Mariaslekrum

Alla inlägg under september 2009

Av Maria - 25 september 2009 19:35

  

 

LÖVEN FALLER DET ÄR ROLIGT.

Melodi : Se det snöar.

 

Se löven faller,

se löven faller

det var väl roligt - hurra!

nu kan vi plocka bär

och svamp likaså

och sen vi hoppar i lövhögar

stora och små.


Text: Ingelas lekstuga. 


  

  

Av Maria - 25 september 2009 19:28

     

 

HEJ VIND.

      

Hej vind, vad gör du bakom hörnet?

Hej vind vad gör du bakom hörnet?

Hej vind, jag vill leka med dig,

kan du inte stanna hos mig?

 

Jag har en vän, du känner den,

han blåser omkring kallas vinden

Nyss var han där, nu är han här,

har leker med bladen i linden

 

Ref..  Hej vind vad gör du bakom hörnet?

Hej vind, vad gör du bakom hörnet?

 

 Hej vind, jag vill leka med dig,

kan du inte stanna hos mig?

Av Maria - 24 september 2009 20:24

 

KOM NU ALLA

Mel Björnen sover

 

Kom nu alla låt oss tralla hösten den är här.

tralla la la la la

tralla la la la la

Kom nu alla låt oss tralla hösten den är här.

 

Kom följ med oss ut i skogen vi ska plocka svamp

Tramp tramp tramp tramp tramp

tramp tramp tramp tramp tramp

Kom följ med oss ut i skogen vi ska plocka svamp.


När vi plockat många svampar går vi glada hemåt

Tralla la la la la

Tralla la la la la

När vi plockat många svampar går vi glada hemåt.

Av Maria - 24 september 2009 20:16

 

LÖVEN FALLER.

Melodi: Broder Jakob,

gör rörelser med händerna

 

Löven faller

löven faller

Faller ner

faller ner

Faller ner från träden

 landar sen på marken

faller ner

faller ner 

Av Maria - 23 september 2009 19:31

Jag har blivit utmanat av Wiper.

 

Regler:

 

Det här är svårare än du tror!

 Kopiera detta till din blogg, utmana 5 personer och

berätta det för dem.

 Varje svar måste börja med första bokstaven i ditt namn!

Alla svar måste vara riktiga, hitta inte på ord!

 Om personen som utmanade dig har ett namn

som börjar med samma bokstav som ditt får du

 inte ge samma svar som han/hon gjort.

Du får heller inte skriva samma svar två gånger eller

 skriva ditt eget namn som svar

(förutom på fråga 1)! lycka till!

 

 

1. Vad heter du? Maria

 2. Ett ord på fyra bokstäver: Mode

3. Flicknamn: Matilda

4. Pojknamn: Martin

5. Yrke: Murare

6. Färg: Mörklila

7. Klädesplagg: Mockasiner

8. Mat: Mosbricka

9. Sak i badrummet: Matta

10. Plats/stad: Miami

11. En orsak att vara sen: Morgontrött

12. Något man skriker: Mamma

13. Film: Mr and Mrs Smith

14. Något man dricker?  Mjölk

15. Band: Martines

16. Djur: Mongo

17. Gatunamn: Mjösundsvägen

18. Bil : Mondeo

19. Sång: Million candles burning

 

Dessa utmanar jag:

Mamma, Tilde, Mia, Lotta och Neola.

 

Denna utmaning har jag gjort tidigare men tog

den en gång till.

Av Maria - 22 september 2009 21:04

  

 

Tjena!

 

Är helt slut just nu efter en till lång dag på jobbet,

men jag stortrivs.

 

Men tyvärr så orkar jag inte lägga in några sånger eller sagor

just ikväll, hoppas jag orkar imorgon, annars så kommer det

några på torsdag.

 

Ha det gott alla där ute i cyberrymden.

 

Sov gott.

 

  

//Maria.

Av Maria - 19 september 2009 23:04

  

Av Maria - 19 september 2009 22:32

  

 

En sensommardag är luften hö och klar, lite krispig. Inte kall, men frisk.

Det är hösten som stigit fram och säger "här är jag".

Men hösten har ingen brådska. Den låter det vara varmt några veckor till.

Så att ingen blir arg på den.

Den vet att tids nog blir det dags. Vad vi än tycker.

Snart syns de första gula löven på trädens yttersta grenar.

Träden byter färg. Allt det gröna blir ljusgult, mörkrött,

gulbrunt eller alldeles brandgult.

Allra tjusigast brukar lönnarna bli.

Det ser nästan ut som om de brinner. Då är det höst, på riktigt.

 

I hasselbacken sitter en ekorre. Vig som en akrobat rycker han

loss en nöt och gnager hål på det hårda skalet.

Men några nötter gömmer och sparar han.

Kan vara gott att ha under den kalla vintern.

Nere vid stenmuren växer några björnbärssnår.

De sista fjärilarna har ännu inte givit upp utan fladdrar runt bland de saftiga bären.

Uppe i eken samlar en färggrann nötskrika ekollon.

En älgko med sin fjolårskalv står och betar i strandskogen.

Lite här och var sticker svamparna upp sina olikfärgade hattar.

En röd och vitprickig flugsvamp lyser som en stoppsignal.

På hatten sitter en snigel och mumsar, trots att svampen är giftig. Sniglar har tåligare magar än vi.

Strax intill, i enebacken, växer gyllengula kantareller.

I skogen är tuvorna fulla av bär. Lingonriset är rödprickigt och blåbären har tappat smaken efter första frostnatten.

 

På marken har gräset tröttnat på att växa.

Bara mossan orkar sig upp ännu några veckor.

Hela naturen stannar upp. Det är snart dags att vila.

Höststormarna ruskar om i träden och löven sniglar ner till marken i färgsprakande högar.

Regnen kommer och går. Och dimman.

Marken är blöt och fuktig och daggmaskarna kryper upp ur sina gångar kippande efter luft.

I solskenet efter regnet glittrar spindelnätet som ett pärlhalsband, fullt av små små vattendroppar.

Snart kommer den första frosten. Då ger de sista blommorna upp och vissnar.

Uppe på himmelen ses en gåsplog. Högt däruppifrån hörs ett svagt kacklande,

som om gässen gnabbades om vems tur det är att leda vägen söderut.

 

Träden står halvnakna mot den grå hösthimmelen och stararna har samlas i långa rader på

telefontrådarna.

Och löven fortsätter att falla.

De dansar runt lite i luften, gör en kullerbytta innan de landar alldeles ljudlöst.

En näbbmus försöker förgäves få tag i en skalbagge, men den hinner in under en stubbe.

Missnöjd trippar näbbmusen vidare i det frostnupna gräset.

Så faller den första snön, fast den smälter nästan alltid bort meddetsamma.

Hösten ger sig inte riktigt ännu. Vintern får allt vänta ännu ett slag.

 

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards