Mariaslekrum

Alla inlägg under september 2009

Av Maria - 18 september 2009 20:09

Hur fångar vi små barns uppmärksamhet?

Hur behåller vi små små barns uppmärksamhet?

Överraska! Samlingsmetodikens grundpelare.

 

Formen för de yngre.

Prata så lite som möjligt. Få dem att härma. Små barn lär genom att härma.

Vi måste fundera över vad vi vill ge barnen.

 

RESPEKT = "Se åter"

Omedvetet lär vi barnen att skämmas, att något är pinsamt. Varför det?

 

För mycket rekvisita kan ta uppmärksamhet istället för att ge.

 

Ska du träna språk- skippa rörelserna.

 

Träna motorik-förvänta er inte att de ska sjunga med.

Svårt att kombinera ord och rörelser ända upp i 5-årsåldern.

Lägg språkutvecklingen åt sidan.

Använd "nonsens-text".

 

Finmotorik-finmotorik-fingerramsor.

För små barn är tummen enklast att jobba med av alla fingrar.


Av Maria - 18 september 2009 19:27

* JAGUPPFATTNING-börjar i kroppen.

Jag är min kropp/tankar, minnen, kunskap och fantasi.

Egenskaper, egenheter, talanger, svårigheter.

Andra saker som är viktigt: Relationer, kultur, värderingar, vardagsrutiner.

 

Den som har en stark JAG-kärna/självkänsla ser sitt eget värde:

Kan möta sig själv med respekt, klarar att misslyckas,

behöver inte mäta sig med andra, kan se andras värde och möta andra med respekt,

kan se och uttrycka sina behov, kan lära sig att sätta sina gränser,

t.ex säga ifrån när man blir kränkt, stå emot grupptryck.

 

* PERCEPTION.

Visuell perception-att se och känna igen t.ex en bikd,

ett föremål som plockas fram.

Auditiv perception-attlyssna och urskilja olika ljud,

vilket lägger grunden för språkutvecklingen.

Taktil perception-att känna t.ex peta på olika delar av kroppen,

ta varann i hand.

 

* ORD OCH BEGREPPSBILDNING.

Mängd/antal-antal (räkna barnen, mycket, lite, många,

Rum/läge-framåt, bakåt, bredvid, bakom.

Beskrivande adjektiv-stor, liten, lång, kort.

Former-rund ring, rak linje, färger, känslor.

 

* UPPMÄRKSAMHET.

Att sitta stilla, koncentrera sig, ägna uppmärksamhet åt en sak i taget,

vänta på sin tur.

Att förstå och följa enkla instruktioner.

Att uppmärksamma andra.

 

* MOTORIK.

Danslekar och rörelsesånger tränar grovmotorik,

balans och koordination.

Fingerlekar tränar finmotorik.

 

* Social förmåga.

Att kunna anpassa sig och hantera sin närmaste omgivning,

att relatera till andra.

 

Att tänka på när man leder en grupp med små barn.

* Prata väldigt lite mellan ramsorna, sånger och lekarna.

* Med ett rikt kroppsspråk, levande mimik,

varierat tonfall får du barnens uppmärksamhet.

* Sjung sånger du själv gillar.

Viktigt att du själv har roligt-barn känner in din känsla!

* Ta upp sångerna något högre än vad som känns naturligt.

* Ramsor: Använd din röst på olika sätt, variera tonläge och styrka.

Överdriv gärna!

* Tänk på att intresseväckande föremål kan göra att du förlorar uppmärksamhet istället för tvärtom.

* Om du vill spela gitarr, låt någon annan leda samlingen.

Den som ska leda samling med små barn behöver hela sin kropp.

* Samlingen kan börja med lugna sånger/ramsor i långsamt tempo

så att barnen kan förstå innehållet och även sjunga med.

Sedan ett pass med fartiga sånger/lekar, avsluta lugnt.

* En del barn vill kolla in först innan de själva deltar.

Pressa inte ett barn som inte vill vara med.

* Om du känner att du håller på att förlora barnens uppmärksamhet

överraska med plötsliga variationer i rörelser eller röst

(ropa till, ta fram den där spännande rösten...)

* Ta bort sånt som distraherar. Inga leksaker, böcker,

nappar etc får följa med till samlingen.

* Sänk dig till barnens nivå-våga vara barnslig-men även bokstavligen,

sitt på golvet om du kan!

* Tala till barnen, inte till de vuxna.

* Låt inget störa samlingen ("Britta, du har telefon!"

"Hälsa att jag ringer sen!")

* Planera samlingen i förväg så att du får flyt i samlingen.

Du kan ändå vara flexibel och anpassa efter gruppen, vädret etc.

* Uppropet är viktigt.

Att nämnas vid namn är att bli sedd och bekräftad, ökar självkänslan.

* Små barn älskar rutiner. Börja och sluta likadant varje gång.

Lär inte ut för många nya sånger vid samma tillfälle.

Av Maria - 14 september 2009 19:28

  

Av Maria - 13 september 2009 21:29

  

 

Tjena.

 

Ja, då var helgen slut igen då.

Måste säga att veckorna går jättefort, men hlegerna

ännu fortare, för fort.

 

Helgen har gått i lugnets tecken, bara slappat

lördag och söndag, myst med familjen.

Har sett på Tru blood både igår och idag,

och jag är fast, totalt fast i Bill.

Jag är nu inne på säsong 2 avsnitt 2 som

jag bara måste se nu under veckan.

Jättebra serie och jag som älskar

vampyrier.

 

I fredags så slutade jag 16.45 sen hem

för vi skulle ha främmande.

Mia och Samuel hade vi bjudit hem på middag

och vi hade jättetrevligt enda in på småtimmarna höll jag på att säga .

Nä, men klockan drog iväg så fort men det brukar ju göra det när det är trevligt.

Vi var väl i säng vid halvtvå där på natten.

Vi spelade lite wii och hade det allmänt kul allihopa.

 

Nu är det långdag imorgon igen måndagar är ju det

så imorgon jobbar jag 8.00-18.00

 

Tilde börjar på barndans imorgon så när jag kommer hem så är L-A och hon på det.

 

Så nu är det nattinatt.

 

Kram på er alla.

//Maria.

Av Maria - 13 september 2009 21:09

  

 

Sälen simmar många timmar i sin damm

sälen simmar många timmar i sin damm.

 

Dyker han upp för att hämta luft.

 

Dyker han ner igen

och skvätter vatten på dig

 

Dyker han ner igen

och skvätter vatten på dig.

 

Och mycket på mig

och så vilar man.

Av Maria - 13 september 2009 21:07

  

Av Maria - 13 september 2009 17:04

  

 

Ålder: från 2 - 3 år,

 (De yngre barnen behöver jobba en och en och behöver en del hjälp,

 medan äldre förskolebarn och skolbarn kan jobba mer  självständigt och i grupp)

Du behöver:
Kritor:
 t ex bivaxkritor eller dylikt, gärna fyrkantiga kritor eller kritor
 utan papper runtom eftersom man behöver måla med kritan plant mot pappret
 och inte mot spetsen.
papper:
 T ex vanligt A4 som man har i skrivaren dvs lite tunnare papper (80-100 g).
 
Löv:
 Gärna löv med tydliga nerver, såsom ek och lönn,
 men också björk, asp och rönn blir fint!
 
Lägg lövet under pappret.
 Lägg kritan plant mot pappret och gnugga över och runtom lövet.
 Nerverna och kanterna på lövet står upp lite varför dessa framträder tydligt i frottaget.
 Du kan använda en eller flera färger till samma löv,
 du kan också låta lövtrycken överlappa varandra, experimentera!
 
Denna skapande aktivitet kan man också använda i ett tema kring löv.
 Lövets form blir tydligt (är det taggigt, rundat, flikigt? etc)
 och bladnerverna syns också tydligt medan bladköttet nästan inte får någon färg alls... 
Av Maria - 13 september 2009 17:00

  

 

Gör höstpromenaden med barnen lite roligare.

Skriv och rita (eller använd clip art eller dylikt)

olika saker som finns i naturen på hösten på ett papper med 9 rutor.

När ni hittar något av det som finns på pappret bockar ni av det,

 tar med det hem eller fotograferar...

 Det blir som en liten bingobricka... 

Ex på ting att fylla brickan med:

  • kottar
  • löv
  • äppelträd
  • snigel
  • mask
  • barrträd
  • ljung
  • svamp
  • ekollon
  • nypon
  • rönnbär
 
Man kan också använda samma princip och fylla "bingobrickan" med bilder som passar vid en kultur/stadsvandring, insektssafari, färger och former etc.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards