Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 5 januari 2010

Felaktiga idéer! Om mat till våra hundar.

Av Maria - 5 januari 2010 20:22


Felaktiga idéer!

 

Hundägare har alltför ofta blivit vilseledda av ett antal allmänt accepterade idéer som har överförts från generation till generation. Nu är det dags att avliva ett antal myter kring matning.

 

"En hund bör fasta en gång i veckan"
Detta kan vara bekvämt för ägaren men har inget som helst att göra med hundens hälsa.

 

"En hund som fastar jobbar bättre"
Denna idé lever kvar inom vissa kretsar trots att det nu är allmänt känt

 att när det gäller uthållighetsaktiviteter som jakt och hundkörning

 så är det mycket bättre att ge ett litet lätt mål tidigast

 två timmar innan aktiviteten tar sin början.

 

"Min hund äter det som jag själv äter"
Många ägare förmänskligar sin hund.

 De känner inte till eller vill inte tro att hundar

 har andra näringsbehov än människor.

 Hundar är köttätare, även om de inte är renodlade

 så är de inte allätare som vi.

 De smälter vegetabiliska proteiner av hög kvalitet

 lika väl som animaliska proteiner,

 men kan även ta upp stora mängder fett till skillnad från människor.

 Hundar tolererar stärkelse som energikälla bara om den

 är helt genomkokt och i proportioner som passar

 deras fysiologiska begränsningar.

 En hunds behov av vitaminer och mineraler

 är alltså mycket annorlunda än människans,

 en valp behöver 400 procent mindre vitamin D än nyfödd baby.

 

"Hunden behöver en varierad diet"
I idealfallet ska en hund äta samma mat från samma skål på samma

 plats varje dag vid samma tid - exakt motsatsen till vad hans ägare

 skulle vilja göra!

Att skifta mat för ofta leder till en ändring av de vanor

 som bidrar till hundens välbefinnande, och det ger matsmältningsproblem.

Tarmens mikroflora har anpassats till en särskild typ av mat

 och plötsliga ändringar ger inte dessa målinriktade mikroorganismer

tillräckligt med tid för att anpassa sig till den nya maten.

 Det kan ge en ökad produktion av vissa ämnen som produceras under matsmältningsprocessen,

ämnen som kroppen har svårt att tolerera.

 Att exempelvis tillsätta kött av obestämd kvalitet till maten ökar de proteolytiska mikrobernas verksamhet,

 vilket i sin tur orsakar alkaliskt pH-värde,

 som leder till gasbildning och diarré av varierande styrka.

 Variation i hundens kost tolereras alltså bara mellan foder

 som är ganska likvärdiga.

 I annat fall ska nödvändigt byte av foder ske gradvis under en veckas tid.

"Helfoder bör kompletteras med kött"

Många uppfödare och hundägare ifrågasätter kvaliteten på de köttråvaror

som ingår i fabrikstillverkat helfoder.

 Trots att vissa märken försöker öppna moteld mot det genom att lägga till "med kyckling",

"med nötkött" eller "med lamm"

 på sina förpackningar med hundmat, så är det fortfarande svårt

 för hundägaren att förstå att dessa verkligen är huvudingredienser

 i receptet och dessutom ofta är av bättre kvalitet än de slakterirester

 som köps i charkuteributiken.

Det är också viktigt att tänka på att industritillverkade foder

 är noggrant utvecklade och kontrollerade för att vara näringsriktigt balanserade

för särskilda fysiologiska omständigheter som tillväxt,

uppfödning och arbete och särskilt anpassade till hundens storlek.

 Alla tillskott skapar obalans och påverkar hundens hälsa negativt.

 

"Proteiner överanstränger njurarna"
Felaktiga tolkningar av resultat från forskningsstudier på råttor har lett till

 en missuppfattning kring protein och påverkan på friska njurar hos hunden.

Under många år trodde man felaktigt att ett högt proteininnehåll i fodret kunde leda

till att njurarna åldrades för tidigt och att

 njurfunktionen försämrades.

 Nyare studier utförda i Frankrike sedan 1975 (Paquin och Pibot i samarbete

med Veterinärhögskolan i Alfort och Royal Canin ,

 publicerade 1979 och 1986)

 och i USA (Churchill i samarbete med Hill's, publicerad 1997)

har gjort klart att det är en gammal myt.

 Faktum är att de urinämnen som produceras av proteinkatabolismen elimineras av njuren,

 och om njuren förlorar sin funktion är det antingen det normala resultatet

 av åldrande eller av sjukdom.

 En tidig och drastisk inskränkning av fodrets proteininnehåll försvagar

däremot hundens immunförsvar och därmed hela hunden.

 Sedan 1997 har den vetenskapliga världen varit överens på denna punkt:

Proteinet i dieten har inga negativa effekter på njurarna.

"Kalcium får öronen på en valp att stå upp"

På hundar med uppåtstående öron (särskilt schäfrar)

 kan man ofta observera hängöron och en liten ändring i öronställningen

 vid fyra till sex månaders ålder, i samband med att valpen ömsar tänder.

Många uppfödare rekommenderar då ett tillskott av framförallt kalcium,

 men också vitaminer.

 Oftast reser sig öronen efter några veckor oavsett om man ger tillskott eller ej.

Tillskottet har ingen effekt eftersom öronen består av brosk

 som naturligtvis inte tar upp kalcium,

 i så fall skulle de förvandlas till ben.

 Det finns inga vetenskapliga belägg för att kosten påverkar öronens position.

Att ge tillskott kan skada valpen eftersom det sätter kosten ur balans.

 Hundar som schäfer har dessutom gentiska anlag för hängöron.

 

"Alla vitaminer finns i grönsaker"
Grönsaker är inte den enda vitaminkällan för en hund.

 Fettlösliga vitaminer (A,D,E och K) lagras även i animaliskt fett

eller vissa lagrande organ.

Lever innehåller till exempel mycket vitamin A - så mycket

 att det faktiskt skulle vara farligt för en hund att äta lever varje dag.

Vattenlösliga vitaminer (B-komplex)  finns i både animaliska

 och vegetabiliska råvaror.

 Det finns lika mycket vitamin B1 i mjölkpulver som det finns i gröna bönor.

För att försäkra sig om vitamininnehållet i foder tillsätts dessa separat

 under tillverkningen på ett sådant sätt att ett foder alltid innehåller tillräckligt med vitaminer

och i balanserad mängd.

 De torkade grönsaker som man kan finna i vissa torrfoder med många olika ingredienser

är aldrig någon viktig vitaminkälla.

 

"Man behöver lägga till vitamin D till valpens mat"

Valpar behöver relativt lite vitamin D och därför kan deras behov lätt tillgodoses

med en balanserad hundmat.

 Överdoser av vitamin D genom överdrivet näringstillskott

 kan i själva verket vara negativt och orsaka allvarliga problem för skelettet, särskilt i rörbenen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards