Mariaslekrum

Alla inlägg den 4 mars 2010

Av Maria - 4 mars 2010 18:44

Det finns olika föräldrastilar som beskriver hur du är som förälder.

 

Auktoritär uppfostran.

Auktoritär uppfostran brukar beskrivas som att föräldrarna utövar en stor makt och kontroll över barnet, på ett hårt sätt.

 Barnets behov räknas ofta inte.

 Om barnet bryter mot dom uppsatta reglerna får barnet någon form av bestraffning.

 Barnet får en liten mängd kärlek.

 En belöning är ofta av materiell karaktär.

 Barn som har fått en auktoritär uppfostran

 kan ha en bristande social kompetens och är ofta tillbakadragna.

 

Auktoritativ uppfostran.

Auktoritativ uppfostran beskrivs som att föräldrarna

 ger värme och kärlek mot sitt barn.

 Föräldrarna har kontroll över barnet och kan sätta upp regler för barnet och se till att de följs.

 Föräldrarna har en förmåga att prata med sitt barn

 på ett öppet och varmt sätt.

 Barnet och föräldern har en nära känslomässig relation och förtroende för varandra.

 Föräldrarna kan förklara varför man inte för göra vissa saker och diskutera dessa med barnet.

 Här bestämmer föräldern och barnet accepterar det.

 Barn med denna uppfostran har ofta en god självkänsla och känner att de har kontroll över situationen.

 

Slapphänt uppfostran.

Här har ofta föräldern svårt att sätta gränser för sitt barn.

 Barnet får inga tydliga regler och reglerna följs inte upp på ett konsekvent sätt.

 Dessa föräldrar bryr sig i regel om sina barn,

 och ger dom värme och omtanke.

 Barnet får ofta göra lite som det vill.

 Barn som får denna uppfostran är blir lätt omogna,

 impulsiva och beroende av andra.

Av Maria - 4 mars 2010 18:30

   

UTE FALLER SNÖN NER PÅ MARKEN

FRAM TAR VI PLOGEN OCH SPARKEN.

DET GÅR UPP OCH DET GÅR NER,

DET GÅR UPP OCH DET GÅR NER.

MEN SE UPP,

 FÖR NU KOMMER DET ETT GUUUUP........

Av Maria - 4 mars 2010 18:25

   

5 SMÅ SKOGSMÖSS, LEKTE MED EN MYRA

EN SPRANG BAKOM TRÄDET SÅ VAR DOM BARA FYRA.

4 SMÅ SKOGSMÖSS NÅGOT SKOJ FICK SE

EN SPRANG BAKOM TRÄDET SÅ VAR DOM BARA TRE.

3 SMÅ SKOGSMÖSS SKULLE UT OCH GÅ

EN SPRANG BAKOM TRÄDET, SÅ VAR DOM BARA TVÅ.

2 SMÅ SKOGSMÖSS SPARKA BOLL MED STEN

EN SPRANG BAKOM TRÄDET, SÅ VAR DET BARA EN

1 LITEN SKOGSMUS HITTA INTE HEM,

 HAN SPRANG BAKOM TRÄDET, OCH SE DÄR VAR ALLA FEM.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards