Mariaslekrum

Alla inlägg den 2 augusti 2010

Av Maria - 2 augusti 2010 22:25

Denna saga är min favorit sen jag var liten.

Glömmer inte när jag fick denna saga och mamma läste för mig.

Fastnade direkt för den och har kvar boken ute i förrådet någonstans

i röran.

Här kommer en liten förkortat version av denna underbara saga 

som jag har gjort som magnetsaga.

 

Det var en gång en mjölnare som dog.

Han lämnade sin kvarn till äldste sonen,

 sin åsna till mellansonen och den tredje sonen fick...katten!

De två äldre sönerna kunde livnära sig på sitt arv,

men det blev annat för den tredje.

Så han gav sig av för att söka lyckan.

 


Hans otur höll i sig.

En dag satt han ensam och surade under ett träd.

 


Då talade katten.

"Får jag försöka göra dig rik, herre?"

Pojken såg förvånat på katten, som fortsatte.

"Ge mig ett par stövlar, en kappa och en säck,

så skall du få se!"

Det gick pojken med på

 och katten klädde sig och gav sig av.

 


I skogen gillrade katten en fälla med hjälp av säcken,

några morötter och lite ris.

Han fångade en stor hare och några fasaner.

 

 


Nu hade han säcken full och gick till slottet,

där han bad att få tala med kungen.

"Ers majestät", sade han.

"Ta emot denna gåva från min herre, markisen av Carabas"

.

    


Kungen blev glad och bad att få träffa markisen.

Katten gick till sin herre och sade:

"Ta av dig kläderna och kasta dig i floden!"

 

När kungenvagnen kom började katten skrika.

"Hjälp!

Markisen av Carabas har blivit rånad och kastad i floden.

Jag har er... hjälp mig att rädda honom".

Kungen hjälpte till och såg till att han

fick torra kläder på sig.

I vagnen träffade pojken kungens dotter,

som blev mycket förtjust i honom.

 

 

Under tiden skyndade katten i förväg

 och sade till dem som arbetade på fälten:

"Var snälla och säg att de här markerna tillhör markisen av Carabas.

Då skall han befria er från den hemske jätten som pinar er!"

Landet tillhörde egentligen jätten.

 


Så när kungliga vagnen for förbi ropade lantarbetarna:

"Hurra för markisen av Carabas, vår herre!"

Kungen gratulerade pojken,

som knappt hörde något eftersom han satt

och beundrade prinsessan.

 


Under tiden hade katten hunnit fram till jättens slott.

 "Ers höghet", sade han.

"Jag har hört att ni kan förvandla er till vilket djur som helst.

Är det sant?"

"Visst är det sant, titta bara!"

I ett nafs förvandlade han sig till en mus,

och den åt katten genast upp.

 


När kungen, prinsessan och markisen kom till

slottet välkomnades de av katten.

"Välkommen till markisen av Carabas slott, ers majestät",

sade katten och visade gästerna runt i palatset.

 


Kungen imponerades av markisens rikedomar,

och när han såg att pojken och prinsessan tyckte om varandra,

sade han att de fick gifta sig.

Den unge markisen gick glatt med på detta.

 


Det blev ett storslaget bröllop och de nygifta

fick många gåvor.

En av presenterna var en vacker vit katt

och Mästerkatten blev mycket förtjust i henne.

 


Mästerkatten gifte sig med den sköna vita katten.

De levde lyckliga i alla dagar i ett litet slott

som markisen av Carabas byggde åt dem

 en bit från sitt eget palats.

 


Snipp snapp snut

nu var sagn slut.

 

 

Underbar saga enligt mig.


 

 

Av Maria - 2 augusti 2010 21:52

... i sommarvärmen.

Vilken underbar sommar vi har haft i år.

Man kan inte klaga alls i år tycker jag i alla fall.

 

Strålande sol nästan varje dag och så även idag.

Men dock idag har jag fått tagit det lugnt för igår

fick jag en allergichock.

Sitter ute på facebook och Tilde kommer och frågar

 om hon får ta en glass givetvis säger jag.

"Kan du ta en åt mig också säger jag".

"Vilken då säger hon".

"Ta en nogger säger jag".

Och så är det med det.

Jag äter upp den är framför datorn

och det går bara någon minut så känner jag att

läppen domnar bort och det börjar klia i halsen.

Tänker men vad fan inte är det väl nötter i nogger.

Sitter kvar en stund till känner hur det börjar svälla

ror åt mig papperet och börjar leta på ingredienser.

Jo men visst en av ingredienserna är hasselnötter,

slänger mig ner och tar Tavegyl upp och stänger ner datorn

och sen är det vila som gäller den kvällen.

Allt gick bra behövde inte åka in på sjukhuset som tur var.

 Och det kommer inte att bli någon mer nogger

 för mig i alla fall det är ett som är säkert.

 

Nu idag när jag loggar in är på bloggagratis så har de

 kommit men en ny grej.

Alla bilder är låsta så man kan inte ta någon bild från någon annan.

Det är väl så där tycker jag.

 

Då ska jag förklara hur jag menar privata bilder

 tycker ju jag det är självklart att det tar man ju inte bara

 från någon annan, vad har jag för glädje av dom.

Glitterbilder mm. som finns på gratissidor som man hittar hos

 någon tycker jag att man kan ta för dom sidorna

 som bilderna finns på kommer ju alla åt.

 

Nu är det ju så att man kan ställa in på bloggen så att bilderna kan tas

och det har jag gjort.

För gör jag inte det så är det ju ingen vits med att jag har bloggen

för det är ju för att jag ska kunna dela med mig av

 mitt arbete som jag har bloggen.

 

Det som jag tycker är synd är ju att man inte kan välja vilka bilder

 man inte vill ha låst och vilka som man vill ha låst. 

Men det kanske kommer det också.

 

Hos mig är bilderna högerklickbara iallafall,

men de privata bilderna ska banne mig inte härifrån.

Och det hoppas att ni accepterar.

Det andra som jag har på bloggen som material

 och glitterbilder och rörliga bilder dom är som sagt bara att ta.

 

Nu har jag två veckor kvar av min semester

 och jag börjar att gruva mig faktiskt för det har bara varit

 så jävla skönt att vara ledig dessa veckor.

Och ett helt år till nästa gång, huua.

L-A har börjat jobba idag så

Tilde och jag är ledig emn vi märker inte av att L-A

är borta för vi har ju vänt på dygnet

 så vi sover till han kommer hem.

 

Men som sagt två veckor kvar och dom ska jag banne mig njuta

med min dotter.

Sen när man kommer tillbaka på jobbet så vet jag att

det känns inte som man har varit borta ens.

Bara att sätta igång med arbetet och se glad ut:).

 

Ha en fortsatt skön sommar,

för komihåg sommaren håller på enda

in i septemper.

Det behöver jag själv påminnas om också.

 

Sovgott alla.

 

Kram.

//Maria.

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards