Mariaslekrum

Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Maria - 12 maj 2009 20:19

Lärande i matematik är ett livslångt projekt som med all tydlighet

startar i förskolan.

 Vikten av att ge barn i förskola och förskoleklass rikliga erfarenheter som anknyter till matematik kan inte nog betonas.

Barns första möten med matematik har stor betydelse

 för det fortsatta lärandet i matematik.

Med tidiga lekfulla insatser grundläggs hos barnen en positiv

 inställning till matematik,

 samtidigt som tilltron till den egna förmågan ökar.

 Leken lockar fram lusten till matematik.

 

Vid den lekfulla pedagogiken får barnen erfarenhet

 av många olika områden i matematik,

 som tydligt anknyter till deras omvärld.

 Alla sinnen får vara med då barnen påbörjar sin resa in

 i den matematiska förståelsen.

 Här kommer jag bjuda på många roliga,

 inspirerande och tankeväckande inslag och teman där matematik,

 språk samt skapande integreras.

 Vardagen, omvärlden, lekar, sagor, ramsor, sånger,

 spel mm bildar en naturlig bas.

 Tidiga insatser bygger långsiktiga värden och de fortsätter

 naturligt långt fram i livet.

 Barnen som börjar med matematik i förskolan kommer

 att få det lättare under sina skolår.

Av Maria - 12 maj 2009 16:35

Denna hittade jag hos Nena.


1. Hur gammal är du om fem år? 49 år, alldeles för gammal.

2. Vem var den sista du träffade? Min dotter.

3. Hur lång är du? 155 kort.

4. Vilken var den senaste film du sett?

Kommer inte ihåg titeln på filmen, men den handlade om vampyrer och fortsättningen heter New Moon.

5. Vem ringde du sist? Min make.

6. Ditt senaste sms och till vem? Mia, om ladies night, tror jag.

7. Vad är helgens planer? Fredag mysa med familjen.

 Lördag ut och äta och dricka gott med Mia och Samuel.

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Ingetdera.

 Tacka vet jag mail.

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? Gifta.

10. När såg du senast din mamma? I söndags.

11. Vilken ögonfärg har du? Blåa.

12. När vaknade du idag? 05.25

13. Har du någon gång hittat en katt? Inte vad jag minns.

14. Vilken är din favoritplats? Där min familj är.

15. Vilken plats föredrar du minst? Hos doktorn när det skall tas halsprov. Vägrar att gapa.

16. Var tror du att du befinner dig om 10 år?

Vi bor nog kvar här och hoppas att allt är bra med oss allihopa.

17. Vad skrämde dig som barn? Mörkret. Var hemskt mörkrädd.

18. Vem fick dig att skratta senast? Min dotter.

19. Är du för ung för att äga vinylskivor? Nej!

 Jag har kvar sen min ungdom men har inget att spela dom på.

20. Har du stationär eller bärbar dator? Jag har en bärbar dator.

21. Sover du med eller utan kläder på dig? Bara i trosorna.

22. Hur många kuddar har du i sängen? 1 kudde.

23. Hur många landskap har du bott i? 2 st.

24. Har du någon gång spytt på någon?

 Nej, men har flera gånger fått det över mig från andra.

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Barfota.

26. Är du social? Japp. 

27. Vilken är din favoritglass? Magnum.

28. Vad skulle du göra om du vann en miljon?

 Betala av lån och dela med mig litegrann.

29. Tycker du om kinamat? Ja.

30. Tycker du om kaffe? Jajamensan.

31. Vad dricker du till frukost? Kaffe.

32. Sover du på någon särskild sida?

 Somnar på höger sida och vakna så också.

33. Kan du spela poker? Nej.

34. Tycker du om att mysa? Ja, älskar att mysa.

35. Är du en beroendemännsiska? Ja, tror det faktiskt.

36. Känner du någon med samma födelsedag som din? Ja.

37. Vill du ha barn? Jag har två tjejer en som inte är med oss och en som är vårt allt. Det är ju givetvis båda som är vårt allt, svårt att förklara.

 Men nog skulle jag kunna tänka mig en till,

 men då får det nog gå undan nu, för det är väl på sluttampen.

38. Kan du några andra språk än svenska? Engelska, men inget bra.

39. Har du någonsin åkt ambulans? Japp.

40. Föredrar du havet eller pool? Poolen.

41. Vad spenderar du helst pengar på? Familjen och huset. Kläder.

42. Äger du dyra smycken?  Kan tänkas.

43. Har du någongång testat narkotika? Nej

44. Vad var det senaste du stoppade i munnen? En plopp och vätskan jag dricker just nu är Trocadero.

45. Vem är den roligaste människa du känner? Min make och dotter, där kan få höra många roliga kommentarer.

46. Välj ett ärr på din kropp?  Mitt kejarsnitt.

47. Vad har du för ringsignal? Hard rock hallejulia med Lordi.

48. Har du kvar något klädesplagg från du var liten?

 Inga kläder men örngott och lakan. 

49. Flirtar du mycket? Ja, jag är väldigt flörtig av mig,

 men det är maken som gäller.

50. Vart togs din profilbild? På förskolan.

51. Kan du byta olja på bilen? Näpp, kan jag aldrig tro,

 Sist jag gjorde det var när jag gick i körskolan.

52. Har du fått fortkörningsböter? Yes.

53. Vilken var den senaste bok du läste? Läser harlekinböcker.

54. Läser du dagstidningen? Så där.

55. Prenumererar du på någon veckotidning? Näpp.

56. Dansar du i bilen? Hahaha, dansa har jag aldrig provat på,

 tror inte på det. Men röra mig till musiken gör jag ju.

57. Vilken radiostation lyssnade du på senast? Hatar radio.

58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper?

 Var på jobbet om att ett barn var sjuk.

59. När var du i kyrkan senast?  I söndags på konfirmation.

 

Nu är det klart.

Om du känner för att göra den kan du ju hojta till så jag kan komma

 in och läsa hos dig.

Av Maria - 12 maj 2009 15:16

En rörelsessång kommer här.

Kram.

//Maria.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards