Mariaslekrum

Alla inlägg den 13 juni 2010

Av Maria - 13 juni 2010 21:22

Ja,då är helgen slut igen då.

Vart är semestern någonstans säger jag bara.

Har nio arbetsdagar framför mig innan ledighet,

men jag vill vara ledig nu när Tilde är ledig.

Varför är man inte gjort av pengar för så

att man bara kan ta fram när man behöver,

nädå, man ska jobba och slita så in i vassen

för dessa korvören.

Men snart så är man ledig i sju hela veckor

hela familjen.

Gud vad skönt säger jag bara.

 

Igår vart jag knortbiten på foten och det

svullna upp som bara den, så jag smorde in

med kortisonsalva och på kvällen tog jag en

tavegyl som man blir så trött på så det är inte klokt.

 

Iallafall var det jättefint i kyrkan på skolavslutningen,

de hade delat upp barnen i tre sittningar så att säga.

Så Tilde var andra omgången mellan klockan 11.00 12.00

Lördagen så gjorde man ju inget vettigt för himlen var ju öppen.

Det regnade precis hela dagen, nä nu var jag för snäll,

jag menade att det störtregnade så det slog i backen hela dagen.

Sov mycket efter tavegylen var helt slut i kroppen efter den.

 

Idag har vi tagit det lugnt varit ner på Idas grav och satt

sommarblommor blev så fint.

Sen torkat och rensat Tildes byrålådor,

 sen har det inte varit så mycket mer faktiskt.

Jag har suttit här vid datorn och lagt in lite grejor.

 

Men nu tänker jag göra kväll så man är människa imorgon.

Man kan ju iallafall hoppas.  

 

Nattinatt på er.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 13 juni 2010 18:11

 

Ettan förlorade
tvåan vann.

Trean tappa brallan,
och fyran försvann.
Femman blev kär
och sexan militär.
Sjuan pensionär,
och åttan miljonär.
Nian suger blod,

och tian dog.

Av Maria - 13 juni 2010 16:35

Det var en gång tre små grisar som bodde i skogen

 tillsammans med sin mamma.


En dag sa hon till dem:

"Nu har ni blivit stora nog att flytta hemifrån.

Ge er ut och bygg er var sitt hus.

Men det måste vara ett rejält hus, för den elaka vargen

 ligger på lur och han kan ta er".

 

De tre små grisarna packade sina saker och gav sig iväg.

Den första lila grisen byggde sig ett hus av Trä.

Han brudde sig inte om att vara rädd för vargen.

 

Den andre lille grisen byggde sig ett hus av halm.

Dunk! Dunk! Han satte samman bräder och spikade i dem.

Han var inte heller säskilt rädd för vargen.

 

Den tredje lille grisen byggde sig ett hus av stenar och murbruk.

Han lade på ett tak av tegel och satte i en dörr av tjockt trä.

Hans hus blev verkligen stadigt.

Han kände sig mycket nöjd med sig själv när han var klar.

 

Vargen fick höra talas om att de tre små grisarna flyttat hemifrån.

En dag kom han för att äta upp dem.

De tre små grisarna blev mycket rädda och skyndade in i sina hus.

Först knackade han på dörren till huset av trä.

 

Han knackade försiktigt och ropade:

"Goddag på dig lilla gris. Får jag stiga in"?

"Aldrig i livet", svarade den lille grisen.

"Öppna"! skrek vargen.

"Nej", svarade den lilla grisen.

"Du kommer att få ångra dig", sa vargen.

"Jag tänker blåsa så hårt att ditt trähus rasar,

och sedan äter jag upp dig"!

 

Och vargen blåste omkull huset så att trät for åt alla håll.

Den lilla grisen sprang för livet tills han kom till det lilla huset av halm.

Hans bror hade sett när han kom springande,

och han släppte in honom genom dörren

och stängde rakt framför nosen på vargen.

 

"Öppna dörren"! skrek vargen.

"Aldrig i livet"! svarade den lilla grisen.

"Det ska du få ångra", sa vargen.

"Jag tänker blåsa så hårt på ditt halmhus att det rasar,

och sedan äter jag upp er".

 

Vargen blåste så hårt på halmhuset att det rasade.

De två små grisarna sprang det fortaste de kunde till det lilla huset av sten.

Deras bror släppte genast in dem och stängde dörren.

Vargen var andfådd och hann inte i kapp dem.

När han kom fram till det lilla stenhuset var grisarna redan inomhus.

 

"Öppna dörren"! skrek vargen.

"Aldrig i livet", svarade den lilla grisen.

"Då så"! vrålade vargen.

"Då blåser jag på ditt hus tills det rasar ihop,

och sedan äter jag upp er alla tre"!

 

Vargen blåste... och blåste...och blåste.

Ingenting hände.

Det lilla stenhuset höll, och innanför dörren stod

 de tre grisarna och skrattade.

 

"Det ska ni få ångra", sa vargen.

"Nu klättrar jag upp på taket och tar mig ner genom skorsstenen".

De tre små grisarna skyndae sig att göra eld

 i den öppna spisen medan vargen

ställde en stege mot väggen och tog sig upp på taket.

 

Han steg fram till skorstenen och gled ner i den...

"Hjälp! Hjälp! Jag brinner upp"! skrek vargen.

Med brinnande svans klättrade han upp i skorstenen igen.

Han skrek av smärta när han sprang in i skogen och försvann för alltid.


De tre små grisarna skrattade hjärligt.

De tog varandra i hand och dansade av glädje.

De tre små grisarna ville inte skiljas åt.

De bodde tillsammans i det lilla stenhuset

 och de hade alltid mycket roligt.

 














 

Av Maria - 13 juni 2010 14:36

Fem hungriga krokodiler i vassen låg på lur

De önskade så att de hade lite tur
De ville så gärna äta lite fisk
Men vattnet var stilla ingen tog någon risk
Då kom där simmande en röd liten fisk
Mums sa krokodilen
Det smakade bra
Nu behöver jag inte äta mer fisk idag

 

Fyra hungriga krokodiler i vassen låg på lur
De önskade så att de hade lite tur
De ville så gärna äta lite fisk
Men vattnet var stilla ingen tog någon risk
Då kom där simmande en grön liten fisk
Mums sa krokodilen
Det smakade bra
Nu behöver jag inte äta mer fisk idag

 

Tre hungriga krokodiler i vassen låg på lur
De önskade så att de hade lite tur
De ville så gärna äta lite fisk
Men vattnet var stilla ingen tog någon risk
Då kom där simmande en gul liten fisk
Mums sa krokodilen
Det smakade bra
Nu behöver jag inte äta mer fisk idag

 

Två hungriga krokodiler i vassen låg på lur
De önskade så att de hade lite tur
De ville så gärna äta lite fisk
Men vattnet var stilla ingen tog någon risk
Då kom där simmande en blå liten fisk
Mums sa krokodilen
Det smakade bra
Nu behöver jag inte äta mer fisk idag

 

En hungrig krokodil i vassen låg på lur
Han önskade så att han hade lite tur
Han ville så gärna äta lite fisk
Men vattnet var stilla ingen tog någon risk
Då kom där simmande en lila liten fisk
Mums sa krokodilen
Det smakade bra
Nu behöver jag inte äta mer fisk idag

 

Krokodilerna är mätta i solen är det skönt
De ligger och spanar på vattnet som är grönt
Fiskarna är glada de simmar hit och dit
Dumma krokodiler ni hittar inte hit

 

Denna text kommer från

 Fröken Flano Filosoferar:

som hon har gjort själv.

Gå in och titta på hennes sida

och jag lovar ni blir fast där

ett bra tag.

En jättebra blogg som har gett mig

mycket inspiration i sagornas värld.

 

Här kommer bilderna som jag tyvärr inte vet vart dom kommer ifrån.

Jag gör ju så att när jag hittar bilder på sagor så sparar jag ner dom

och så ligger de på någon av mina mappar tills jag får användning för dom.



 







 

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards