Mariaslekrum

Alla inlägg den 21 augusti 2010

Av Maria - 21 augusti 2010 20:44

 

Ritsaga med siffror.


 


Titta!


 


En sexa


 


6


 


och en


sexa till


 


6


 

och en etta


 


1


 

hittade en bok.


 


Men de kunde inte se vad som stod i boken.


Vi måste ha glasögon, sa ettan.


Vi har inga glasögon, sa sexorna.


Jag vet hur vi kan göra ett par, sa ettan.


Ni sexor vänder er mot varandra så här:


Och så lägger jag mig tvärs över, sa ettan.





 



(Rita siffrorna under berättelsens gång.)





























Av Maria - 21 augusti 2010 15:11

Namnsånger  fungerar som ett upprop.

Det är viktigt för gruppkänslan att barnen "ser" varandra

och att var och en kmmer till tals,

framför allt i början.

Ett bra sätt är att sitta är att sitta tillsammans i en ring på golvet.


Här kommer några namnsånger som jag har:

 


Hitta en bra rytm till vilken du kan sjunga:

 


A-ann och Tina, A-ann och Tina,

hej hej hej he-ej,

A-ann och Tina, A-ann och Tina är hä-ä-är.

 

 

 

Alla händer säger, klapp klapp klapp
alla fötter säger stamp stamp stam
Alla huv'en säger nick
Klockan säger ticke tick
Nu ska barnen lyssna 
 
Alternativa slut kan t ex vara:
Nu så ska vi äta
Nu så ska vi sluta
Nu så ska vi gå hem
Nu så ska vi sjunga
Nu så ska vi starta
Nu ska barnen sova
Nu så ska vi gå ut...
 
 
Här är jag och här är du.
(mel blinka lilla stjärna).
 
Här är jag och här är du
här är vi tillsammans nu.
Vi kan ta varann i hand
hålla den så fint vi kan.
Här är jag och här är du
här är vi tillsammans nu.
 
 
 
Åh T-ina är här, Saga är här.
Tänk vad roligt att Tilde är här.
Och i vårt glada lag
har vi Pontus här idag.
Tänk vad roligt att Ida är här.
 
Finns olika varianter på denna sång.
 
Och Oscar är här, Sofia är här, 
Tänk vad  roligt att Albin är här idag
I vårat glada gäng  har vi Lukas var dag
Tänk vad roligt att Tindra är här...
 
Var är.
(Mel: Broder Jakob).
 
Var är Tilde? Var är Tilde?
Där är du, där är du.
Hur mår du idag då?
Tack så mycket bra då.
Det var bra! Det var bra!
 
Om alla börjar med att stå upp i ring till denna sång,
kan sången avslutas med: "Sätt dig ner, sätt dig ner!"
Med de allra minsta kan man istället för "hur mår du idag ?,
 sjunga "Vad gör du idag då? och sen sjunga vad de gör
(klappar dina händer, gungar hit och dit, petar dig i näsan,
tittar ut, skrattar lite grann, ligger ner, stor upp osv).
Avsluta med "Det gör du! Det gör du!".
 
Kan kompineras med rörelser om man istället för "Hur mår du idag?"
 sjunger:
"Kan du klapp händer, kan du klappa händer.
Det går bra, det går bra.
 
Fortsätt med: Kan du...
 
Stampa fötter
Nicka hu´vet
Ta i näsan
Slå på knäna"
 
Hitta på egan rörelser och låt fantasin flöda.
 
 
 
Namnstafett.
 
Nu ska vi leka namnstafett
Det går så lätt om man gör rätt 
Jag heter [namn]
vad heter du?
 
Hej alla, Hej alla 
Vad kul att se er välkomna hit
Hej alla, Hej alla
Vad kul att se er, vad heter du?
 
(Man kan också sjunga barnets namn t ex
 Hej Sandra, Hej Sandra,
Vad kul att se dig välkommen hit... ).
 
 
 
Ida är här, Ida är här, 
Alla kan vi se att Ida är här...
Hej hej!
 
 
Alla sitter eller står i ring och pedagogen säger:
 
"Jag heter Maria, vad heter du?"
och vänder sig till barnet bredvid.
"Tilde", svarar hon och alla säger högt och taktfast:
"Hej, TI-DL-E!"
Pedagogen fortsätter:
"Du heter Tilde, men vad heter du?", vänd till nästa barn.
"Lucas", svarar han och alla säger:
Hej, Lu-ca-s!
Fortsätt till alla barnen blivit uppropade.
Är man många, uppstår en rytm.
Ni kan också klappa eller stampa taktfullt till ramsan.
 
 
En namnramsa.
 
Hej på dig, Felica!
Hej på mig!
Tjena mors!
I en galosch
Morsning
Korsning
Hejsan Svejsan
 Hejsan Svejsan
 HEJ!
 
 
Nu ska vi spela på trumman
och vi spelar medan vi sjunger så här:
Goddag, goddag, hur mår du idag?
Hoppas du mår bra!
 
Tilde ska spela på trumman
och hon spelar medan vi sjunger så här:
Goddag, goddag, hur mår ni idag?
Hoppas du mår bra!
 
Hon skickar trumman till Emil
och han spelar medan vi sjunger så här:
Goddag, goddag, hur mår du idag?
Hoppas du mår bra!
 
 
Namnkorus.
 
Sittande i ring pekar pedagogen på barnen i tur och ordning och alla
tillsammans säger barnets namn högt.
I början långsamt, men sen ökas tempot för varje varv
 och fortsätter så länge barnen tycker det är roligt.
 
 
Klappa namnen.
 
Klappa namnen tillsammans. Tänk på stavelsernas olika betoning och längd.
det kan vara svårt i början.
Att klappa associeras med applåder och lek.
Tillåt barnen "klappa av sig" först.
Utforma namnklappandet som en "härmlek".
Pedagogen klappar namnet-barnet härmar.
Tänk på att tempot är så långtsamt att
 alla hinner både lyssna och göra efter.
 
Dansa min Tilde.
(Mel: Dansa min docka).
 
Dansa min (barnets namn).
med du är unger.
När du blir gammal
 så blir du så tunger.
 
Den här kör vi på mitt ställe.
 
Felicia är här, Kajsa är här.
Jajamensan och tack o lov att Hugo är här.
Och i vårt glada gäng har vi Tilde här igen.
Jajamensan och tack o lov för det.
 
 
 
Av Maria - 21 augusti 2010 00:09

 

Tjena!

 

Yes, då är det fredgakväll eller redan lördag

 ser jag nu när jag tittar på klockan.

Men gud så skönt efter denna vecka

man har inte vaknat ur semesterruset riktigt en

och kommer tillbaks till denna verklighet,

det sätter spår.

Men roligt har det också varit, men man är så trött,

och då kan man ju också fundera varför jag sitter här nu

då istället för att ligga i sängen.

Ja, jag funderar jag också ska ni veta.

 

Men först innan jag går och lägger mig så ska jag berätta

 vad vi ska göra för roligt imorgon.

 

I tisdags så kom Tilde på varför gör vi inte ett OS här hemma,

som ett familje-OS.

Så jag och L-A är ju inte sen att nappa på den ideen

skitkul ju, hoppas bara vädret är med oss imorgon nu.

 

I allafall så bestämde vi att vi tar tre grenar och vi bestämde

en gren var som vi alla ska göra.

Så våra grenar är:

 

Springa runt huset ett varv på kortast tid.

 

Bära ett ganska stort och tungt vedträ på en viss sträcka på tid.

 

Sen till min lilla gren som jag älskar med vattenslangen

 i högsta hugg. På tid där också, och vem blir blötast.

 

Kommer någon att se oss imorgon så tror de att vi inte är kloka

men det har vi inte utgett oss för att vara heller.

För nu ska vi ha roligt med vår dotter och då får dom som funderar

göra det, det bryr vi oss inte om.

Jag längtar till imorgon när vi kör igång.

 

Jag återkommer mer om detta imorgon efter vårat OS.

 

Men nu hör jag något,

banne mig sängen längtar lika mycket efter mig som jag efter den.

Nu ropar den så jag tänker inte låta den vänta längre.

 

Tjingeling och sov gott alla.

 

Kram.

//Maria.


 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards