Mariaslekrum

Alla inlägg den 20 februari 2010

Av Maria - 20 februari 2010 17:12

   


Att samtala med en vän är i själva verket

ingenting annat än att tänka högt. 




Av Maria - 20 februari 2010 17:05

LYCKANS MINUT.

 

Ibland kan man uppleva en svindlande minut
en kort tid som innehåller
 otroliga känsloupplevelser.
Den kommer plötsligt,
 fyller hela din lekamen.


Där finns en förnimmelse av att nu,
 nu står tiden stilla.
Lika plötsligt är den borta
men ändå inte helt.
 Där finns en förnimbar känsla av frid
en kvarstående lyckokänsla
 som strömmar genom hela kroppen.

Är du lycklig?
Väl, så gläd dig åt din lycka
 med envar,
för ju mer du delar med dig desto mera har du kvar.

 

 


Av Maria - 20 februari 2010 16:46

LYCKLIGT LOTTAD?

Föreställ dig att man krymper världens population till en liten by 
med exakt 100 innevånare, 
med alla existerande mänskliga egenskaper i proportion.
 
 Då skulle det se ut ungefär så här.

57 asiater 
21 européer 
14 amerikaner 
8 afrikaner
 

52 kvinnor 
48 män
 

70 icke vita 
30 vita
 

70 Icke-kristna 
30 kristna
 

89 heterosexuella
11 homosexuella
 

Dessutom
 
59% av hela byns egendomar ägs av 6 personer.
80 personer bor i undermåliga bostäder
70 är analfabeter 
50 lider av undernäring
1 är nära döden 
1 ska snart födas 
1 äger en dator
 
Det behövs inte någon tid till eftertanke för att konstatera 
att både du och jag tillhör de lyckligt lottade i världen.
 
Eller hur?
Men om du tillhör tvivlarna kan du fortsätta att läsa det här.
 
Om du aldrig varit utsatt för rädslor som framkallas av strid,
ensamheten i fångenskap,
smärtan från tortyr eller känslan av svält
 - då är du mer lyckligt lottad än
500 miljoner människor i världen.
 
Om du kan gå till en gudstjänst utan att
vara rädd för att bli förföljd, arresterad, torterad eller dödad
 - då är du mer lyckligt lottad än 2 miljarder människor i världen.
 
Om Du har mat i kylen, kläder att bära, tak över huvudet
 och ett ställe att sova på 
- då är du rikare än 75% av världens befolkning.
 
Om du har pengar på banken, pengar i plånboken
 eller bara lite växel i skrivbordslådan.
 - då är du en av de 8% som tillhör världens ekonomiska toppskikt.
Om du kan läsa detta meddelande är du lyckligt lottad - då är du mer
 lyckligt lottad än 2 miljarder människor som inte kan läsa alls.
Av Maria - 20 februari 2010 16:31

  

Fem små granar
stod i skogen så vit
och hoppades att någon
skulle komma dit.

 

De ville komma
till människors hus
och bli klädda
med vackra ljus.

 

Då kom en man (eller kvinna) med yxa
och högg ena granen ner.
Han (hon) bar hem den till familjen
som av glädje ler.

 

Fyra små granar
stod i skogen så vit........

(fortsätter tills ingen gran är kvar)

 

Ingen liten gran
står ensam i skogen kvar.
Runt dem dansar nu
alla barnen, mor och far.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards