Mariaslekrum

Alla inlägg den 1 april 2010

Av Maria - 1 april 2010 22:30

Skickar här en GLAD PÅSK hälsning till er alla.

Så här såg jag ut igår från morgon till kväll.

Vi hade påsktema på förskolan igår

 så både barn och pedagoger var påskkärringar/gubbar.

Älskar påsken och har alltid klätt ut mig sen 1993

när syrrans dotter var 7 månader.

Var alltid och påska för henne då,

nu fyller hon 18 i sommar så jag tror

inte det är uppskattat om jag skulle komma och se ut så här.

Men min dotter har också klätt ut sig varje år

och hon tycker också om det men hon hoppade i år

med att bli påskkärring.

 

Men nu måste jag sluta för kvasten står här redo

och bara väntar för nu bär det av till

blåkulla så vi höres senare.

 

Ha en riktigt Glad påsk helg nu.

 

Kram.

//Maria.

  

Av Maria - 1 april 2010 22:17

Min dotter har gjort ett påskpyssel på skolan

en kyckling i ett ägg.

 

Man ritar två halva ägg (se bild)

och en kyckling.

 

Måla allt i de färger du vill ha.

Sen klistrar du på ena sidan av ett

av äggen och sätter fast kycklingen.

Sen klistra på andra delen av ägget

och sätt fast kycklingen.

Så är det klart.

Se så fin den blev.

Av Maria - 1 april 2010 22:10

Ha gemensamt påskpysselparty!

 Bjud in både stora och små vänner på påskpyssel.

 Fram med fjädrar, ägg, vattenfärg,

 papper/tuschpennor till påskbrev - allt ni kan komma på

 och sätt er tillsammans vuxna och barn.

 

Att samlas kring något gemensamt blir en jätterolig

 och uppskattad tradition.

 Glöm inte tilltugg!

Av Maria - 1 april 2010 20:55

Vad gör mormor o morfar eller farmor o farfar gladare

 än ett snyggt hemgjort påskkort?
Här får du tips på två enkla hemgjorda kort.

Du behöver:
Till båda behöver du

  • Vit halvtunn kartong till kortet
  • Röd tunn kartong eller tjockt papper till näbb
  • Tuschpennor till hälsning, ögon mm
  • Lim
  • Sax
  • Tidningspapper att skydda bordet med

…och till popup-kortet

  • Gult och orange vanligt tunt papper till huvud och kropp
  • Annat färgat papper till pratbubbla

…och till piprensarkycklingen
• Gula piprensare
• Gula och röda påskfjädrar
• Pensel att måla på limmet med.

  

Popupkort – med näbb som rör sig.
Vik det vita kortet på mitten, så det blir ett dubbelvikt kort.

Klipp gult papper i en cirkel stor som ett kaffefat,

 klistra mitt på det vita kortet, över vecket.
Klipp orange papper i en mindre cirkel, som botten på ett glas ungefär,

 klistra på den gula cirkeln (som bilden visar).

Klipp ut två trekantiga bitar och vik dessa på mitten,

 vik ut de två sidorna som det inte är något veck i och klistra till en näbb

 (en som underdel och en som överdel) mitt på kortvecket.

Klipp ut en pratbubbla ur det sista pappret och klistra från näbben.
Rita sen dit ögon och skriv påskhälsningen i pratbubblan.

Klart originellt kort!!!

 

Piprensarkyckling.

Gör en åtta av en gul piprensare,

 klipp av det som eventuellt blir över med en tång.
Pensla lim på ena sidan av piprensaråttan

 och klistra den sedan snett på ett kort av vit kartong.
Håll eventuellt fast med klädnypor tills det torkat.

Sett en klick lim i den större delen av åttan och tryck fast

 1-3 fjädrar som kycklingvinge.

Klipp sedan ut en näbb av röd kartong,

 näbben ska se ut ungefär som ett M.

 Klista på näbben, rita dit ett öga och skriv din hälsning på kortet.

Nu har du en ganska klassisk, lite luddig kyckling!!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards