Mariaslekrum

Alla inlägg under september 2010

Av Maria - 5 september 2010 16:43

 

Handavtryck hjärta.

 

Om ditt barn gör ett hjärta av handavtryck,

 så kommer den bli din för evigt!

Passar bra till Alla hjärtans dag eller Mors dag

 och en underbar suvenir också.

 

Du behöver:

 

Rosa och lila färg
Papper

 

Instruktioner:

 

Att hålla fingrarna ihop,

tryck ut ett handavtryck av lila färg på mitten av papperet.

Med den andra handen lägger man det andra handavtrycket

 av rosa färg som överlappar fingrar med lila handavtryck.

Av Maria - 5 september 2010 16:30


 

Barns utveckling.

 

På detta område smyger sig ibland in en konkurrens.

 Vilket barn kryper eller går först,

 vems barnbarn har störst ordförråd, vem kan läsa och räkna?

 Så kan jämförelser fortsätta år ut och år in.

 Barns utveckling sker lite i upp- och neretapper.

 Gott råd att följa.

 Använd sunt förnuft när det gäller barns utveckling

 och vid tvivel kontakta barnavårdscentralen, BVC.

 

Småbarnets utveckling:

1-2 år.

 

Kan gå obehindrat.

Börjar springa.

Kan sparka boll.

Klättrar på möblerna och tar sig ner från en stol utan hjälp.

Går upp och ned i trappor.

Börjar använda den ena handen mer än den andra.

Kan stapla byggklossar på varandra.

Ritar och målar på papper.

Äter själv och kan hålla skeden själv.

Känner igen sig själv i spegeln.

Börjar förstå "rätt och fel".

Börjar kunna känna empati.

Imiterar andras beteende.

Leker rollekar.

Uppskattar mer och mer samvaro med andra barn.

Börjar trotsa föräldrarna.

Använder sig ofta av orden jag, mitt och min.

Förstår namn på handlingar eller föremål som t.ex lampa, kasta, boll.

Använder ljudhärmande ord som t.ex ”mu” och ”bää.”

Kan sätta ihop tvåordsmeningar.

Pekar på ett föremål eller en bild när du nämner dess namn.

Följer enkla instruktioner.

Använder ord för att uttrycka behov.

 

2-3 år.

 

Springer och börjar sparka på en boll.

Kan gå upp och ner i en trappa med ett ben på varje steg.

Cyklar på en trehjuling.

Kan rotera handen.

Skruvar av och på lock.

Leker låtsaslekar.

Lägger pussel med tre till fyra bitar.

Sorterar saker efter storlek och färg.

Använder och börjar förstå ord som mitt och ditt.

Börjar leka med andra barn.

Tycker om rutiner.

Ger tydligt uttryck för känslor.

Kan säga meningar med tre till fem ord.

Använder pronomen som jag, du, mig, vi, de.

Kan göra sig förstådd.

Kan förstå tre uppmaningar i en och samma mening.

Börjar förstå skillnaden mellan olika prepositioner som på,

 i, under och över.

 

3-4 år.

 

Kan gå baklänges.

Kan oftast klä på sig själv.

Kan nästan sparka boll.

Kan nästan kasta boll.

Går upp och ner för en trappa utan att hålla i sig.

Börjar skriva bokstäver.

Lägger pussel med sex bitar.

Kan de vanligaste färgerna.

Kan räkna två till tre föremål.

Leker rollspel.

Obekanta saker kan bli till monster.

Har svårt att skilja mellan verklighet och fantasi.

Kan berätta kortare sagor och historier.

Börjar få en uppfattning om tid och rum, nu, snart, senare.

Förstår skillnaden mellan lika och olika.

 

4-5 år.

 

Kan stå och hoppa på ett ben utan stöd några sekunder.

Kan balansera.

Slår kullerbyttor.

Klättrar utan problem.

Gungar själv i en gunga.

Kan skriva några bokstäver.

Kan rita föremål.

Klär av och på sig kläder.

Klarar för det mesta toalettbesöken.

Använder kniv och gaffel.

Trär pärlor på snöre.

Kan räkna till tio.

Kan skilja på olika färger och namnge dem.

Börjar få en tidsuppfattning.

Härmar ofta andra barn.

Är medveten om sitt kön.

Kan skilja på fantasi och verklighet.

Kan sitt namn och sin adress.

Kan återberätta sagor.

Använder längre meningar.

Använder sig av futurum när det talar om framtiden.

Kan använda prepositioner, på/i/under, då/bakom/före/framför.

Börjar kunna argumentera för sin sak.

 

Av Maria - 5 september 2010 16:22

 

Glada gummistövlar.

 

Nu när hösten är här och gummistövlarna ska fram

 så brukar man ju upptäcka att dom är för små

 och nya behöver inhandlas till barnen.

 

Då kan man ju använda de gamla till annat

 om man inte har något mindre syskon som ska ärva då förstås.

 

Här kommer lite tips på vad som kan göras:

 

Gummistövlar är verkligen på modet

just nu bland både vuxna och barn.

Det finns en uppsjö av olika mönster

och färger i handeln,

men roligast är att själv få dekorera

sina stövlar och vara helt ensam om sin design.

 

Som du ser så kan man ju göra en stövel till

pennställ. Bara fantasin sätter gränser.

 

 Du kan dekorera stövlarna med

hobbytuschpennor som är mycket

lätta att måla med och de fäster bra

på materialet.

Färgerna är vattenburna, täckande

och permanenta när de torkat.

Se till att stövlarna är helt rena – tvätta av dem med

lite vatten och diskmedel och låt dem torka. Lägg

ett skyddspapper eller plast på arbetsbordet.

Sedan är det bara att sätta igång och måla!

 

 

Jättekul att ha dekorerat sina egna gummistövlar!

 Det är även bra att ha skrivit sitt namn på dem,

 så att alla vet var de hör hemma.

 

Hobbytuschpennorna

passar också bra till att måla

på papper, kartong, trä, gips,

terrakotta m.m

Finns att köpa på hobbyaffärerna.

 

Av Maria - 3 september 2010 23:00

  

Av Maria - 2 september 2010 21:51

 

Använd stenar att visa värdet av naturliga material för lärande och lek.

 

Att måla på stenar passar alla barn.

Sen kan man ju lägga upp lärandet olika givetvis.

 

De mindre barnen målar och lackar.

De lite större kan ju måla bokstäver eller djur.

Efter torkning så kan de användas i verksamheten.

Några exempel:


Många barn vill leka med bokstäver. Så de kan användas i fri lek och strukturerad verksamhet till stöd för inlärning av bokstäver och ljud.

 
Nästa möjlighet är att skapa ord stenar. Måla hela ord på stenar.

 

Gör en stensamling på avdelningen så att barnen kan gå

dit när de vill och konstruera ord och bokstäver m.m



Bilder lånat från google.


Av Maria - 2 september 2010 21:35


Jag glömde ju skriva förra gången att jag brukar

laminera först och sen göra hålen.

Lättare för barnen att sy.

  

Av Maria - 2 september 2010 21:31

 

Må du alltid ha en ängel vid din sida som vakar över dig
i allt du gör, och som ger dig hopp om ljusare dagar.
Att finna vägar för dina önskningar och drömmar att uppfyllas,
ge dig hopp att det är lika säkert som att solen lyser,
ge dig en styrka av klarhet.
Må du alltid känna kärlek och tröst, välbefinnande och mod.
Må du alltid ha en ängel vid din sida.
Någon som fångar dig när du faller.
Uppmuntrar dina drömmar, är din inspiration,
håller din hand och hjälper dig genom allt genom livet, alla dagar.
Vårt liv förändras ständigt.
Tårar kommer lika lätt som ett leende. längs livets resa.
Måtte de underbara stunderna vara tusen gånger fler än de ensamma.
Må de gåvor du får aldrig någonsin ta slut, må du få någon
underbar att älska, och en kär vän att lita på och anförtro dig åt.
Må det komma en regnbåge efter varje storm, efter varje oväder.
Må du alltid ha hopp, som håller dig varm.
Och må du alltid ha en ängel vid din sida.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards