Mariaslekrum

Alla inlägg under februari 2010

Av Maria - 18 februari 2010 16:15

  

 

Huden är människans största sinnesorgan.

Hos en vuxen väger huden mellan tre och fem kilo.

Huden är formbar och kan förnyas,

men den är inte bara ett skydd och en "överrock".

Huden är vårt viktigaste och mest känsliga organ.

Huden är färdig redan i sjätte fosterveckan,

långt före alla andra sinnesorgan.

Det är det första sinne vi kan kommunicera med.

 

Det är välkänt att beröring av huden har stor

 betydelse för ett barn utveckling.

 

Forskare världen över har försökt få svar på frågan

hur viktigt detta kan vara, och har då bland annat

studerat hur däggdjur slickar sina nyfödda ungar.

Man har funnit att det inte alls handlar om att slicka

dem rena utan att stimulera och utveckla nervsystem,

organ och beteende.

Slickandet, det vill säga beröringen sätter igång en rad

reaktioner som för de flesta ungar faktiskt är nödvändig

om de ska överleva.

 

Spädbarn som ingen rör vid riskerar att dö.

Fysisk kommunikation är lika viktig för oss

människor, barn som vuxna, som andning, mat

och vila hävdar vissa forskare.

 

Massage har använts i tusentals år som en effektiv

och enkel metod att uppnå och bevara hälsa,

och dess verkan är känd sedan länge i många kulturer

över hela världen.

Positiva effekter som man har sett av massage

är bland annat att den ger avslappning,

vilket har en direkt effekt på hjärtfrekvens,

blodtryck, andning och matsmältning.

Massage minskar koncentrationen av stresshormon,

det vill säga minskar stress.

Den ger smärtlindring, dämpar oro, förbättrar

blodcirkulationen och löser upp spänningar i muskler.

 

Källa: Tyvärr vet jag inte, men jag har tagit från egna papper

 efter ett arbete i skolan för flera år sen.

Av Maria - 18 februari 2010 15:46

Två glada röda prickar.

 

Det var en gång en glad röd prick,

 som träffade en annan glad röd prick.

 

Den andra röda pricken hade en röd liten hund

som inte heller var ledsen.

 

De bodde tillsammans i en liten röd stad

och över staden sken en röd sol.

 

Och staden hade glada röda bussar,

som prickarna åkte ut ur staden med.

 

Där växte träd med glada röda äpplen

och hunden plockade äpplena åt prickarna.

 

De stekte äpplena över en stor röd eld

och sedan åt de upp dem.

 

Sedan blev de så tjocka att de inte

 kunde komma in i spårvagnen igen.

 

Då reste de ett cirkustält och bodde där istället.

Men stora röda moln kom för solen.

 

Det blev kallt och började regna.

Prickarna tog fram sina röda paraplyer.

 

Och det regnade och regnade.

Mer och mer.

 

Så småningom avtog regnet,

det regnade mindre och mindre.

 

Och till slut slutade det att regna,

de stora röda molnen blåste bort. 


Under tiden hade prickarna blivit smal igen

och de var de gamla vanliga prickarna.

 

De plockade ihop tältet,

och plockade och fyllde fickorna med äpplen.

 

Hunden gömde tältet i trädet och så gick de till

busshållplatsen och reste tillbaka till staden.

 

Där köpte de var sin målarpensel

och en stor pyts vit målarfärg.

 

Så målade de hela staden vit.

 

(Sätt över ett vitt papper på magnettavlan

så är staden vit).

 

  

 

  

 

  

 

En bra saga att läsa om man skulle köra färgtema på förskolan.

Givetvis annars också.

Bara att låna för er som vill.

 

Kram.

//Maria.

 

Av Maria - 18 februari 2010 07:15

...som ni säkert vet ni som följer bloggen.

 

Idag är det 13 år sen hon föddes på

Umeås sjukhus och lyckan var total.

Fast att det var för tidigt, jag var bara i

vecka 27. Och jag hade kraftig

havandeförgiftning.

 

Ida levde bara i 11 dagar men de 11 dagarna förändrade

 mitt/vårt liv totalt.

Men hon finns i vårat liv och hjärta för alltid och evigt.

Hon är vår förstfödda underbara tjej.

 

Och nu blir hon 13 år och jag hoppas att de firar

henne där hon nu är.

 

Här hemma så firas hon med att vi far till graven och sätter en blomma.

Hoppas bara att man kommer fram för all snö för det är ju inte skottat

fram till graven.

 Annars så far vi förbi och sitter där en stund

 och blomman kommer när snön har tinat.

 

Tack för att du finns i mitt/vårat liv gumman!

 

IDA 13 år idag

  

 

Ja, må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva

uti hundrade år.

Javisst ska hon leva, ja visst ska hon leva,

javisst ska hon leva uti hundrade år.

  

 

Hoppas att din dag blir speciell

där du nu här, älskling.

 

  

 

Ett stort Grattis till dig

från

Mamma & Pappa

och

Lillasyster Tilde.

  

  

Vi älskar dig, IDA.

 

  


 

 

Av Maria - 17 februari 2010 19:10

  


En blomma är en blomma
En vän är en vän
Vad du än tycker
Vad du än tänker
Ska du vara rädd om den
Samma blomma
Samma vän

Kommer aldrig igen.

    

Av Maria - 17 februari 2010 19:03

  

 Ett citat av Eva Funck som bl a gjort barnprogrammet Evas Pysselshow.

 

"Och har man pysslat när man är liten blir det lättare att ta itu

 med saker när man är vuxen.

 Som att starta ett företag.

 Man kan ställa sig frågorna:

 ”vad behöver jag för att göra det jag vill?”

 och ”hur gör jag det?”.

 

Av Maria - 17 februari 2010 18:59

     

 

Fem små snöflingor satt på ett tak

En sa jag vill ut och yra å då blev de bara fyra.

 

Fyra små snöflingor satt på ett tak

En sa jag vill ej va´me å då blev de bara tre.

 

Tre små snöflingor satt på ett tak

En sa jag vill ut o gå å då blev de bara två.

 

Två små snöflingor satt på ett tak

En smalt sen å då blev det bara en.

 

En liten snöflinga så ensam var

men den blev en istapp å så var ingen kvar".

 

Av Maria - 17 februari 2010 18:46

 

5 små snögubbar stod på en gård så vit

Men så en dag hittade solen dit.

 

Den första snögubben sa:

"jag känner mig så sjuk".

 

Den andra sa:

"jag känner mig så mjuk".

 

Den tredje sa:

"nej! Vi smälter ner".

 

Den fjärde sa:

"Nu syns vi inte mer".


Den femte sa:

"nu far vi till snögubbe himlen hem,

så var det bara pölar fem".

Av Maria - 17 februari 2010 18:41


Fåglarna dom hungrar.

Mel: ekorrn satt i granen

 

Fåglarna dom hungrar

I den kalla vintern.

Dom söker efter maten

Men ingenting dom hittar.

Letar efter småa frön

I varje buske varje hörn.

Men dom hittar väldigt lite.

 

Av: Maria Ersson.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards