Mariaslekrum

Alla inlägg den 3 maj 2010

Av Maria - 3 maj 2010 19:48



Hungriga sinnen.

 

Att lyssna är att äta med öronen

Var glad åt hungriga öron!

Var glad åt hungriga sinnen!

Lyssna också med ögonen,

lyssna med smaken, känseln

och hela kroppen.

Allt vad dina sinnen kan förtära

ger dig kraft att leva

och näring åt den förvandlingens värld

som rör sig och andas

och talar och växer i dig.

Av: Sandra Key-Åberg.

 

 

Var kommer sagorna ifrån?

Från mormors lappkorg där i vrån,

från spisen i vårt sommarhus,

från regnbågen, så klar och ljus,

ifrån fjärran, fjärran ö,

ifrån en blomma vit som snö,

ifrån en liten strumpa blå,

från golvet som är vid och stor.

Vid örat ditt en saga bor.

Av: Kaija Pakkanen.

 

 

Förskolans eget bibliotek.

 

Böcker ska blänka som solar

och gnistra som tomtebloss.

Medans vi läser böckerna

läser böckerna oss.

Kan böcker läsa människor?

Det kan de förstås!

Hur skulle de annars veta

allting om oss?

Av: Lennart Hellsing.

 

 

Nu ska jag berätta en saga

lång som en slaga

bred som en dörr

får se om ni hört den förrut.

 

Sen läses sagan till slut

och avsluta:

 

Snipp, snapp, snut,

så var sagan slut.

Nu är sagostunden slut

och nu ska vi gå ut.

 

 

Sagor finns överallt, mitt ibland oss.

Nu kan du ta emot dem.

Ta dem med dig.

Och berätta för dem du tycker om.

Då lever sagan vidare.

 

 

Berättandets konst.

 

Den bäste berättaren och talaren är den

som får oss att se - med öronen.

Arabiskt ordspråk.

 

 

Det jag hör - det glömmer jag.

Det jag ser - det kommer jag ihåg.

Det jag gör - det förstår jag.

Kinesiskt ordspråk.

 

I skenet av kvällens fladdrande ljus

fängslande sagor far runt i vårt hus.

Se, de flyktar från böckernas rad,

gäckande, fria de tryckta blad,

trollbinder alla som samlas omkring

sagoberättarens magiska ring.

Av: Spencer G Shaw.

 

Tänk att få öppna en magisk dörr
att få komma till platser där ingen har varit förr.
Att bli någon annan - percis den du
att resa i tiden fast du sitter still.


Där finns det kärlek som glöder
och längtan som blöder.
Ulliga, gulliga, gosiga djur
människor som skrattar - en sagolik tur.
Det är som att va på ett blänkande hav.
Ja, sånt man får rys-pys på ryggen av.


Där finns det kedjor som rasslar
och råttor som prasslar.
Visslande, tisslande, gnisslande gnäll
bråkiga brorsor och mammor med skäll.
Det är som att va på ett stormande hav.
Ja, sånt man får rys-pys på ryggen av.


Tänk att få öppna en magisk dörr
att resa till platser där ingen varit förr.
Ja, tänk att få resa i tiden fast du sitter still
det kan man faktiskt ha böcker till.
 

Okänd.

 

 


 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards