Mariaslekrum

Alla inlägg den 21 mars 2010

Av Maria - 21 mars 2010 16:32

 

Förskola från ett års ålder.

 

Tidigare kallades förskola för dagis.

 I vardagliga sammanhang används uttrycket dagis fortfarande,

 men det blir vanligare att folk säger förskola.

 Personalen på förskolor är barnskötare, förskollärare eller tidigare lärare.

Förskolan arbetar med att lära barnen saker precis som i skolan

 fast på ett lekfullt sätt.

 

I Sverige har föräldrar som arbetar eller studerar rätt att placera

 sina barn i förskola från ett års ålder.

 Barnet har rätt att behålla förskoleplatsen om föräldrarna blir arbetslösa

 eller föräldralediga.

Tre, fyra och femåringarna har rätt till allmän förskola, 15 timmar i veckan.

 Den allmänna förskolan är gratis.

 Annars gäller maxtaxan som baseras på föräldrarnas inkomst,

 där högsta avgiften är 1260 kronor i månaden om du har ett barn.

 

Förskoleklass är en skolform som erbjuds till barn året innan de börjar i grundskolan, det vill säga från höstterminen det år barnet fyller 6 år.

 Verksamheten omfattar ca 5 timmar per dag under skolterminen.

 

Skolbarnomsorg för barn i åldern 6-12 år bedrivs i form

 av fritidshem eller fritidsklubb.

Privat eller enskild förskola kallas förskolor som inte drivs av kommunen.

 

I Förskolan jobbar pedagogerna med att omsorg och pedagogik hör ihop.

 Lekens betydelse för barn är viktig.

 Barn lär och utvecklar sig i leken.

 Barnen går ofta flera år på förskolan och det kan vara svårt

 att välja vilket dagis barnet ska gå på.

 

 Det finns ett brett urval pedagogiker,

 tex Reggio Emilia inspirerat arbetssätt, Montessori pedagogiken,

 och Waldorfpedagogiken.

Uteförskolor finns också.

 På dessa förskolor är barnen ute hela dagen eller stora delar av dagen.

 I Ur och Skur förskolor arbetar de efter Friluftsfrämjandets pedagogik.

 

Många förskolor jobbar efter ett tema som pågar under

 en kortare eller längre period.

 Temaarbete i förskolan kan innehålla till exempel, årstiderna,

 böcker, färger, barnens intresse och önskemål.

 

 På förskolan har man ofta en samling varje dag med barnen i grupper.

 Sångsamlingar är vanligt förekommande på förskolor.

  Utevistelse brukar förekomma minst en gång om dagen.

 Andra områden som man jobbar med inom förskolan kan vara skapande,

 musik, drama, språket, rörelse och matematik.

 Barnen får kunskaper i förskolan fast på ett lekfullt sätt.

 

 Konflikthantering och barns empatiutveckling jobbar man

 också kontinuerligt med i förskolan.

 Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik.

 Fri lek är viktigt för barnens utveckling.

 Fri lek är ett uttryck som används av pedagogerna men inte av barnen.

 Fri lek används av pedagogerna för att skilja från andra styrda aktiviteter.


När barnen börjar på förskolan börjar man "skola in" barnen.

 Inskolningens tid varierar,

 men den traditionella inskolningen varar oftast i 2 veckor.

 Som pedagog måste man vara lyhörd och känna av hur barnet är

 och anpassa inskolningen efter det.

 Några barn är försiktiga medans andra inte har några hämningar alls.

 De första inskolningsdagarna är föräldrarna med.

 Sedan förlängs dagarna successivt,

 för att sakta vänja barnet vid att vara på förskolan.

 Det finns en ny "snabbinskolningsmetod"

 som kallas föräldraaktiv inskolning.

 Det innebär att föräldern är med sitt barn hela dagen

 på förskolan under tre dagar.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards