Mariaslekrum

Alla inlägg under oktober 2009

Av Maria - 24 oktober 2009 18:37

  

 

Häxa.


 Svarta baskläder och en gammal gardin

eller lakan som cape är en utmärkt

utgångspunkt för häxklädseln.

 Gör en egen häxhatt av svart kartong eller köp en färdig.

Köp långa lösnaglar och måla svarta eller blodröda.

 Med en riktigt läskig häxmake-up blir häxan komplett.

Häxan är en riktig halloween-klassiker.


Av Maria - 24 oktober 2009 18:02

  

Skrämmande skattjakt.

 

Dela upp barnen i två lag.

 Låt varje lag få ett antal ledtrådar på lappar.

 Göm, tex chokladpengar, runt om i huset och låt lagen tävla mot varandra.

 Det lag som först hittar sina pengar vinner.

 Gör det hela lite extra läskigt genom att släcka ljuset

och ge varje lag en ficklampa.

 Och genom att tex gömma pengar i en mörk garderob

 där du också hänger upp ett plastskelett eller lite spindelväv.

 Ett spöke kan också finnas i källaren eller trädgården

 och skrämma barnen när de kommer på jakt efter sina chokladpengar.

 Gör gärna en skattkista till varje lag av skokartonger.

Av Maria - 24 oktober 2009 16:40

  

Pumpa.

 


Är något för de yngre och kan köpas färdig eller göras hemma.

 Det du behöver är tyg i orange som man syr till en stor pumpa eller boll

 som man kan ha på överkroppen.

 Sen syr man fast svart tyg som man i förväg klippt ut som ögon och mun.

 Om man vill få en fylligare form på dräkten så kan man stoppa den luftigt.

 Glöm inte göra hål för armarna.

 Tips ha något grönt på benen så matchar det pumpan

 kanske tillsammans med en liten grön hatt.


Av Maria - 24 oktober 2009 16:39

  

 

Spöke.

En spökkostym är enkel, effektfull och svår att tröttna på.

 Använd ett gammalt lakan eller köp ett billigt i affären.

Klipp ut mun, ögon och näsa ur svart filt och limma eller

 sy fast ansiktsdelarna på lakanet. Klipp ut små hål vid ögonen,

 så att spöket vet vilka han ska skrämma.

 Öva slutligen läskiga läten för maximal effekt!

Av Maria - 24 oktober 2009 16:37

Tips på halloweenklädsel.

 

  

 

Svart katt.

 

En svart kattdräkt är ett enkelt men kusligt val.

 En svart långärmad t-shirt och svarta tights eller byxor

 samt svarta fingervantar fungerar bra som bas.

 En svart fjäderboa passar utmärkt som päls eller fyllig svans.

 Klistra eller sy slutligen fast öron av filt eller annan tyg i ett vanligt hårdiadem

 och komplettera klädseln med en katt-make up.

Av Maria - 24 oktober 2009 16:33

  

 

Fingerskattjakt.

Ta några kökshanddukar och ett antal bakbunkar eller större grytor.

 Fyll grytorna med okänd smörja/vätska/massa

och lägg ner olika kända föremål som t.ex en tandborste,

ett äpple eller en penna i grytan.

 Täck sedan grytan med en kökshandduk.

 Låt barnen stoppa ner fingrarna i den konstiga smörjan

 och på högst en minut lista ut vad det är för föremål

som gömmer sig i grytan.


 Efter det ska barnen (själva eller med hjälp av en vuxen)

 tyst anteckna på en egen lapp alla de föremål som hon/han har känt igen.

 När alla har provat den första grytan går man vidare till nästa osv.

 Den äckliga massan som finns i grytan kan består av

 till exempel vatten och mjöl samt gelatin och olja.


 Även jord och olika ätbara ingredienser som kallt potatismos, jordgubbskräm,

 chokladmousse och mosad banan funkar bra som äckliga ingredienser.

 Den äckliga massan i grytorna kan även ha olika temperaturer,

det kommer säkert att överraska barnen – tänk på att innehållet

 i grytorna inte får vara för varma, ingen ska bränna sina händer.

 Bara fantasin sätter gränser för vad kan finnas i grytorna.

 Den som har identifierat flest rätta föremål från grytorna vinner!

Av Maria - 24 oktober 2009 16:30

Lekar på halloween är också kul för barnen.

Bara fantasin som sätter gränser.

 

  

 

 

Lekar med ficklampan.

Lite äldre barn kommer att gilla lekar där de får springa

ute i mörkret med ficklampa.

 De får testa sina gränser och äventyra lite i omgivningen

som känns precis lagom läskig.

 Göm en skatt ute i trädgården

(till exempel en urgrövt pumpa som är fylld med godis)

 och ge alla deltagande barn (och vuxna)

 en ficklampa som de behöver för att leta efter skatten i mörkret.

 Om ni bor i hyreshus och det inte finns någon lämplig gård

att leka i kan du arrangera en liknande lek inomhus.

 Se till att göra till exempel vardagsrummet riktigt mörkt

 och sätt gärna på någon spökig skiva – det garanterar den skrämmande stämningen.

Av Maria - 24 oktober 2009 16:19

  

 

Spindlar.

Ingredienser:

100 g smör eller margarin
1½ dl florsocker med chokladsmak
3 dl havregryn
2-3 msk starkt kallt kaffe


Garnering:
kokos
florsocker
röd hushållsfärg
lakritssnören

 

Rör matfett och flor med chokladsmak poröst.

 Tillsätt havregryn och kaffe.
Forma till runda bollar som rullas i kokos.

 Forma även mindre bollar, som sätts som huvud på de kokosrullade bollarna.
Blanda ett par matskedar florsocker med någon droppe röd hushållsfärg

 och lite vatten och droppa som ögon på huvudet.
Skär lakritssnörena i bitar och sätt som ben på spindlarna.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards