Mariaslekrum

Alla inlägg den 10 augusti 2010

Av Maria - 10 augusti 2010 23:17

 

 

...på din dag idag.

34 år blir du

som min svägerska är.

Ett stort hurra för dig från familjen Ersson.


  

Av Maria - 10 augusti 2010 19:29

  

Jag är fågeln som knackar på ditt fönster
i morgontimmen
och din kompanjon, som du inte kan känna,
blosset som lyser upp vägen för den blinde.

 

Jag är glaciärens krön ovanför skogen,
den bländande,
och mässingsrösterna från katedralens torn.
Tanken som plötsligt kom över dig vid middagstid,
och fyller dig med en säregen lycka.

 

Jag är den du har älskat för länge sedan.
Jag går vid din sida under dagen,
och ser uppmärksamt på dig,
och sätter min mun mot ditt hjärta
men du vet det inte.

 

Jag är din tredje arm och din andra
skugga, den vita,
som du inte har hjärta för,
och som aldrig kan glömma dig.

Av Maria - 10 augusti 2010 19:18

 

Gör egna glasmålningar.
 
Steg 1:

Använd en pensel för att täcka en tunn plastpåse med PVA lim.

 

Steg 2:

Riv upp olika färger av silkespapper för att täcka påsen.

 Det viktiga att komma ihåg är att lämna inga luckor. 

 

 Steg 3:

När hela påsen är full så gå igenom allt med ett lager PVA lim.

 Oroa dig inte alltför om det skrynklar lite på det första lagret ... detta kommer att lägga till den vackra mixen på den sista pusselbiten.

 

Steg 4:

Använd nu fler bitar av silkespapper för att skapa ett andra lager.

 Du behöver inte matcha färgerna till de som under ... den skönhet den slutliga skapelsen är att du kan se massor av olika färger

 lager ovanpå varandra.

 Kom dock ihåg ... några luckor!

 

Steg 5:

Nu går du över det lagret med en sista lager lim för att täta det hela i...

 och sedan lämna den över natten för att torka.

 Här kan man strö glitter på om man vill.

 

Steg 6:

Skala ett litet hörn av torkat papper och dra sedan påsen bort från den (snarare än att dra bort papperet från påsen, om du förstår vad jag menar... det är bara lättare så).

 Otroligt att det lossnar i ett stycke

 (det är anledningen till att inte lämna några luckor som är så viktigt)

 och är intensivt tillfredsställande och mycket snabbare lossnar.

 

Steg 7:

Här väljer du vad du vill göra för något som t.ex fjärilar som här.

 

Steg 8:

När du har spårats runt din stencil kan du klippa ut din figur.

 Det papper som du har skapat är ganska starkt och så det kommer inte gå sönder under trycket av små händer som griper tag

 i det ordentligt eftersom de utövar sin sax runt den.

 

Steg 9:

Placera dina skapelser någonstans där du får mycket dagsljus

 som skiner igenom dem.

Av Maria - 10 augusti 2010 17:52


Måla och så i krukor.


Material:

Terrakottakrukor

Hobbytuschpennor:

basicfärger och metallicfärger

Blomjord

Krasse-fröer

 

Innan ni börjar så föreslår jag att ni lägger krukorna

 i vatten under natten,

 så att de får dra åt sig vattnet.

Det mår bara fröna bra av sen.

 

Dekorera krukorna med hobbytuschpennor.

Det är mycket lättare för

mindre barn att måla med tuschpennor

istället för med pensel och färg.

 Färgen i hobbytuschpennor torkar snabbt

och de fäster bra på krukorna.

Färgerna är vattenburna, täckande och

permanenta när de torkat.

 

Se till att krukorna är helt rena – om de

är använda tidigare så tvätta av dem

med vatten och lite diskmedel och låt

dem torka.

 

 Lägg ett skyddspapper eller

plast på arbetsbordet och låt barnen

komma i gång med att måla!

 När färgen torkat efter några minuter

 så häller ni jord i krukorna och sår fröna.

 Placera gärna krukorna på ett fat.

 Strö lite jord över fröna och vattna.

Så är det klart.

Men ni måste se till att de får vatten regelbundet.

Av Maria - 10 augusti 2010 17:13

...hos Susanne.

 

Hon har en jättefin blogg med så fina dikter så man blir aldeles sjuk.

 

Man kan vinna en ljuslykta som ser ut så här.

 


Gå in på denna länk om ni vill vara med:

Tävlingen håller på till den 15/8.

Av Maria - 10 augusti 2010 00:28

 

 

En ängel bor i Ditt inre.
Ingen kan se henne
!
Ingen vet om henne
!
Men hon finns i Ditt hjärta.

 

Hon ger dig tröst, hon ger Dig stöd när än Du behöver.
Hon finns alltid där för Dig, i glädje och i sorg.
Hon finns där när dina tårar rinner,
men även då du av glädje och lycka strålar.

 

Ängeln fick Du när Du föddes
av dina förfäder i himmelen!
Av de som älskar Dig
mer påtagligt än själva livet.

 

Med ömhet och värme vaka

 hon över Dig livet ut.
När dina dagar en gång tar slut,
då följer hon Dig hem till de Dina.

 

Hon överger Dig aldrig.
Hon finns hos Dig genom livets alla dagar.
Hon ger Dig kraft och glädje.
En ängel inom Dig bor.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards