Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Barns utveckling.

Av Maria - 6 februari 2010 19:05

 

Barns utveckling 1-5 år.

Alla barn har en individuell utveckling.

 Därför ska ni inte tro att det behöver vara något fel om ditt barn

 inte klarar alla utvecklingssteg i en viss ålder.

 Under ett till fem års ålder sker många förändringar.

 Barnet lär sig äta, krypa, prata och gå.

  Barnet utvecklar sin finmotorik och det är spännande

att följa deras utveckling genom att bara titta på deras teckningar.

Varje barn är unikt och utvecklas individuellt.

 

 Barns utveckling 1-2 år

*Går säkert utan stöd.

*Kan bygga torn av två till tre klossar.

*Kan klotterrita streck med färgkritor på ett papper.

*Kan tala åtta till tio enkla ord och förstår betydligt fler.

*Kan peka ut några kroppsdelar tex näsan.


2 år

*Kan sätta ihop två till fyra ord i meningar.

*Börjar förstå orsak och verkan

*Kommer in i trotsåldern och använder ofta uttrycket "kan själv".

*Är fortfarande självcentrerad och delar inte gärna med sig.

*Leker bredvid sina kompisar istället för med.

 

3 år

*Hoppar jämfota på stället.

*Kan cykla trehjuling.

*Bygger torn med sex eller fler klossar.

*Kan rita vertikalt streck.

*Kan göra sig förstådd.

*Talar i treordssatser.

*Kan säga jag istället för bara sitt namn.

*Börjar lära sig olika färger.

 

4år

*Balanserar. Barnet kan gå några meter på lång linje med symmetriska rörelser.

*Kan hoppa enstaka till två hopp på ett ben utan stöd.

*Kan räkna till fyra eller mer.

*Sifferförståelsen sträcker sig mellan ett, två, tre och många.

*Kan imitera kors eller kryss när de ritar.

*Kan rita föremål, vanligast är en "huvudfoting".

*Kan göra sig förstådd.

*Använder minst fyra ord i en mening.

 

5 år

*Kan rita en människa med huvud, kropp, armar,

ben och några detaljer som kläder, händer och fötter.

*Kan rita en sluten cirkel, kvadrat och triangel utan större "svansar".

*Kan klippa ut en cirkel.

*Skriver sitt namn, ibland med bakvända bokstäver.

*Kan stå på ett ben en liten stund.

*Kan hoppa på ett ben.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards