Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 30 januari 2010

Migrän: Vad är det?

Av Maria - 30 januari 2010 00:00

 

 

 

Migrän Vad är det?

Det som skiljer migrän från andra former av huvudvärk är att det oftast handlar om en mycket intensiv, skärande och pulserande men även dunkande smärta i endast halva delen av huvudet.

 Ofta utgår smärtan från ena ögat.

Migrän kommer i attacker som brukar pågå mellan fyra timmar och tre dygn. Smärtan sitter oftast i endast ena sidan av huvudet

 men kan vandra från sida till sida.

 Själva ordet migrän kommer från grekiskan och betyder just halvt kranium.

 

Människor med migrän har ofta svårt att få förståelse från omgivningen. Många gånger bagatelliseras besvären. För oftast syns det ju inte utanpå hur ont man har eller hur dåligt man mår.

 Och mellan anfallen så är man ju fullt frisk.

 

Man brukar dela in migrän i olika faser:

 

* Inledningsfasen: Denna fas kan inträffa alltifrån några dagar till några timmar före anfallet. Och vad som händer är mycket individuellt.

 Men många upplever att man blir trött, yr, känner sig tung i huvudet

 och få en olustkänsla i kroppen.

 För mig personligen börjar det oftast med att det känns som jag blir lätt yr och får mycket ont bakom mitt högra öga.

 Symtomen är lindriga i början och utvecklas långsamt.


* Aurafasen: Ungefär 15-30% upplever att de får synbortfall och störningar i synfältet i form av blixtar och sicksackmönster.

 det kan också sticka eller domna i handen, fingrarna eller kinden.

 Auran pågår mellan 4-60 minuter och inom en timme brukar själva migränanfallet komma.

 

* Huvudvärksfasen: Huvudvärken är oftast det värsta symtomet under attacken. Det är individuellt hur lång tid det tar för migränen

 att utvecklas från mild till intensiv, men det brukar ta högst en timme. Förutom att värken koncentreras i ena halvan av huvudet är det också vanligt att den känns värst vid ögat, tinningen eller bakhuvudet.

 Smärtan är pulserande, skärande eller dunkande och förvärras av häftiga rörelser. Jag tex måste ha det mörkt och svalt när jag har tagit min medicin. Det är även vanligt med illamående och kräkningar.


* Upplösningen: sker som regel i sömnen eftersom den vanligaste reaktionen vid ett anfall är att dra sig tillbaka till en lugn och tyst plats.

 Men även att äta mat, kräkas eller läkemedel

 kan hjälpa till att avsluta attacken.


* Återhämtningsfasen: Efteråt känner sig de flesta mycket trötta och föredrar ett par timmars sömn men det finns även de som upplever

 som ett lyckorus och som får en massa energi efter ett anfall.

 

Vad orsakar migrän?

 

Man tror att migrän är ärftligt.

 56% av alla som lider av migrän uppger att deras mor, far,

 syskon och/eller barn också drabbats.

 Risken för att barn ska utveckla migrän är omkring 70% om båda föräldrarna har migrän och ca 45% om en av föräldrarna lider av migrän.
Oftast så börjar migränen i puberteten det flesta får sitt

 första anfall mellan 10-19 år.

 Men det förekommer också att små barn är drabbade.

Ofta är det något som utlöser migränen ex viss mat, stress, lite sömn.

 Man måste själv lära sig vad som orsakar just din migrän.

 

 Men ofta är det en eller flera av dessa faktorer som är inblandade:

 

Stress: Anfallet kommer inte under själva
 stressperioden utan efteråt när man börjar varva ner tex under helgen.


Menstruation: Många kvinnor får problem just i samband med mens och man tror att det har att göra med svängningar i östrogen halten.


* Hunger: Lågt blodsocker kan förvärra och/eller orsaka migrän det är därför viktigt att hålla regelbundna tider samt att äta ordentligt. Många upplever att tex starka ostar, rött vin och choklad medverkar till migrän anfall. Du måste lära dig vad just du tål att äta.


* Sömn: Regelbundna sömnvanor är viktigt.


Lär känna din egen kropp och ditt eget sinne så lär du dig vad du bör undvika, naturligtvis kan man inte helt ta bort anfallen

 men man kan minska risken och därmed kanske inte drabbas så ofta.

 

Varför får man migrän?

 

Man anser att personer med migrän har nerver och blodkärl i huvudet som är extra känsliga för olika retningar som tex stress och vissa födoämnen.

 De flesta forskare är överens om att migrän är en rubbning i hjärnans nervfunktioner som i sin tur påverkar flera av kroppens organsystem,

 bland annat blodkärlen till hjärnan och hjärnhinnor och förmodligen också blodets blodplättar.

 

Serotonin verkar spela en avgörande roll i sammanhanget. Det är ett kemiskt ämne och en signalsubstans som överför signaler mellan celler. Serotonin är involverat i kontrollen av känslor som ångest, oro, aggressivitet, välbefinnande, hunger, törst, kroppstemperatur, smärta, sexualitet och impulser.

 Det finns ett område i hjärnstammen, fyllt med serotoninhaltiga nervceller, som påverkar blodkärlen i hjärnan.

 Området brukar kallas migrängeneratorn eftersom man tror att migränattacken börjar där.

 

Enligt nyare forskning kan migrän orsakas av en gendefekt som gör att kalciumkanalerna är för få eller kanske fungerar sämre.

 Dessa kanaler påverkar spridningen av elektriska signaler i hjärnan. Gendefekten skulle kunna innebära att migrängeneratorn blir mer lättretlig när de utsätts för påfrestningar i form av stress, ljus eller ljud,

 vilket i sin tur gör att smärtkänsligheten höjs och blodkärlen påverkas.

 Och migränattacken sätter igång.

 

Vad hjälper mot migrän?

 

Du vaknar mitt i natten eller på morgonen med kraftig migrän.

 Smärtan skär genom huvudet och minsta rörelse gör fruktansvärt ont.

 Du måste göra något snabbt.

 Förhoppningsvis kan en kopp kaffe och ett par vanliga huvudvärkstabletter göra susen.

 Men det är inte fullt så enkelt för alla...


I bästa fall hjälper receptfria tabletter med acetylsalicylsyra eller paracetatmol som tex alvedon eller treo.

 Ofta behövs det tillskott av koffein vilket man kan få med tex treo och magnecylbrus. Tänk dock på att acetylsalicylsyra är farligt för magen

 och du bör vara försiktig med hur ofta och hur mycket du använder dessa tabletter, har du eller har haft magsår ska du inte använda dessa mediciner. Kontakta därför alltid en läkare för att få rätt tips och råd

 om du har svår huvudvärk.

 

Det finns nu nya dundermediciner mot huvudvärk som hjälper de flesta människor så tveka inte utan ta kontakt med läkare för hjälp.

 Tyvärr så finns det fortfarande läkare som inte tar migrän patienter riktigt på allvar märker du det så bytt bara läkare ge inte upp.

 

Det gäller att hitta en behandlingsform som hjälper just dig.

Tänk på att om du lider av migrän kan du mot uppvisande av läkarintyg slippa karensdagen när du blir sjuk.

 Samma sak gäller vid vissa former av allergier.

 Hör efter med din arbetsgivare/fack vad som gäller för dig på din arbetsplats.

 

 

Organisationer.


Svenska migrän förbundet: Är en ideel förening som stöttar och hjälper människor som lider av migrän, hortons huvudvärk och spänningshuvudvärk.
http://www.migran.org


Källor:
En liten bok om migrän.

Från mig själv.

 
 
wiper

wiper

30 januari 2010 15:15

Bra att du skrev om detta. Håller med om att man inte blir betrodd och det gäller även för utbrändhet eftersom det inte syns utanpå. Jag hade så besvärligt att jag fick åka akut till sjukhus massor av gånger och trodde jag skulle dö. Jag är så glad att jag inte har det längre. Hoppas att du så småningom blir av med migränen. När man blir äldre så kan den bara försvinna om man har tur. Ja du man borde inte behöva karensdag när man har en återkommande sjukdom, man kan ju inte rå för detta och varför skall vi alla som blivit sjuka behandlas så illa. Det räcker att vara sjuk men sen blir man straffad också.

Nu fick du igång gumman =)

Ha en fin lördag
Varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anja

15 februari 2010 13:24

Hej Maria
Vill tacka dig för stödet och goda råd .Jag är en av många som lider av migrän och vet hur det känns ...Det går inte beskriva vilken smärta man har .Just nu har jag fruktansvärt ont och har varit hemma i några dagar just pga migrän hjälp mig vad ska jag göra har provat allt KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards