Mariaslekrum

Alla inlägg den 6 mars 2010

Av Maria - 6 mars 2010 23:20

 

Små kycklingar.

Mel: små grodorna.

 

Små kycklingar, små kycklingar

Är lustiga att se

Små kycklingar, små kycklingar

Dom är här alla tre.

 

Ej gula, ej gula

Utan målade de é

Ej gula, ej gula

Utan målade de é.


Pip pip pip pip, Pip pip pip pip

Pip pip pip pip pip pip

Pip pip pip pip, Pip pip pip pip

Pip pip pip pip pip pip.

 

Text: Maria Ersson.


Av Maria - 6 mars 2010 23:03

I veckan så började jag med påskpyssel med barnen på förskolan.

 

De fick göra påskkycklingar av skedar.

Helt och hållet min ideé, den bara flög in i mitt huvud

när jag jobbade på min förra arbetsplats för två år sen.

Så då gjorde jag det med dom barnen

Och föräldrarna vart alldeles lyriska hade aldrig sett

detta förrut.

 

Och det förstår jag ju för det hade inte jag heller.

Förutom ini  i mitt huvud då förstås.

 

Och det var lika roligt att göra med barnen nu som förra gången,

barnen funderade lite i början om att måla på skeden men när

de kom igång så gick det bara av farten.

Har fyra barn kvar som ska göra men det hinner vi nu under denna vecka.

 

Satt upp nu i slutet av veckan och se vad de vart fina och läckra.

Riktigt påskmysigt blev det.

   

   

   

Vad som behövs:

Sked

Gul färg

Google ögon

Orange näbb av hårt kartong

Fjäder

Klister


Gör så här:

Måla skeden gul, blanda i lite master medium i den gula färgen

sen är det bara att börja måla.

Låt torka.

Klistra sen fast ögon och näbb och fjädrar.


Skriv namn och datum på baksidan.


P.s näbbarna hade jag klippt ut innan vi började,

 så det var bara för barnen att klistra och sätta fast

 eftersom det är med små barn jag jobbar.

Om man jobbar med större barn så kan de klippa själva och kanske

även göra egna ögon.


Jag kan verkligen rekommendera detta pyssel med barnen. 

Av Maria - 6 mars 2010 22:48

Jag har gjort egna böcker till barnen på förskolan.

 

Har tagit bilder på Google och sen dragit ut och plastat in.

Sen satt nyckelringar som håller ihop dom.

 

Böcker är väldigt uppskattad av barnen.

 

Jag har gjort 25 stycken men visar här Byggare Bob och Pippi Långstrump.

 

  

Har skrivit vad/vem bilden föreställer sen berättar jag

bara ur fantasin vad de gör.

Bara att spinna på barnens frågor.

 

Om det är någon som vill ha bilderna jag gjort iordning så är

 det bara att maila mig. Min mailadress står på mi presentation.

Av Maria - 6 mars 2010 22:33

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards