Mariaslekrum

Alla inlägg den 10 september 2010

Av Maria - 10 september 2010 22:13

  

Av Maria - 10 september 2010 21:38

Dinosaurierkalas.

 

Inbjudan.

 

Rita upp stora dinosaurier på täckpapper eller på baksidan av tapet.

 Vik ihop så att det får plats i ett kuvert.

 

Klipp ut ett dinosauriespår av kartong och skriv inbjudan på det.

 

"Dinosaurierna har kommit tillbaka för att vara med på Rasmus födelsedagskalas!"

 

Dekorationer.

 

Fäst grönt kräpp-papper på lampskärmar, fönster och väggar.

 

Tillverka stora bon av en brun handduk eller filt,

 brunt täck-papper, konstgjort gräs, mossa,

 löv och några plast- eller pappers-ägg.

 Lägg även dit två "ägg-halvor.

 Kanske har en dinosaurie just fötts?

 

Gör grottor med hjälp av filtar eller stora rullar täckpapper.

 

En stor blå filt eller handduk kan bli vattenhål.

 

Tillverka träd av tidningspapper och hushållsrullar,

 fäst löv i toppen till "löv-ätarna".

 

Placera ut stora och små leksaksdinosaurier i rummet.

 Fossiler. Skelettben. Växter.

 

Gör en stor "grotta" av en stor kartong.

 Låt barnen krypa igenom för att komma till Dinosaurie-landet.

 

Rita upp stora dinosauriespår med krita på garageuppfarten

 eller gången fram till huset.

 

Rita med markeringspennor dinosaurie-ansikten på ballonger

 och häng upp dem.

 

Vita ballonger blir dinosaurieägg.

 

Mitt på kalasbordet ställer du små krukväxter

och barnens leksaksdinosaurier.

 

Att bjuda på.

 

"Lövätar-sallad" skär alla gröna grönsaker i löv-form.

 

"Köttätar-mat" grillspett eller "Bronto-burgare".

 

Godispåsar.

 

Leta efter gömda "dinosaurie-ägg".

 

Omålade påskägg finns att köpa i hobbyaffären,

 måla dem i klara färger och göm äggen i huset eller i trädgården.

 

 Låt barnen leta efter äggen som fyllts med godis mm.

 

Leksaksdinosaurier, godis.

 

Lekar.

 

Vem finns i ägget?
Lägg små dinosaurier i ett plast/påsk-ägg och låt barnen gissa

 vilken dinosaurie som ligger i ägget.

 Du kan ge olika svåra ledtrådar till hjälp.

 

Gräv efter fossiler.

 Använd en stor plast-sandlåda med sand som du gömt stenar i.

 Låt barnen leta efter "fossilerna" och borsta rent dem

 med hjälp av penslar för att se om de kan hitta några

 fossiler på stenarna.

 

Sätt svansen på dinosaurie.

 

Rita upp en dinosaurie på ett stort papper, men utelämna svansen.

 Klipp ut en svans till varje barn med barnets namn på.

 Låt sedan ett barn i taget med förbundna ögon

 försöka sätta dit svansen på rätt ställe.

 Närmast vinner.

 

 Alternativ:

 "sätt hornet på Triceratops"

 eller "sätt tanden på Tyrannusaurus Rex".

 

Vem har dinosaurie-ägget?
(Hunden och benet).


 Alla barn sitter i en ring utom ett barn som utses till Dinosaurie

 och ligger i mitten av ringen och låtsas sova.

 Ett av barnen i ringen får ett påskägg att gömma bakom ryggen.

 Sedan säger alla i kör:

 "Alla händer bakom ryggen, nu får dinosaurien vakna!"

 Dinosaurien ska sedan gå fram till ett barn i taget och ryta

 som en dinosaurie.

 Barnet räcker fram sina händer och visar om han/hon har ägget eller inte. Dinosaurien fortsätter tills ägget hittats.

 Det barn som hade ägget får nu bli dinosaurie nästa gång.

 

Leta dinosaurietänder.


Göm vita papperständer som du klippt av papper i ett rum.

 Markera upp en cirkel av tejp (stor som gapet på T-rex).

 Låt barnen leta efter tänderna i rummet och tejpa fast dem

 längs gapet allt eftersom de hittats.

 Så här stort är T-rex gap.

 Kan ett barn få plats? Flera?

 Vad mer skulle kunna få plats?


Göm dinosaurie-ben.

 

Det barn som hittar benet får gömma det nästa gång.

 Använd ett riktigt ben (som kokats i saltat vatten och torkat)

 eller t ex en kapla-stav/byggkloss.

 

Skatt-stenar.

 

Blanda samman:

 1 kopp mjöl,

 1 kopp kaffesump,

 ½ kopp salt och ½ kopp sand.

 Tillsätt ¾ kopp vatten lite i taget tills konsistensen är som en deg.

 Dela degen och rulla den till tennisboll-storlek.

 Gör ett hål i mitten av bollen och fyll med en överraskning:

 en liten dinosaurie, guldpengar etc.

 Fyll igen hålet med deg.

 Låt det lufttorka eller grädda i ugnen i 125 grader i 10-15 minuter.

 Göm "stenarna".

 Låt barnen leta och öppna stenarna.

 

Leta dinosaurieskelett.

 

Måla hund-ben-kex vita.

 Göm dem i sandlådan och låt barnen leta.

 Klistra upp benen på ett stort svart papper och forma ett dinosaurieskelett.

 

Väck inte dinosaurien.

 

Välj ett barn som är dinosaurien.

 Denna lägger sig mitt på golvet med ansiktet nedåt

 och blundar som om han sov.

 De andra barnen kryper fram till dinosaurien och frågar:

 Sover du? Dinosaurien svarar "Ja" flera gånger.

 Plötsligt svarar han istället "Nej" och barnen flyr för att inte bli fångade.

 Det barn som fångas får vara dinosaurie nästa gång.

 

Triceratops-lek.

Rita upp huvudet på en triceratop på en stor kartongskiva.

 Sätt fast tre pinnar där hornen bör vara.

 Låt barnen kasta ringar på hornen.

 

Aktiviteter.

 

Knyt fast stora pappers-säckar på barnens fötter

 som nu blir dinosaurie-fötter.

 Klampa/dansa runt till musik.

Göm rengjorda kycklingben i en låda med sand.

 Ge barnen förstoringsglas och penslar och låt dem vara paleontologer.

Gör en vulkan: Gräv ner en burk med bakpulver i sanden.

 I en annan burk blandas vatten, vinäger, diskmedel

 och några droppar röd karamellfärg.

 Tillsätt försiktigt blandningen till bakpulvret.

 Vulkan-utbrottet startar genast.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards