Mariaslekrum

Alla inlägg den 10 mars 2010

Av Maria - 10 mars 2010 19:26


Nu kommer värmen.

Mel: Se det snöar.

 

Nu kommer värmen

Nu kommer värmen

Som vi har önskat hurra.

Nu kommer våren

Nu kommer våren

Och alla fåglar idag

Då växer blommorna upp

Och kläderna av

Och sedan springer vi ute

Ååå vilken dag.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 10 mars 2010 19:20

 

Inte utan hjälm.

Mel: Idas sommar visa.

 

Du ska inte åka i backen

Om hjälmen inte är på

För när du har ramlat på nacken

Får hjälmar inte va små.


Säkerhet först ute i backen

Det är det som gäller för oss

Så vi kommer säkra till macken

Där vi kan handla förstås.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 10 mars 2010 19:09


Påskgräs.

 

Här kommer ett påskpyssel som du även kan engagera de små i.

 Så här gör du:


Du behöver:

Blomjord

Fat/tallrik

Gräsfrö - finns fler sorter, jag brukar använda “korn”.


Steg för steg:


Börja i god tid så att gräset hinner växa klart till påsk!

 Det står på förpackningen ungefär hur lång tid det tar för gräset att växa.


Lägg ett lager blomjord i fatet.


Så gräsfrö i enligt instruktioner på förpackningen.


Vattna då och då.

Av Maria - 10 mars 2010 19:00

 

Små saker.

 

Den som är mycket liten - inte mer än ett år -
hittar små, små saker var han kryper och går-

 

Hittar en ullgarnsända, ett visset blad och en knapp
en dockas lillfingernagel och en prasslande papperslapp.

 

Håller i små, små nypor, små, små smulor och strån
ser på den döda myggan och dammet i barnkammarvrån.

 

Den som är mycket liten hittar allt som är gömt
leker med små förtrollade ting som de stora tappat och glömt.

 

 Britt G Hallqvist.

Av Maria - 10 mars 2010 18:57

 

"Vill du ha kloka barn?

 Läs sagor!

 Vill du ha ännu klokare barn?

 Läs ännu fler sagor!"

 

Albert Einstein.

Av Maria - 10 mars 2010 18:51

  


Det värdefullaste i livet är gratis

och lycka är allt som är fritt.

Om du ger mig ett vackert leende

så ska jag genast bjuda på mitt.

Minnen är till för att njutas

att dela med sig av och att spara.

Om du vill ge mig ett minne

får du tusen av mig att bevara.


Av Maria - 10 mars 2010 18:40

  

Rättvisa kan ibland vara
Att någon får göra mer än någon annan
Att någon slipper det alla andra måste...
För det är så att vissa behöver mer

 för att få lika mycket som andra.

 

Så är det här i livet, det är bara att inse.

Gäller både liten och stor.

 

På förskolan ska vi se varje barn

och alla barn ska få sitt men

det finns alltid barn som behöver mer.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards