Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 14 mars 2010

Konflikthantering.

Av Maria - 14 mars 2010 16:50

 

Kompisar och konflikter.

 

Små barn som leker kommer ofta i konflikt med varandra.

 Detta förekommer både hemma och på förskolan.

 Som pedagog jobbar man med konflikthantering dagligen.

 Här läggs också grunden för barns empatiutveckling.

 Även vi vuxna kan ha svårt att sätta oss in i hur

 andra personer tänker i en konflikt.

 Bråkar man själv med någon så är det lätt att bara se

 det från sin egen synvinkel.


På många förskolor tvingar man inte barnen

 att säga förlåt utan att mena det.

 Ofta jobbar man med att barnen ska göra förlåt istället.

 Lär barnen att det inte är ok att slåss.

 

Göra Förlåt.

 

Lär barnen att göra förlåt istället för att säga förlåt.

 Att barnen säger förlåt utan att mena det löser inga konflikter.

 Så här kan en konflikthantering gå till på en förskola:

 

Två barn börjar slåss och en pedagog ingriper

 och frågar barnen vad det är som har hände?

 För att barnet ska slippa känna skuld skäller man inte på ett barn.

Barnen svarar då kanske:

- Han tog min bil! Jag hade den först.

 

Här är det viktigt att lyssna på barnen och förstå varför barnet gjorde så.

Pedagogen kan tex då säga:

-Behövde du också en bil i leken?

 Där finns fler bilar.

 Eller fråga barnen hur dom tycker att konflikten ska lösas.

 Visst kan man bli arg men man får lära barnen att inte slåss.

 

Barnen behöver hjälp av pedagogerna

 för att kunna se kompisens perspektiv i konflikten.

Låt barnen tänka efter hur man kan lösa konflikter.

 Har barnen några förslag på hur vi gör om båda vill ha bilen?

 Vad tycker du?

 

För att göra förlåt behövs en aktiv handling som ger barnet

 en möjlighet att ta ansvar för sina egna handlingar

 istället för att bara säga förlåt.

Frågor som du kan ställa till barnet:

 

*Hur tycker ni att vi ska göra nu?

*Hur kan du göra det bra igen?

*Hur kan du hjälpa din kompis att bli glad igen?

 

Ge inte barnet färdiga lösningar.

 Barnen är kompetenta och behöver tillfälle att tänka efter.

Barnen lär sig inte att göra rätt av att bli straffad när man gör fel.

 

Pedagogerna måste hjälpa och visa barnen hur man löser konflikter,

 så att barnen på sikt kan lösa dom själva.

 

Lär barnen att man inte behöver tycka samma för att bli vänner.

Det är ok att ha konflikter men det är inte ok att slåss.

 

När barnet har kommit längre i sin utveckling

 att lösa konflikter kan pedagogen säga:

Jag ser att ni är arga och ledsna på varandra.

 Prata med varandra i lugn och ro tills det känns bra.

 

Istället för att säga förlåt kan barnen göra förlåt.

 För att göra förlåt kan barnet göra något

 snällt tillbaka till sin kompis.

 Fråga barnet hur du kan göra kompisen glad igen?

 Låt barnen tänka efter utan att den vuxna ger färdiga svar.

 Låt barnen ställa samma fråga till varandra.

 Visa inte att du har tagit någons parti.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards