Här är jag och här är du.
(mel blinka lilla stjärna).
Här är jag och här är du
här är vi tillsammans nu.
Vi kan ta varann i hand
hålla den så fint vi kan.
Här är jag och här är du
här är vi tillsammans nu.
Åh T-ina är här, Saga är här.
Tänk vad roligt att Tilde är här.
Och i vårt glada lag
har vi Pontus här idag.
Tänk vad roligt att Ida är här.
Finns olika varianter på denna sång.
Och Oscar är här, Sofia är här,
Tänk vad roligt att Albin är här idag
I vårat glada gäng har vi Lukas var dag
Tänk vad roligt att Tindra är här...
Var är.
(Mel: Broder Jakob).
Var är Tilde? Var är Tilde?
Där är du, där är du.
Hur mår du idag då?
Tack så mycket bra då.
Det var bra! Det var bra!
Om alla börjar med att stå upp i ring till denna sång,
kan sången avslutas med: "Sätt dig ner, sätt dig ner!"
Med de allra minsta kan man istället för "hur mår du idag ?,
sjunga "Vad gör du idag då? och sen sjunga vad de gör
(klappar dina händer, gungar hit och dit, petar dig i näsan,
tittar ut, skrattar lite grann, ligger ner, stor upp osv).
Avsluta med "Det gör du! Det gör du!".
Kan kompineras med rörelser om man istället för "Hur mår du idag?"
sjunger:
"Kan du klapp händer, kan du klappa händer.
Det går bra, det går bra.
Fortsätt med: Kan du...
Stampa fötter
Nicka hu´vet
Ta i näsan
Slå på knäna"
Hitta på egan rörelser och låt fantasin flöda.
Namnstafett.
Nu ska vi leka namnstafett
Det går så lätt om man gör rätt
Jag heter [namn]
vad heter du?
Hej alla, Hej alla
Vad kul att se er välkomna hit
Hej alla, Hej alla
Vad kul att se er, vad heter du?
(Man kan också sjunga barnets namn t ex
Hej Sandra, Hej Sandra,
Vad kul att se dig välkommen hit... ).
Ida är här, Ida är här,
Alla kan vi se att Ida är här...
Hej hej!
Alla sitter eller står i ring och pedagogen säger:
"Jag heter Maria, vad heter du?"
och vänder sig till barnet bredvid.
"Tilde", svarar hon och alla säger högt och taktfast:
"Hej, TI-DL-E!"
Pedagogen fortsätter:
"Du heter Tilde, men vad heter du?", vänd till nästa barn.
"Lucas", svarar han och alla säger:
Hej, Lu-ca-s!
Fortsätt till alla barnen blivit uppropade.
Är man många, uppstår en rytm.
Ni kan också klappa eller stampa taktfullt till ramsan.

En namnramsa.
Hej på dig, Felica!
Hej på mig!
Tjena mors!
I en galosch
Morsning
Korsning
Hejsan Svejsan
Hejsan Svejsan
HEJ!
Nu ska vi spela på trumman
och vi spelar medan vi sjunger så här:
Goddag, goddag, hur mår du idag?
Hoppas du mår bra!
Tilde ska spela på trumman
och hon spelar medan vi sjunger så här:
Goddag, goddag, hur mår ni idag?
Hoppas du mår bra!
Hon skickar trumman till Emil
och han spelar medan vi sjunger så här:
Goddag, goddag, hur mår du idag?
Hoppas du mår bra!
Namnkorus.
Sittande i ring pekar pedagogen på barnen i tur och ordning och alla
tillsammans säger barnets namn högt.
I början långsamt, men sen ökas tempot för varje varv
och fortsätter så länge barnen tycker det är roligt.
Klappa namnen.
Klappa namnen tillsammans. Tänk på stavelsernas olika betoning och längd.
det kan vara svårt i början.
Att klappa associeras med applåder och lek.
Tillåt barnen "klappa av sig" först.
Utforma namnklappandet som en "härmlek".
Pedagogen klappar namnet-barnet härmar.
Tänk på att tempot är så långtsamt att
alla hinner både lyssna och göra efter.
Dansa min Tilde.
(Mel: Dansa min docka).
Dansa min (barnets namn).
med du är unger.
När du blir gammal
så blir du så tunger.
Den här kör vi på mitt ställe.
Felicia är här, Kajsa är här.
Jajamensan och tack o lov att Hugo är här.
Och i vårt glada gäng har vi Tilde här igen.
Jajamensan och tack o lov för det.