Mariaslekrum

Alla inlägg den 14 augusti 2010

Av Maria - 14 augusti 2010 23:19

 

Nu är det dags för många att skola in sina barn på förskolan.

Inskolningen, är en inskolning lika mycket för föräldrarna som för barnet.

 

Olika slags inskolning.

 

Olika förskolor tillämpar olika sorts inskolning;

 en del har t ex gruppinskolning

 och andra har individuell inskolning.

 Ibland ökar man på tiden för barnets närvaro

 och minskar successivt på förälderns närvaro,

 på andra ställen får föräldern vara med hela tiden

 till barnet känner sig tryggt.

 Fördelen mer gruppinskolning är att föräldrarna

 och de nya barnen lär känna varandra.

 Fördelen med individuell inskolning är att man är säker

 på att personalen ser just ditt barn och du får också

 en egen tydligare kontakt med personalen.

 

Trygg förälder – tryggt barn.

 

Barn läser tidigt av sina föräldrars reaktioner.

 Redan vid cirka sex månaders ålder så kastar barnet

 en blick på sin mamma för att läsa av reaktionen

 om det t ex en stund ska lämnas över till farfar.

 Om mamman känner trygg och lugn med överlämnandet

 och då ser trygg och lugn ut, så känner sig barnet tryggare.

 

Så är det naturligtvis också när barnet är större

 och det är dags för förskola.

 Om föräldern känner sig trygg och lugn så känner barnet det också.

 Därför är det viktigt både för förälder och barn

 att föräldern ser till att bli trygg med personalen

 och den nya situationen.

 Föräldern måste se till att ställa krav och ställa de frågor

 man vill ha svar på för att känna

 att man litar på den man ska lämna över till.

 Om du t ex känner att du vill träffa personalen

 ordentligt innan inskolningen börjar, så se till att få göra det.

 Det är varje förälders rättighet att få se till att känna sig

 helt trygg i denna nya situation;

 att lämna sitt barn i någon annans vård.

 

Förbereda för förskolestart.

 

Rent konkret kan man förbereda barnet genom

 att i förväg ta reda på förskolans tider och rutiner

 för mat och sömn och försöka så gott det går

 att anpassa barnet efter det,

 under t ex sommaren innan.

 Man ska komma ihåg att barn utvecklas snabbt i den här åldern.

 En ettåring som i maj prompt måste sova två gånger per dag,

 kan ha övergått till en sovstund per dag i augusti.

 Det är också bra att vänja barnet vid att träffa andra barn,

 t ex på en öppen förskola och bra att ha andra vuxna

 som någon gång tar hand om barnet.

 Det är bra att introducera vanlig mat i tid så att inte barnet

 bara har ätit burkmat när det börjar på förskolan.

 

Vem ska skola in?

 

Har man möjlighet att välja så kan det vara bra att den förälder

 som har lättast att lämna barnet sköter inskolningen.

 

Hur lång tid tar det?

 

Cirka två veckor tar en genomsnittlig inskolning.

 Man får dock ha marginal på minst en vecka,

 för ofta så händer det att barnen blir ofta sjuka när de kommer

 i kontakt med de nya bakterierna på förskolan.

 

Några tips och råd.

 

När inskolningen väl är igång finns det några bra punkter att tänka på:

Aldrig smyga iväg från barnet.

 Alltid säga ”hej då” även om barnet blir ledset.

När man sagt ”hej då”, alltid gå och inte komma tillbaka

 så att barnet blir förvirrat.

 Om barnet gråter och är förtvivlat när man går

 är det bättre att ringa efter en stund och fråga om barnet

 lugnat sig om man känner behov av det.

Tillåta barnet att visa alla sina känslor,

 även de negativa (ledsen, arg osv).

 Vuxna vill ofta att barn ska vara glada,

 men för att bli en hel människa måste alla känslor finnas med

 och få bli bekräftade.

 De negativa känslorna är inte farliga

 och ibland kan det vara lätt att rentav trösta för mycket.

Acceptera pedagogernas val av invänjning med dess för- och nackdelar.

 Det är säkert genomtänkt och passar just den pedagogen.

Lita på att personalen vet när det är dags att lämna barnet.

 

Berätta om barnets vanor och personlighet.

 

 Föräldrar känner sina barn bäst och barn måste få vara olika.

Tipsa om vad barnet gillar (lekar, mat m.m.)

Ta med snuttefilt, napp, nappflaska eller annat barnet är mycket fäst vid.

Ev. ta med foton på föräldrar och andra för barnet

 kära människor eller saker.

Märka kläder för att underlätta för personalen.

När man sitter med kan man gärna sitta och läsa,

 skriva eller sy eller något annat.

 Du ska bara vara ett ställe dit barnen kan gå vid behov för att få trygghet.

Har barnet svårt att bli lämnat kan det ibland vara en hjälp

 att barnet får sitta i sin egen vagn där det känner sig tryggt.

 

Av Maria - 14 augusti 2010 00:38

 

Blommor och nyckelpigor av fingeravtryck.

 

 

Du behöver:

 

Hårt papper

Målarfärg

Tuschpennor

 

Rita först blomskaften med tuschpennorna

sen är det bara att måla på fingertopparna och trycka

på papperet.

 

När det har torkat så fyll i med tuschpennorna där det behövs.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards