Mariaslekrum

Alla inlägg den 16 mars 2010

Av Maria - 16 mars 2010 19:33

 

Våren har kommit hit igen.

Mel: Pepparkaksgubbarna.

 

Ja våren, ja våren

Har kommit hit igen.

Med värme och sol sken

Den kommer hit igen.

Så blommor och bladen

Dom växer och blir fin.

Det tycker vi är jättebra

Och också våra bin.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 16 mars 2010 19:26

 


Bä bä svarta lamm.

Melodi: Bä bä vita lamm.

 

Bä, bä svarta lamm

har du någon svans?

Ja, ja kära barn

den sitter ju där bak.

Ögon har jag två

å öron lika så,

å bu, bu, bu, bu

(spela på läppen)

en mun att spela på.

Av Maria - 16 mars 2010 19:14

 

Pippi Långstrump.

Inbjudan: Klädsel: Dekorationer: Att bjuda på: Godispåsar:

 Lekar: Aktiviteter: Boktips:

 

Inbjudan.

Lämna över inbjudan som en flaskpost från skeppet Hoppetossa.

 Skriv på ett papper, rulla ihop och lägg i en flaska.

Klipp ut en Pippi Långstrump-silhuett i färgat papper

och skriv inbjudan på den.

 

Klädsel.

Valfritt att klä ut sig till det barnen vill vara.

Pippis pappa, (poliserna), Klang och Kling, Tant Pruselius, Lilla Gubben,

 Herr Nilsson, Pippi Långstrump, Pippi-figur:

 Pippi.
Stora skor (gärna kängor), olika strumpor som når över knäna,

 en blå kort klänning med en eller två lappar,

 fläta två flätor med ståltråd i eller sätt på en röd pippi-peruk,

 måla fräknar.

 

Dekorationer.

Har du ett fruktträd i trädgården så använd det att hänga upp drickan i.

 Pippi har ju ett sockerdricksträd och det kan du också få.

Efter fikat (använd helst papp-tallrikar och plastglas):

 Gör som Pippi och duka av genom att ta tag i dukens fyra hörn

 och lyft av hela byltet på en gång till barnens förtjusning,

 för så gör man väl inte…?

 

Att bjuda på.

Mycket saft, kakor och bullar av alla de sorter, kokosbollar.

 Godis och karameller.

Äta tårta med händerna…

Ni kan också passa på att vara lite "bak-och-fram"

 genom att t ex duka under bordet.

 

Godispåsar.

Slå in godiset i varsitt paket.

 (Pippi ger presenter till andra när det är hennes födelsedag).

Guldpengar så klart!

 Chokladpengar med guldfolie runt.

Gör en egen "ihålig" stubbe:

 Slå in en papperskorg med brunt omslagspapper.

 Låt ett barn i taget sticka ner handen och ta upp en "present".

 

Lekar.

 Hela havet stormar.
Ta fram stolar och sätt dem i en ring med ryggarna mot varandra.

 Det ska vara en stol mindre än antalet barn.

 Medan musik spelas ska barnen gå runt stolarna.

 När musiken stoppas ska alla försöka sätta sig på en stol.

 Den som inte får någon stol får lämna leken.

 Ta bort en stol och fortsätt leken tills endast ett barn är kvar:

 vinnaren!

 

Bovjakt.
Ett barn är polis och de övriga är bovar.

 Bovarna ställer sig på olika ställen i rummet, en bit från polisen.

 Ingen får röra sig förrän polisen tar ett steg.

 Polisen får ta två steg i taget och bovarna endast ett.

 När polisen kommer så nära någon bov att han/hon kan röra boven,

 är boven fångad och blir polis.

 Bovjakten fortsätter tills alla bovarna är infångade.

 

Sätt svansen på Lilla gubben (knorren på grisen).

Var är Herr Nilsson?
Göm Herr Nilsson någonstans i rummet och låt barnen leta.

 Ge ev ledtrådar t ex "Fågel, fisk eller mittemellan".

 Den som hittar apan får gömma den nästa gång.

 

Inte stöta golvet.
Det gäller att ta sig runt i rummet utan att nudda golvet.

 

Vad finns i paketet?
Slå in olika saker i aluminiumfolie så att formen på saken syns tydligt.

 (t ex en klubba, en penna, en bok).

 Låt barnen gissa i tur och ordning vad de tror att det är inuti paketet.

 Den som gissar rätt får paketet.

 

Hitta tokigheter.
En av barnen ser sig noga om i rummet och får sedan gå ut

 en stund medan de andra hjälps åt att vända 5 saker

 i rummet upp och ner, ut och in eller bak och fram.

 Sedan får barnet komma in igen och försöka hitta de fem "felen".

 

Aktiviteter.

 

Baka kakor på golvet precis som Pippi!

 Garanterad succé…

Sjung "Här kommer Pippi Långstrump",

 Sjörövarfabbe och andra Pippi-sånger.

 

Boktips.

Pippi håller kalas - Astrid Lindgren.

Av Maria - 16 mars 2010 18:57

  


Alla kan få min UPPMÄRKSAMHET.

Många kan väcka min NYFIKENHET.

En del kan väcka mitt INTRESSE.

Några kan få min VÄNSKAP.

Få kan få min KÄRLEK.

Men bara en kan få mitt HJÄRTA.

Och det är DU.


Av Maria - 16 mars 2010 18:52


En Kram.


Det finns något i en kram.
Den värmer om hjärtat,
den välkomnar oss hem.
Den gör det lättare att skiljas åt.
En kram är ett sätt att dela glädje och sorg
eller ett sätt för en vän att visa att dom gillar dig
för att du är du.
Kramar är till för alla som vi bryr oss om.
Från mormor till din granne eller din nallebjörn.

 

En kram är något fantastiskt.
Den är det perfekta sättet att visa något.
Att visa kärlek som är svår att uttrycka i ord.
Det är underligt vad en kram kan göra för välbefinnandet.
Den fungerar överallt och på alla språk.
Kramar behöver ingen utrustning,
reservdelar eller batterier...
Öppna bara dina armar och ditt hjärta...


Av Maria - 16 mars 2010 18:48

  


I vått och torrt, vinter som vår.
Finns en riktig vän alltid där år efter år.
Vänner är det bästa som man har.
De finns alltid där när ingen annan finns kvar.
En riktig vän är det bästa som finns.
En riktig vän är något man alltid minns.
En riktig vän läser denna dikten just nu.
En riktig vän för mig är alltså du.


Av Maria - 16 mars 2010 18:27

  

Mamma min mamma,

 se vad jag kan.
Jag går nu och hoppar lite grann
för mina vingar dom bär mej
varthän jag än vill.
Flyger dit du är
och följer ditt liv.

 

Fast du inte ser mej
så är jag alltid där.
Någonstans runt om dej 
i universums stora sfär.
För jag färdas över ängar
bärs upp av en vind.
Tittar till dej och flyger ner
och ger en puss på din kind.

 

Jag samlar dina tårar och
fyller på vår brunn.
Vars vatten blir till regn
som landar på din mun.
Och tränger in i din själ
för att läka de sår.
Som gör så ont av saknaden
av att du inte får. 

 

Du får inte ha mej intill dej
närhelst du än vill .
Ge mej allvärldens kramar
vad jag än vill och lite till.
För du vill visa din kärlek
ge mej allt så fint.
Men mamma, din kärlek
känns från jorden och ända hit.

 

Jag säger stolt till de andra
små änglarna som är här.
-Titta! det e min mamma
och hon håller mej så kär.
Jag lyser utav stolthet
som blir till stjärnans ljus.
Som du ser om natten
när det släcks i varje hus.

 

För jag är den stjärna
som lyser stark och klar.
Jag är ljuset inom dej
som alltid stannar kvar...

Av Maria - 16 mars 2010 18:14

  


Gråt ej vid min grav.

 Jag finns ej där.
Jag finns i solens spegelblänk över havet.
Jag finns i vindens lek över sädesfälten.
Jag finns i höstens stilla regn.
Jag finns i vintergatans stjärnehär.
Och när du i tidig morgon
väcks av fågelkvitter
är det min röst du hör.
Så gråt ej vid min grav
vi ska ses igen.

 

Av: Okänd.


Denna dikt fastnade jag för när jag hittade den.

Känns som det är Ida som pratar till mig.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards