lätthet genomskåda mannen.

 


Av Maria - 5 september 2010 18:37

  

Av Maria - 5 september 2010 18:27

 

Det var en gång ett gäng grodungar,
Som ville ordna en kapplöpning.
Deras mål var att nå toppen av ett högt torn.
Mycket folk hade samlats för att ta del av kapplöpningen

och heja på löparna.

Kapplöpningen kunde börja.

 

Men ärligt talat:
Ingen av åskådarna trodde riktigt på att grodorna

 skulle klara av att nå toppen.
Från publiken hördes yttranden som:
"Det måste ju vara jätteansträngande!!!
De kommer säkert ALDRIG fram."


Och:
"De lyckas nog inte ta sig ända upp – tornet är alldeles för högt!"
Den ena grodungen efter den andra avbröt.
Men några fortsatte ändå klättringen.
Och folket skrek vidare:
"Det är alldeles för svårt!!! Ingen kommer att klara det!"
Allt fler grodor gav upp.  Men en av dem fortsatte mot höjderna.
Han ville helt enkelt inte ge upp!

Till slut hade alla andra avbrutit utom en som slutligen nådde toppen!
Alla medlöpare ville förstås veta hur grodan riktigt bar sig åt

 för att klara strapatsen.
En av dem gick fram till grodan för att fråga honom om hur han lyckats med konststycket att komma ända fram till mål.
Då stod det klart för alla ...
Segraren var DÖV!!!
Vad lära vi härav?
Lyssna aldrig på människor som ständigt är negativa och pessimistiska...
...de fråntar dig dina finaste drömmar och önskningar

 som du bär I ditt hjärta!


Tänk på vilken kraft ord kan ha:

 Allt vad du hör påverkar det du gör!

Alltså:
Var ALLTID … POSITIV!
Och framför allt:
Slå helt enkelt dövörat till om du hör någon säga

 att du inte kan förverkliga dina drömmar!


Tänk alltid:

Också JAG klarar av det!





Av Maria - 5 september 2010 18:19

Blomma, blad och rötter.
 
Gör en blomma,blad och rötter av barnens händer.

De större barnen klarar detta själv men de mindre behöver lite hjälp.

Cirkeln och stjälken kan barnen också klippa själva.

 

Bilden från goggles.


Av Maria - 5 september 2010 18:08

 

 

I min dröm.


Längtat har jag
så länge till dig
Somnar i stillsamt behag
I varje dröm
så finns du hos mig
Du bor i mitt hjärtas slag.


För du är det barn som jag inte har
men varje minut finns du här
Jag känner dig väl
fast du inte finns
Jag älskar och håller dig kär
i min dröm.


Livet är tungt
men hoppet består
Smärtan får inte ta vid
Tomheten drar
men lämnar ett spår
av sorg i min längtan till dig.


För du är det barn som jag inte har
men varje minut finns du här
Jag känner dig väl
fast du inte finns
Jag älskar och håller dig kär
i min dröm.


För du är det barn som jag inte har
men varje minut finns du här
Jag känner dig väl
fast du inte finns
Jag älskar och håller dig kär
i min dröm
i min dröm.


Av Maria - 5 september 2010 18:00

 

Döden betyder ingenting.
Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum.
Jag - är jag och, du - är du
Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande.
Nämn mig vid mitt vanliga namn,

 tala till mig på samma sätt som du alltid brukade,
ändra inte ditt tonfall

 

Håll sorgen borta från din röst,
skratta tillsammans med mig som vi alltid brukade
skratta åt vardagens små ting.
Var med mig, lev med mig, tänk på mig, be för mig

 

Låt mitt namn fortsätta att vara en del av din vardag.
Livet betyder detsamma, ingenting har skett som förändrar det.
Livet går vidare, därför att det måste gå vidare.

 

Döden är ju ändå bara ett tillfälligt avbrott i vår gemenskap,

 så varför skulle du sluta tänka på mig för att du inte längre kan se mig.

 

Jag väntar på dig, mamma alldeles i närheten.

Av Maria - 5 september 2010 17:05



Du kan gråta varje dag över att hon är borta.
Eller du kan le för att hon har levt.
Du kan sluta dina ögon och be att hon kommer tillbaks.
Eller du kan öppna dina ögon och gråta över att hon lämnade dig.
Ditt hjärta kan vara tomt för att du inte kan se henne.

Eller det kan vara fullt av den kärlek du kände.

Glädjen över att du har känt henne.


Du kan vända dig från morogondagen och sörja gårdagen.
Eller du kan vara lycklig imorgon för att hon var en del av ditt liv igår.
Du kan komma ihåg henne med ledsamhet att hon är borta.
Eller du kan ära hennes minne och låta det leva vidare.
Du kan gråta, stänga din själ, vara tom och vända ryggen mot livet.
Eller du kan göra det hon ville - Le, öppna dina ögon, älska och gå vidare.


Av: Okänd författare.



Av Maria - 5 september 2010 16:50


Blommor av händer och fötter.

 

Detta är lätt att göra även för de allra minsta barnen.

 Måla barnens ena hand och tryck den och gå sen och tvätta av den,

innan ni tar nästa hand.

Sen målar ni sidan av ett finger med grönt och drar den neråt,

 så blir de stjälken.

Och sedan är det fötterna kvar och där gör ni likadant som'med händern

så har ni vackra blad till blomman också.

Sen lite gräs till också och det görs lika som med stjälken.

 

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards