Direktlänk till inlägg 14 mars 2010
Kompisar och konflikter.
Små barn som leker kommer ofta i konflikt med varandra.
Detta förekommer både hemma och på förskolan.
Som pedagog jobbar man med konflikthantering dagligen.
Här läggs också grunden för barns empatiutveckling.
Även vi vuxna kan ha svårt att sätta oss in i hur
andra personer tänker i en konflikt.
Bråkar man själv med någon så är det lätt att bara se
det från sin egen synvinkel.
På många förskolor tvingar man inte barnen
att säga förlåt utan att mena det.
Ofta jobbar man med att barnen ska göra förlåt istället.
Lär barnen att det inte är ok att slåss.
Göra Förlåt.
Lär barnen att göra förlåt istället för att säga förlåt.
Att barnen säger förlåt utan att mena det löser inga konflikter.
Så här kan en konflikthantering gå till på en förskola:
Två barn börjar slåss och en pedagog ingriper
och frågar barnen vad det är som har hände?
För att barnet ska slippa känna skuld skäller man inte på ett barn.
Barnen svarar då kanske:
- Han tog min bil! Jag hade den först.
Här är det viktigt att lyssna på barnen och förstå varför barnet gjorde så.
Pedagogen kan tex då säga:
-Behövde du också en bil i leken?
Där finns fler bilar.
Eller fråga barnen hur dom tycker att konflikten ska lösas.
Visst kan man bli arg men man får lära barnen att inte slåss.
Barnen behöver hjälp av pedagogerna
för att kunna se kompisens perspektiv i konflikten.
Låt barnen tänka efter hur man kan lösa konflikter.
Har barnen några förslag på hur vi gör om båda vill ha bilen?
Vad tycker du?
För att göra förlåt behövs en aktiv handling som ger barnet
en möjlighet att ta ansvar för sina egna handlingar
istället för att bara säga förlåt.
Frågor som du kan ställa till barnet:
*Hur tycker ni att vi ska göra nu?
*Hur kan du göra det bra igen?
*Hur kan du hjälpa din kompis att bli glad igen?
Ge inte barnet färdiga lösningar.
Barnen är kompetenta och behöver tillfälle att tänka efter.
Barnen lär sig inte att göra rätt av att bli straffad när man gör fel.
Pedagogerna måste hjälpa och visa barnen hur man löser konflikter,
så att barnen på sikt kan lösa dom själva.
Lär barnen att man inte behöver tycka samma för att bli vänner.
Det är ok att ha konflikter men det är inte ok att slåss.
När barnet har kommit längre i sin utveckling
att lösa konflikter kan pedagogen säga:
Jag ser att ni är arga och ledsna på varandra.
Prata med varandra i lugn och ro tills det känns bra.
Istället för att säga förlåt kan barnen göra förlåt.
För att göra förlåt kan barnet göra något
snällt tillbaka till sin kompis.
Fråga barnet hur du kan göra kompisen glad igen?
Låt barnen tänka efter utan att den vuxna ger färdiga svar.
Låt barnen ställa samma fråga till varandra.
Visa inte att du har tagit någons parti.
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|