Mariaslekrum

Alla inlägg den 17 mars 2010

Av Maria - 17 mars 2010 18:30

Kirre, nystanet och den svart bilen.

 

Mamma Mjau var ute på vårpromenad med sina fyra kattungar.

Solen sken, fåglarna kvittrade och det var en sådan härlig dag,

då alla är glada och tycker det är roligt att leka.

Mirre, Murre, Kirre och Kurre, så heter kattungarna,

som hoppade runt av glädje och bet varandra i svansarna.

 

- Var försiktiga nu när vi kommer ut på stora vägen,

så att ni inte går och blir överkörda av någon bil,

sa mamma Mjau och viftade förmanande med svansen.

- Jadå vi ska vara så försiktiga så, jamade Mirre, Murre,

Kirre och Kurre på en gång.

 

Dom hade varit ute och gått med mamma Mjau på vägen

en gång förr, så de visste att man måste akta sig för bilarna.

- Ni får leka igen när vi kommer fram till lekplatsen,

sa mamma Mjau och så vandrade allesammans ut på stora vägen,

se där ligger ett nystan, sa Mirre.

Precis ett sånt som vi har hemma, sa Murre.

- Det tar jag, sa Kirre.

- Var försiktig, sa Kurre.

 

- Men det sista hörde inte Kirre för han var redan ute på vägen

för att hämta nystanet, så ingen av dem märkte en

stor svart bil som kom körande med väldig fart rakt emot Kirre.

Men just då vände sig Mamma Mjau och fick syn på Kirre.

 

Med ett språng var hon framme och fick

tag i honom i nackskinnet och drog honom tillbaka

just som den stora svarta bilen susade förbi.

Efter den dagen lekte inte Mirre, Murre,

 Kirre och Kurre på vägen något mer.

 





Av Maria - 17 mars 2010 18:18


Lycka är:

 

ett barn som skrattar

ett stilla vårregn

en stormig natt

en brasa som sprakar

en stjärnklar natt

en blöt puss

en god chokladbit

 

att vara med mitt barn

att vara med min man

att få vara frisk

att åka pulka

att läsa en bok

att sitta med ansiktet mot solen

att skratta tillsammans

att äta smultron och jordgubbar

 

när solen skiner

när det blir rimfrost på rutan

när stillhet råder

när barnen sjunger

 

sommarlätta moln

löv som virvlar

knubbiga barnarmar om min hals

levande ljus

vilda blommor

glittrande snö

dagg i gräset

doften av blommor

vackra minnen


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards