Mariaslekrum

Alla inlägg under oktober 2009

Av Maria - 30 oktober 2009 21:32

  


"De Dödas Dag"

~"Dia de los muertos"


 De döda gav oss liv, och de vill inte bli bortglömda.
Att minnas dem är att bekräfta vår egen existens.
De döda går vid vår sida denna dag.


 Myterna och traditionerna som omgärdar de De Dödas Dag i Mexiko

är ett sätt att bekämpa livets förgänglighet,

ett kollektivt framförande där alla är aktörer, såväl levande som döda.

"Dia de los muertos" dvs "De Dödas Dag"

är en i Mexiko mycket viktig högtid och anses ofta vara den tradition

där det precolumbianska arvet är mest framträdande och bäst bevarat.


 

Indiansk mytologi är än idag synlig i traditionerna,

som är mycket starka framför allt i regioner med indiansk befolkning.


I det gamla Mexiko såg de jordbrukande folken hur de som dog

och förmultnade gav liv och näring åt nya växter.


 Därför förknippas dödskallar och skelett med nytt liv.


Man tänkte sig att själva livskraften fanns samlad i benknotorna hos de döda.


Än i dag görs den till något naturligt och vardagligt i Mexiko.
 
Den mexikanske konstnären José Guadalupe Posada (1851-1913)

avbildade döden på ett skämtsamt sätt i slutet av 1800-talet.


 Den synen på döden tog det mexikanska folket till sig,

och till Allhelgonahelgen (när de döda står i centrum)

tillverkas en mängd figurer och leksaker föreställande dödskallar och skelett.


"Man umgås med döden för att hylla livet".


Av Maria - 29 oktober 2009 22:19

  

Av Maria - 28 oktober 2009 23:37

  

Min inredning här hemma går mycket i kinastil

och älskar kineska saker, bilder och tecken med mera.

 

Ett land som jag har fastnat för och eftersom det är vårt andra land

så är ju det inte så konstigt.

 

Har ju en underbar dotter från Kina.

 

Tecknet här ovanför betyder kärlek på kinesiksa

och som jag har fått lånat av Wiper.

Av Maria - 28 oktober 2009 23:29

  

YES, YES, YES.

 

Kan man nog säga nu datorn är återställd och jag har världens bästa

make som verkligen kan det här med datorer.

 

Och vilket tålamod han har sen, först hålla på med datorn

och sen en gnällig kärring som står bredvid och tjatar,

"går det inte fortare" då har man nerver av stål kan jag säga.

 

Men nu funkar allt som det ska, om den lägger av igen,

det kan man ju aldrig veta i förväg men då måste det bli

en ny iallafall om det skulle hända inom den närmsta framtiden.

 

Imorgon drar vi ut till Birsta ska göra några ärenden, sen är det

drakborgen som gäller för tjejerna några timmar. Och som avslutning

så tar vi och äter på antingen Max eller Macdonalds, det får

tjejerna bestämma.

 

Sov nu gott allihopa så hörs vi imorgonkväll eftersom

vi är borta imorgon hela dagen.

 

Kram.

//Maria.

  

Av Maria - 28 oktober 2009 23:16

  

Av Maria - 28 oktober 2009 23:09

Ser du bebisen?

  

Av Maria - 28 oktober 2009 23:07


Det finns ett ansikte här.

Kan du se det?

  

Av Maria - 28 oktober 2009 00:00

  

...med datorn här.

L-A har suttit hela kvällen och försökt fått till den,

min förbannade dator.

Lite problem kvar får se imorgon om

det går att få till det återstående annars

så en ny dator på torsdag.

 

Får se om jag kommer ut under dagen,

 annars så förhoppningsvis på kvällen.

 

Jag kommer att lägga in mycket framöver,

eftersom det har varit lite tunt nu

några dagar av förståeliga skäl.

 

Sov gott nu alla.

 

Kram.

//Maria.

  

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards