Mariaslekrum

Alla inlägg den 8 augusti 2010

Av Maria - 8 augusti 2010 21:32

 
Rörelseprogram 1.
 
Inledning.
"Rulla bollen"
Barnen sitter i en ring på golvet.
 Pedagogen rullar bollen till ett barn och säger:
 Jag rullar bollen till ......... (barnets namn).
 Därefter rullar barnet som tog emot bollen,
 den till ett annat barn o s v.
 Kan barnet inte själv säga namnet på det barn
 som bollen rullas till säger pedagogen namnet.
 
Huvudmoment
"Bollövningar"
Barnen får var sin boll.
 Barnen ska prova följande efter instruktion av pedagogen:
1. Rulla bollen med en hand. Försök att vara bredvid bollen hela tiden.
2. Gå runt i rummet med bollen liggande i en hand.
3. Studsa bollen med båda händerna och fånga den igen
(här kan även de äldsta barnen pröva att studsa med en hand).
4. Barnen går runt eller springer till musik.
 Vid stopp i musiken ska barnen t ex:
 
- Hålla bollen så högt över huvudet som de kan.
- Sätta bollen mellan knäna.
- Trampa med en fot på bollen.
- Ligga på bollen.
- Lägga bollen framför sig.
- Lägga bollen bakom sig.
- Lägga bollen bredvid sig.
 
Avslutning
"Anspänning - avspänning (avslappning)"
Barnen lägger sig ner på rygg på golvet
 med böjda ben och bollen mellan knäna.
 Barnen ska pressa ihop bollen så mycket de kan och sedan slappna av.
Upprepa några gånger. Därefter ska barnen ligga med raka ben
 och bollen mellan knäna och slappna av några minuter till lugn musik.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards