Mariaslekrum

Alla inlägg den 3 mars 2010

Av Maria - 3 mars 2010 20:07

Blåkulleresan.

Mel: Rövarna i kamomilla stad.

 

Nu är dags för samma sak

Nu ska vi ut och resa

Katten sitter med där bak

Vi tjoar vi blir hesa

Till blåkulla vi åker nu

Vi kanske träffas där just du

För vi ska ha roligt och vi ska ha glatt

När vi dansar och festar hela påskens natt.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 3 mars 2010 19:47

     

 Påskharar av tomma toalettrullar...

 ...som du antingen målar vita eller klistrar på tyg, gärna filttyg.

Öron av hårt vitt papper klistras fast i öppningen.

Bomullstuss blir svansstumpen.

 Måla dit ögon och nos , eller använd pärlor eller paljetter.

 

Påskharar av miniblomkrukor.

 Måla krukan  vit.

 Gör gärna något mönster på i påskfärg.

 Limma fast en  vit flörtkula i passande storlek som huvud.

 Limmas där hålet på krukan är.

 Limma fast öron av filttyg.

 klipp av filttyg ut fyra ben.

 Bakbenen limmar du fast inne i krukan , så de hänger ner.

 Frambenen fäster du med lim från harens nacke.

Av Maria - 3 mars 2010 19:44

 

  

Haren i kållandet.

Haren långa öron har,

 ett och ett blir det ett par.

Ner i marken i ett hål,

 sitter han och gnager kål.

Skutt, skutt, skutt hoppar han,

 kan du skutta liksom han.

Av Maria - 3 mars 2010 19:20

 

Nu är påsk i varje hem, varje hem

Melodi Staffan var en stalledräng.

 

Nu är påsk i varje hem,

 varje hem, varje hem.

 Med sill och ägg och godis sen ,

 godis sen , godis sen.

I luften ser vi kvastar fyra,

 till blåkulla ska dom allesammans styra,

 en gång blott om året så

 vi denna synen få.

Av Maria - 3 mars 2010 19:09

       

Här ligger hönan från morgon till kväll,

 äggen hon ruvar så tålig och snäll.

Hon ligger och väntar och väntar.

Knack, knack, knack så låter det då,

 ur sina skal kryper kycklingar små,

 pip-pip-pip-pip.

Hönsmamman reser sig lycklig och nöjd,

 går där och tittar och kacklar av fröjd,

 kluck-kluck-kluck-kluck.

Av Maria - 3 mars 2010 18:40

  

Om att hjälpa, muntra upp och stötta varandra.

Vet ni varför bl.a gässen flyger som de gör i sina V-formationer?

Därför att de vet att de genom att flyga tillsammans på det viset

 ökar sin flygkapacitet med över 70%.

 

Vilken slutsats kan vi dra av detta?

Om vi alla hjälps åt och strävar åt samma håll så går det mycket bättre!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards