Mariaslekrum

Alla inlägg den 26 augusti 2010

Av Maria - 26 augusti 2010 20:36

 

Lycka är som en fjäril

 som när den jagas.

Alltid är utom räckhåll
men som om du lungt sätter dig

kan slå sig ner på dig.

Av Maria - 26 augusti 2010 20:13



Sagan om trollsländan.

 

Det är tyst och mörkt.

 Alla sover utom ugglan som har varit vaken hela natten.

 I den lilla dammen där sländorna ännu inte har fötts är det stilla,

 inte en vindfläkt krusar ytan på det svarta vattnet.

Sländorna som ligger där tillhör en art som bara lever en dag;

 på en dag ska de hinna växa upp,

 hitta en partner och bli föräldrar

 – och när solen sjunker bakom horisonten ska de dö.

 

Och solen, den sticker redan sina första morgontrötta

 strålar över horisonten.

 Överallt i de små äggen börjar sländorna sträcka på sig och gäspa stort. Sedan spricker äggen upp, ett efter ett,

 och sländorna klättrar ut.

 De vänder sig mot solen som värmer deras genomskinliga kroppar,

 av solens värme får de styrka och färg,

 och snart kan de flyga de iväg.

Men en slända ligger fortfarande kvar i sitt ägg

 och sträcker belåtet på sig.

 Solen värmer så skönt på hans rygg

 och det är alldeles för tidigt att stiga upp.

Åh, vad det är skönt att leva ändå,

 tänker han förnöjt och gäspar stort.

Just då knackar det på äggets vägg.

 Det är hans syster.

"Ska du inte stiga upp snart?" frågar hon.

 "Alla andra har stigit upp."

"Jaja", svarar han, "strax!"

Han sätter sig upp och gnuggar sömnen ur ögonen.

 Sedan öppnar han ett hål i väggen och klättrar ut.

 

Där ute surrar det av upptagna sländor överallt.

 Livet är kort och det är så mycket de ska göra.

 Ingen har tid att vila mer.

 Men den lilla sländan sträcker stolt på sina vingar.

 Solens värme gör att de får styrka och färg.

 Han slår ett par slag med vingarna i luften

 – och med ett surr flyger han iväg.

Det är underbart!

 Marken är grön och himlen är blå.

 Han är fri och stark och livet är härligt.

 Han gör en looping i luften och dyker ner över dammens vatten.

 Han stiger brant upp och dalar sakta ner – skrattar och jublar.

 Det är så roligt att flyga. Det är så härligt att leva.

 Han önskar att det aldrig tar slut.

Hela förmiddagen flyger han omkring och upptäcker världen och livet.

 Och då han landar bredvid sitt ägg är han redan vuxen,

 en man mitt i livet.

 

Runt om honom surras det och arbetas det lika mycket som förut.

 De flesta har redan börjat lägga ägg och arbetar

 med att göra det så bra som möjligt för de små.

 Några har inte funnit någon partner och är avundsjuka

 på dem som har gjort det och vill börja slåss.

Några par grälar, andra flyger förälskat förbi med djupa suckar.

 Ingen har tid att stanna upp och ta igen sig.

 Livet är kort och det är mycket som ska göras.

"Och vad gör du?" frågar en stor,

 stöddig slända med ett blått ansikte.

"Jag?" svarar vår lilla slända.

 "Ja, jag sitter och tänker på livet, på hur blå himlen är,

 och om det är havet som lånat sin färg åt himlen,

 eller om det är himlen som har lånat sin färg åt havet."

"Du var mig en konstig kuf", säger den stöddiga sländan.

 "Varför söker du inte en maka som kan föra dina larver vidare?

 Istället förspiller ditt liv på dumheter!"

"Jaja", svarar sländan, "det blir nog tid till det med.

 Men just nu ska jag ta mig en tupplur.

 Jag har haft så roligt idag och sett så mycket

 – nu vill jag vila mig en stund."

Och så lägger han sig på rygg med armarna bakom huvudet

 högst upp på ett litet grässtrå.

 Med en djup suck somnar han och sover sedan med ett nöjt

 leende på läpparna.

 

Sländan med det blå ansiktet skakar trött på huvudet

 mot den galna trollsländan.

 Sedan vänder han sig mot sina ägg.

 Han ser på dem med kärleksfull blick och lägger

 på lite mer skum så att de små inte ska frysa under natten.

 Så flyger han iväg till sin fru för att befrukta fler ägg.

 

Den lilla trollsländan fortsätter att sova.

 Han drömmer om himlen och det blå havet.

 När han vaknar är det redan kväll – solen sjunker sakta ner,

 och han har blivit gammal.

 Hans leder är stela och hans syn är svag.

 Men runt honom surras det jobbas det ännu.

 Alla har bråttom och vill lägga så många ägg

 som möjligt innan natten faller.

 

Ja, livet är kort och det är så mycket som ska göras.

 Ingen har tid att titta på den röda solen som stor

 och mäktig sjunker ner bakom horisonten.

 Ingen mer än trollsländan på sitt grässtrå.

 

När natten så kommer och mörkret lägger sig över dammens

 svarta vatten har det gått ännu en dag.

 Ännu en generation sländor har sett livet födas och bli gammalt

 – och nu ska de dö.

Men som tröst tänker de på äggen som de har lagt,

 och på alla de nya sländorna som ska få liv nästa dag,

 tack vare dem.

Så tänker de alla utom vår lilla slända,

 han som inte brydde sig om det som var så viktigt för de andra.

 Han har annat att tänka på.

Fram till honom kommer den stöddiga sländan

 som nu är gammal och svag och inte alls

 har ett blått ansikte utan ett grått!

 Han vänder sig upp mot grässtrået där sländan ligger

 med ansiktet mot natthimlen.

"Nå", säger han, "ångrar du dig inte nu?

 Inget har du gjort, och inget blir du hågkommen för!

 Vi andra har gjort så mycket, och du har ingenting!

 Ångrar du dig nu?"

Den lilla sländan vänder sig mot den stöddige

 med ett fridfullt och lyckligt ansikte.

 "Nej", säger han, "jag ångrar ingenting.

 Jag har gjort något som ingen av er andra har gjort."

"Jaså du", säger den stöddige trollsländan

 med det grå ansiktet och hostar svårt.

 "Och vad har du gjort då som är så märkvärdigt?"

Den lilla sländan vänder sig åter mot den stilla natthimlen

 och säger med lugn röst:

"Jag har sett den vackraste solnedgången i hela mitt liv.

 

Av: Okänd.

Av Maria - 26 augusti 2010 20:05

Mattesång.
(Melodi: Önskeringen).

 

Vi ska räkna runt i ring
att räkna kostar ingenting
tänk så mycket man kan ha
vilken siffra ska vi ta (namn).

(Siffran) men då måste vi räkna med
så alla sig siffrorna lär (man räknar till siffran).

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

 

Text: Okänd.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards