Mariaslekrum

Alla inlägg under maj 2010

Av Maria - 29 maj 2010 20:09

 

 Ramsa.

 " Ut och jaga lejon"


 

Ut och jaga lejon, ut och jaga lejon.

 (slå med händerna på knäna).

Jag är inte rädd (peka på dig själv), men vad är det där?

 (peka framåt).


En grind, den går vi igenom.

(rör handen fram och tillbaka, klicka med tungan).

Ut och jaga lejon , ut och jaga lejon.
Jag är inte rädd , men vad är det där?

Högt gräs, det går vi igenom , sch , sch, sch , sch.

 (slå undan gräset med händerna)

Ut och jaga lejon..............................

Geggamojja, den går vi igenom klaffs , klaffs , klaffs, klaffs.

 (kupa händerna mot varandra, vänd fram och tillbaka)

Ut och jaga lejon..............................

Ett högt träd, de klättrar vi upp i klättra , klättra , klättra, klättra.

 (klättra uppåt med händerna).

Hjälp ett lejon!!

 
Ner från trädet klättra, klättra, klättra
Genom geggamojjan klaffs, klaffs, klaffs
Genom gräset sch , sch , sch
Genom grinden klick , klick , klick

OOOh , vad jag blev RÄDD!

Av Maria - 29 maj 2010 19:16

 

Massagesaga.

 

Nu ska vi gå in i det varma ångande köket

 och se vad kocken ska laga för mat idag.

 

(Stryk över ryggen - det värmer i köket).

 

Han börjar med grönsakerna och han sköljer dem noga,

låter vattnet rinna över dem så att allt blir rent.

(Dra med fingrarna uppifrån och ner som strålande vatten).

 

Sen tar han och hackar dem fint fint.

(Sätt ihop händerna och gör hackningar av grönsakerna).

 

Han lägger dem i en kastrull med hett vatten och ångan stiger upp

och gör köket ännu varmare.

(Samla ihop dem med fingrarna och stryk med händerna

 över ryggen så att den blir varm).

 

Sedan tar han fram den stora stekpannan och i den lägger han en klick

margarin som far runt och smälter.

( Sätt fram stekpannan genom att sätta en handflata i ryggen

 och låt sedan handen fara runt som en margarinklick).

 

Under tiden bultar han köttet mört, det blir varmare och varmare.

(Bulta försiktigt med knuten näve på ryggen).

 

Sen är det dags att steka de stora köttstyckena.

 De ligger där och blir varmare och varmare.

(Lägg handflatorna över ryggen som köttbittar).

 

Sen är det dags att vispa till en god sås.

Han häller lite grädde i kastrullen,

saltar, pepprar och vispar.

(Vispa såsen med fingertopparna och låt till sist grädden rinna mer i såsen,

dra med fingrarna uppifrån och ner.

Låt fingertopparna vara salt och peppar).

 

Av Maria - 28 maj 2010 22:19


 Vad har dagarna för färg?

 

Förr så var det väldigt viktigt att dagen hade en viss färg.

Titta bara i almenackan så har ju söndagen kvar son färg

som är röd.

Numer så är det inte så många som bryr sig om detta längre.

Men jag tyckte det var en rolig grej.

 

Så här är det:

 

Måndag – gul
Tisdag – rosa
Onsdag – grön
Torsdag – orange
Fredag – blå
Lördag – lila
Söndag – röd

 

Av Maria - 27 maj 2010 21:02

 

Sommar kom nu.

(Mel: Björnen sover).

 

Sommar kom nu

Sommar kom nu

Vi behöver dig.

Vi har väntat lång tid

Alla blommor här vid.

Var är du nu

Var är du nu

Vi behöver dig.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 27 maj 2010 17:31

 

Massagesaga.

 

Bjarne är den keligaste björnen som jag känner.

Han vill jämt bli kliad av alla sina vänner.

Så här säger Bjarne när han lägger sig på rygg:

- Klia mig på magen, för annars blir jag stygg!

 

Och så kliar jag hans mage i cirklar runt, runt, runt.

Allt prat om att va farlig det tycker jag är strunt.

Så sträcker Bjarne ramen i vädret högt så här och säger:

- Skaka armen så får jag ej besvär...

 

... när jag ska springa och leka och kasta stora korkar.

Jag skakar Bjarnes armar så länge jag orkar.

Sen viftar han med foten och pekar på sitt lår.

- Glöm inte mina bakben och alla mina tår.

 

De måste knådas grundligt, minst en gång varje dag.

Men hela handen knådar jag. Jag är bra duktig jag.

- Nu måste ryggen strykas, säger Bjarne sen.

Det är klart att jag gör det, för jag är ju hans vän.

 

Han suckar djupt och blundar när han vänder ryggen till.

Jag ser att han mår riktigt bra och det är ju det jag vill.

Med snälla händer stryker jag hans bruna, lena päls.

Händerna de glider fram som tåget på sin räls.

 

När Bjarne nästan sover och andas lugna tag,

då vet jag att han gillat allt kel han fått idag.

Nu är han nöjd och gosig och världens bästa vän.

Jag har på känn att han kommer att massera på mig sen.

Av Maria - 27 maj 2010 17:17

  

 

Om jag är ditt barn-berör mig!

Även när jag är vrång och till och med tar avstånd från dig.

Ge inte upp, hitta sätt att fylla mina behov.

Din gonattkram hjälper mig att sova gott.

Din dagliga beröring säger mig hur du verkligen känner.

 

Av Maria - 26 maj 2010 21:48

 

 

MIN TRÖST!

 

När jag var liten och mörkrädd brukade du tända
Lampan i mitt rum och visa mig alla de välkända
Föremålen. Sedan släckte du igen och satt hos mig i
Mörkret tills jag var övertygad om att stolen var en stol
Och inte en ond drake.

 

Pappa ville att dörren skulle vara stängd men du
Envisades med att lämna den på glänt, bara precis så
Mycket att inget spöke vågade sig fram.

 

Egentligen är det på samma sätt nu. Min ängslan har
Blivit större och världen är mer otrygg än nogonsin
- Men du öppnar en dörr på glänt så att jag kan se
Mina svårigheter i ett nytt ljus. Därför kan jag modigt
Möta dem och behöver inte gömma mig under täcket.

 

En mamma är en person som hör allt,
Också gråten som du försöker
Kväva i kudden.

 

När sorgen blir dig övermäktig
- ring mamma!

 

Att vara förälskad är visserligen
Underbart, men ibland är
En kopp kaffe vid köksbordet
Tillsammans med mamma
Det man behöver.

 

En mamma kan torka tårar
Per telefon.

 

Mammor har ett särskilt trollklister
Som också klarar att laga brustna
Förhoppningar.
DU kommer ALLTID att vara MED MIG!!

Av Maria - 26 maj 2010 21:03

Och det är milt sagt.

 Har jobbat till 18.00 i måndags och idag,

 tisdagen slutade jag faktiskt redan 17.30.  

 

Aldrig får man vara glad heller,

 när ena problemet är avslutat tror ni inte på fan

 att då dyker nästa upp.

Aldrig en lugn och harmonisk stund på jobbet här inte.

Ska springa folk som egentligen inte hör dit,

 jag håller på att få hjärnbryt.

Och vart är alla bra vikareier någonstans,

 två av dem är uppbokade hos oss (och dom släpper vi inte i första taget),

 men ibland behöver man fler

men det är ont om dom som är bra.

Och vissa förstår jag inte hur de kan bli godkända

 när de går utbildningen.

Helt ofattbart asså.

Man slutar aldrig a förundras i det yrke asså.

 

Men det är bara att bita ihop och hoppas att man klarar detta.

Det är bara 4½ vecka till semester nu,

men just nu så skulle jag vilja gå på semester nu

på en gång och komma tillbaks till hösten

 och hoppas allt är som vanligt i personalgruppen.

 

Nu måste jag ju också berätta att jag stortrivs på mitt arbetsställe

men när man ska ha "öppet hus" på avdelningen då går det för långt.

 

Nu ska jag avsluta mitt gnäll för jag är så jävla trött så

tårarna bara rinner ur ögonen.

Så nu är det nattinatt och så får man hoppas

att mitt humör är bättre imorgon.

Men en sak vet jag och det är att min inställning

är desamma som nu även imorgon,

det går aldrig att ändra på.

 

Sov gott nu allihopa.

 

Kram.

//Maria.

 

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards