Mariaslekrum

Alla inlägg den 15 mars 2010

Av Maria - 15 mars 2010 19:51

 

 

Snödropp.

Mel: Tomtarnas julnatt.

 

Snödropp snödropp

Det har börjat tina

Börjat tina

Blommor blommor

Tittar upp ur jorden

Upp ur jorden

Våren våren nu så har den kommit

Hit till oss.

Av Maria - 15 mars 2010 19:32

 

Älska gärna din nästa
men
spara lite till dig själv.

 

Allt behöver inte innehålla klokskap. 
En vacker formulering, eller beskrivning av ett skeende
kan vara värt att stanna upp inför.

 

Sådan var världen,
 den bestod av olika världar
 lagda intill varandra,
 som den ena snöflingan lägger sig intill den andra på en gren, 
ljudlöst och självklart.

 

Viktkontroll är ungefär som att kontrollera sitt checkhäfte.
 För att inte dra över 
måste man åtminstone sätta in så mycket
 som man tar ut. 

Av Maria - 15 mars 2010 19:26

 

Färga påskägg.

Ett riktigt klassiskt påskpyssel är att färga äggen till påsk.

 Följande ingredienser fungerar för olika färger:

 

Gullök - gul

Rödlök - röd

Björklöv – ljusgrön

 

Koka upp vatten tillsammans med den av ingredienserna

 du önskar och salt.

 När blandningen kokat i 5 minuter kan du lägga i äggen.

 Koka sedan äggen normalt länge.

 När de är klara har de den färg du önskat på skalen.

Av Maria - 15 mars 2010 19:14

 

Tokiga visan.

(melodi: ooa hela natten)
.
Ooa hela natten
Bä bä vita lamm
Ekorrn satt i granen
Skala kottar bak och fram
Imse vimse spindeln trilla ner i ån
Mors lilla olle svara fel i telefon
Hallå där köp blåbär
Vi tar den en gång till.

 

Ooa hela natten
Bä bä vita lamm
Ekorrn satt i granen
Skala kottar bak och fram
Imse vimse spindeln trilla ner i ån
Mors lilla olle svara fel i telefon
Hallå där köp blåbär

Nu är visan slut.


Av Maria - 15 mars 2010 19:03

Tips på

Mål och metoder för Tema Lek!

 

Mål:
Vi vill denna lyfta fram detta med social kompetens

 som vi anser är otroligt viktigt:

 

* Kunna lyssna på varandra.

* Kunna samarbeta och visa hänsyn

 och respekt för varandra och för våra saker.

* Kunna ta ansvar för sig själv och sina handlingar,

 givetvis efter ålder och sin förmåga.

* ATT VI HAR ROLIGT TILLSAMMANS!

 

Metoder:

För att uppnå våra mål och eftersom temat är lek kommer vi
att använda oss av både fri och styrd lek.

 Vi kommer att leka både ute och inne
Vi kommer att göra samarbetsövningar

 och använda oss av material som vi
har tillgång till.
Vi tränar oss på av och påklädning och hur man gör på toaletten.
Vi är noga med att vara artiga vid matbordet

 och lär oss bra bordsskick,

 helt enkelt vett och etikett mot varandra,

 både stora och små!!!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards