Mariaslekrum

Alla inlägg den 7 mars 2010

Av Maria - 7 mars 2010 17:56

Jag har väldigt många flanosagor men jag har gjort om dom till

 magnetsagor istället.

 

Tycker att flanot sitter så dåligt när man sätter upp dom på tavlan,

de bara ramlar ner.

 

Så därför kör jag nu med magnet istället på whiteboard.

Funkar hur bra som helst.

 

Här kommer en saga om Kalle Banan.

 

KALLE BANAN.

 

Kalle Banan bodde i Afrika och hade ingen att leka med.

Han skaffade sig en flygande matta.

 

- Flyg, flyg till Sverige, sa han.

Han landade på sicksackvägen,

tog mattan under armen och gick gatan fram.

 

Han träffade Lisa Äppelkaka, hon ville att de skulle leka.

Kalle talade om vad han heter och varifrån han kom,

och undrade var man kunde leka i Sundsvall.

- I lekparken, svarade äppelflickan.

De tog varandra i hand och gick på de vita strecken över gatan.

De klättrade på klätterställningen en stund sedan åker de

i rutschkanan.

 

Lisa slarvade när hon klättrade upp,

så hon föll ner och slog sig,

hon blev ledsen och fick ett plåster på pannan

och blev glad igen.

 

Kalle fick syn på en boll med fina färger.

De kastade den fram och tillbaka mellan sig,

Kalle kastade iväg bollen så långt bort,

att den hamnade på en bräda med en spik på.

 

Det började pysa, efter en stund såg bollen ut så här, och sen så här.

 

Plötsligt hörde de någon som grät.

Två plommonbarn som inte hittade sin mamma.

De fick följa med Kalle och Lisa,

och de gick runt och letade,

och till slut så hittade de sin mamma.

 

Sedan blev de hungriga och Lisa sa,

att Kalle fick följa med till hennes mamma

och äta pannkaka.

 

Kalle visste inte vad pannkaka var för något.

Lisa talade om att man vispade ihop ägg,

mjölk, mjöl och salt.

Men det tyckte inte Kalle lät som det var

något han tyckte om.

Visst var det trevligt i Sverige,

men det var nog bra i Afrika också.

 

Kalle gav Lisa en kram och tyckte

det hade varit jättekul att leka med henne.

De sa hej då till varandra och hoppades att de skulle träffas

någon gång igen.

Kalle flög tillbaka till Afrika på sin flygande matta,

sen när han kom hem var han så trött

att han la sig för att sova.

 



 

Text och bild: Maria Ersson. 


Av Maria - 7 mars 2010 13:08


Rädd hönsmamma.  

Mel: ett fult och elakt troll

 

Jag är en liten rädd hönsmamma här i dag

Barnen mina kokades till ägg i dag

Nu ligger dom på faten

Skall ätas upp till maten

Så påsken är för mig en riktig skräck högtid.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 7 mars 2010 13:00

Våra mål och metoder för förskolan.

 

*  att barnen kan samarbeta och visa hänsyn

 och respekt för varandra och vår miljö.
Genom organiserade lekar och spel.

 Vi har regler och rutiner som utvecklas tillsammans med
 barnen och dessa genomsyrar hela verksamheten.

 Barnen får påverka sin miljö och vissa inköp.


* att barnen utvecklar sitt sociala ansvar.
Vi som personal måste våga visa vad vi känner och tycker,

 vi är förebilder inom alla områden, överallt.
Barnen får vara med i de dagliga rutinerna.
Vi hjälper och stödjer barnen att ställa saker och ting tillrätta,

 både i med- och motgång.

 

* att vi uppnår nolltolerans vad gäller kränkande behandling.
Vi vuxna är förebilder och måste tänka på hur vi uppför och uttrycker oss.
Att vi finns med i leken eller i närheten för att vara med i det som händer, vad som sägs och görs.
Att vi lyssnar på barnens funderingar och tar dem på allvar.
Vi använder oss av likabehandlingsplanen. 

 

* att alla barn i den dagliga verksamheten ska få god omsorg,

 stimulans för sin språkutveckling och få utveckla en god självkänsla.
Att alla blir sedda/uppmärksammade och får sina behov tillgodosedda.
Att både liten och stor får en chans att återberätta

 om olika situationer under dagen.

Vi använder oss av högläsning, rim och ramsor och sång och musik.
Vi ser till att det finns mycket tid för lek i alla dess former,

 både fri och styrd.

Vi arbetar med alla våra barn både individuellt och i grupp.

 


DET ÄR INTE RESULTATET SOM ÄR DET VIKTIGA UTAN PROCESSEN DIT!!!

Av Maria - 7 mars 2010 12:37


Lilla trille låg på hyllan,

 lilla trille trilla ner,

 ingen man i detta land

 lilla trille laga kan.

(vad låg på hyllan?).


  

Av Maria - 7 mars 2010 12:35

   


Den stal ett ägg

Den stekte det.

Den saltade det.

Den åt det.

Den tokern smet och skvallra

 till allas förtret.

Av Maria - 7 mars 2010 12:31

 

Kycklingar:

 Garnbollar som du fäster en näbb på, häng i riset

 

 Två flörtkulor som limmas ihop.

 Limmas på en enbit tex. Fjäder där bak.

 Limma dit ögon och näbb.

 En liten kyckling.

 

Kyckling i gräs.

 Tag gamla frigolitformar som det legat mat i.

 Lägg i jord, så gräsfrön.

 Sätt ut dina kycklingar i gräset.

 

Kycklingar av lera.

 Forma, torka, måla.

 

Plantera gräs i halva äggskal.

 Sätt äggskalen i tex sand så står dom stadigt .

Dekorera med stenar snäckor runt äggen.

Av Maria - 7 mars 2010 12:23

 

En sån här kyckling tänker jag göra med barnen på jobbet.

 

Tipset kommer från Ingelas lekstuga som har fått det från Smultronet i Nässjö.

Bilden kommer också från dom.

 

Jättehäftig kyckling.

 

Kommer att sätta in en bild på våran när den är klar.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards