Mariaslekrum

Alla inlägg den 19 mars 2010

Av Maria - 19 mars 2010 23:12


Storstädning.

 
En regnig dag bestämde sig gumman i munnen för att ha storstädning.
Först skurade hon väggarna

 (rör tungan mot och runt kindernas insida).
Sedan tvättade hon taket (tungan slickar mot gommen).
Golvet var väldigt smutsigt, så hon skurade det mycket, mycket noga.

 (tungan mot nedre tandvallen).
Fönstren var förskräckligt smutsiga och måst putsas noga,

 både på utsidorna och insidorna.

 (tungan mot tändernas ut- och insida).

 En del fönster stod öppna (=tandgluggar)

 så dem brydde hon sig inte om att putsa.
Sedan skurade hon farstutrappan.

 (tungan tänjer ner underläppens insida mot hakan).
Skorstenen fick hon inte glömma, den behövde verkligen göras ren.

 (tungan tänjs mot överläppen och näsan)
Till sist piskade hon alla mattorna

 (sträck ut tungan, böj ner huvudet och försök skaka på huvud

 och tunga samtidigt som ni frustar).
Nu äntligen var hela huset färdigstädat!

Av Maria - 19 mars 2010 23:01

 

Varför massage.


Beröring.

 

Målet: Det kan vara så att barnen har svårt att ”varva ner”

 emellanåt och att många barn som är på förskolan har långa dagar och behöver få hjälp med att få en planerad vila under dagen.

 Trötta barn och högt tempo leder till konflikter.

 

 Syftet: Är att barnen genom beröring ska få möjlighet

 till avslappning i både kropp och sinne.

 Som barn är det inte alltid lätt att förstå att man

 ibland behöver varva ner och bara ta det lugnt en stund.

 

 I början kan barnen vara både lite oroliga och ha svårt att ligga stilla,

 pilla på varandra, sparka på väggar o.s.v

  Prata med berörda barn att man förstör för sina kompisar

 om man inte kan vara tyst eller ligga stilla.

 Sen måste vi pedagoger lära oss att placera ut barnen på lämpliga platser.

 

Av Maria - 19 mars 2010 22:55


Jag är en liten pingvin
pingvin som inte kunde flyga.

Jag såg en pingvin
han gick rakt av.
Han hade en tår i ögat
jag hörde honom gråta och sakta sucka

Åh jag önskar att jag kunde flyga.

Av Maria - 19 mars 2010 22:38


Pingvinparad.

Vaggande, vaggande vaggande
från sida till sida.

Pingviner går en promenad
halkande, halkande, halkande, halkande.
Med ett roligt hopp

ner till vattnet.
Splash! Splash! Splash! Splash!
Vaggande från vattnet
med en rock n 'roll.

Pingviner går paraderande
på en vintrig promenad.


Av Maria - 19 mars 2010 22:26


Dvärgpingvinen.

 

Jag är en liten pingvin kort och tjock
Bära min smoking utan hatt
Jag bor i Antarktis där jag plaskar och leker.

Valar, hajar, och leopard

 och sälar får mig att springa iväg.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards