Mariaslekrum

Alla inlägg den 18 september 2009

Av Maria - 18 september 2009 23:37

  

 

Tjena!

 

Äntligen helg och fredag, slutade tidigt idag, 12.30 var helt slut efter

 denna vecka så jag tog en sovpaus på två timmar faktiskt nu på eftermiddagen.

Man har en tidig dag på tre veckor så den är efterlängtad kan jag säga.

 

Haft två inskolningar denna vecka och det har gått jättebra och jag stortrivs på mitt nya jobb,

vilket härligt ställe man har börjat på, härliga barn och personal är det.

 

Har nu sett klart filmen Dirty Dancing och vilken film, tycker den är så bra

och Patrick Swayze är så bra. Och jag kände likadant nu som alla andra gånger jag har sett den

att jag var Baby, man lever in sig själv i rollen.

Synd att en så bra skådespelare har gått bort nu. Jag sörjer honom har alltid tyckt om han.

Jävla sjukdom, kan de inte komma på något mot denna nån gång. Hemskt är det.

 

Fortsättningen av helgen går iallafall i lugnets tecken som tur är för det behöver vi hela familjen.

Nu tänker jag iallafall gå och lägga mig så jag säger gonatt svenska folket och alla ni andra länder som följer mig. har märkt att jag är ute i Europa plus övriga världen också, det är jättekul.

 

Ha det gott och trevlig helg till er.

 

Kram.

//Maria.

  

Av Maria - 18 september 2009 20:53

  

 

Skelettsången.

Melodi: Tio små indianer.

 

Fingerbenen sitter på - handbenen

Handbenen sitter på - armbenen

Armbenen sitter på - skulderbenen

Och så hänger det ihop.

 

Vi rör på benen, vi rör på benen

Vi rör på benen, vi rör på benen

Vi rör på benen, vi rör på benen

Och så hänger det ihop.

 

Tåben sitter på - fotbenen

Fotbenen sitter på - långa benen

Långa benen sitter på - höftbenen

Och så hänger det ihop.

 

Vi rör på benen, vi rör på benen

Vi rör på benen, vi rör på benen

Vi rör på benen, vi rör på benen

Och så hänger det ihop.

 

Näsbenet sitter på - pannbenet

Pannbenet sitter på -  huvudbenet

Huvudbenet sitter på - halsbenen

Och så hänger det ihop.

 

Vi rör på benen, vi rör benen

Vi rör på benen, vi rör på benen

Vi rör på benen, vi rör på benen

Och så hänger det ihop.

Av Maria - 18 september 2009 20:19

* Ha ett rikt kroppsspråk.

* Prata lite.

* Sjung sånger du själv gillar.

* Ge aldrig barnen chans att säga nej. (Vill ni sjunga...?)

* Ha ett varierat tonfall.

* Överdriv gärna.

* Entusiasm, iver, glädje.

* Använd gärna utklädningsrekvisita till pedagogerna.

* En person leder samlingen.

* Mimik.

* Våga vara barnslig.

* Låt inte någon/något störa.

* Samlingen är helig!

Av Maria - 18 september 2009 20:09

Hur fångar vi små barns uppmärksamhet?

Hur behåller vi små små barns uppmärksamhet?

Överraska! Samlingsmetodikens grundpelare.

 

Formen för de yngre.

Prata så lite som möjligt. Få dem att härma. Små barn lär genom att härma.

Vi måste fundera över vad vi vill ge barnen.

 

RESPEKT = "Se åter"

Omedvetet lär vi barnen att skämmas, att något är pinsamt. Varför det?

 

För mycket rekvisita kan ta uppmärksamhet istället för att ge.

 

Ska du träna språk- skippa rörelserna.

 

Träna motorik-förvänta er inte att de ska sjunga med.

Svårt att kombinera ord och rörelser ända upp i 5-årsåldern.

Lägg språkutvecklingen åt sidan.

Använd "nonsens-text".

 

Finmotorik-finmotorik-fingerramsor.

För små barn är tummen enklast att jobba med av alla fingrar.


Av Maria - 18 september 2009 19:27

* JAGUPPFATTNING-börjar i kroppen.

Jag är min kropp/tankar, minnen, kunskap och fantasi.

Egenskaper, egenheter, talanger, svårigheter.

Andra saker som är viktigt: Relationer, kultur, värderingar, vardagsrutiner.

 

Den som har en stark JAG-kärna/självkänsla ser sitt eget värde:

Kan möta sig själv med respekt, klarar att misslyckas,

behöver inte mäta sig med andra, kan se andras värde och möta andra med respekt,

kan se och uttrycka sina behov, kan lära sig att sätta sina gränser,

t.ex säga ifrån när man blir kränkt, stå emot grupptryck.

 

* PERCEPTION.

Visuell perception-att se och känna igen t.ex en bikd,

ett föremål som plockas fram.

Auditiv perception-attlyssna och urskilja olika ljud,

vilket lägger grunden för språkutvecklingen.

Taktil perception-att känna t.ex peta på olika delar av kroppen,

ta varann i hand.

 

* ORD OCH BEGREPPSBILDNING.

Mängd/antal-antal (räkna barnen, mycket, lite, många,

Rum/läge-framåt, bakåt, bredvid, bakom.

Beskrivande adjektiv-stor, liten, lång, kort.

Former-rund ring, rak linje, färger, känslor.

 

* UPPMÄRKSAMHET.

Att sitta stilla, koncentrera sig, ägna uppmärksamhet åt en sak i taget,

vänta på sin tur.

Att förstå och följa enkla instruktioner.

Att uppmärksamma andra.

 

* MOTORIK.

Danslekar och rörelsesånger tränar grovmotorik,

balans och koordination.

Fingerlekar tränar finmotorik.

 

* Social förmåga.

Att kunna anpassa sig och hantera sin närmaste omgivning,

att relatera till andra.

 

Att tänka på när man leder en grupp med små barn.

* Prata väldigt lite mellan ramsorna, sånger och lekarna.

* Med ett rikt kroppsspråk, levande mimik,

varierat tonfall får du barnens uppmärksamhet.

* Sjung sånger du själv gillar.

Viktigt att du själv har roligt-barn känner in din känsla!

* Ta upp sångerna något högre än vad som känns naturligt.

* Ramsor: Använd din röst på olika sätt, variera tonläge och styrka.

Överdriv gärna!

* Tänk på att intresseväckande föremål kan göra att du förlorar uppmärksamhet istället för tvärtom.

* Om du vill spela gitarr, låt någon annan leda samlingen.

Den som ska leda samling med små barn behöver hela sin kropp.

* Samlingen kan börja med lugna sånger/ramsor i långsamt tempo

så att barnen kan förstå innehållet och även sjunga med.

Sedan ett pass med fartiga sånger/lekar, avsluta lugnt.

* En del barn vill kolla in först innan de själva deltar.

Pressa inte ett barn som inte vill vara med.

* Om du känner att du håller på att förlora barnens uppmärksamhet

överraska med plötsliga variationer i rörelser eller röst

(ropa till, ta fram den där spännande rösten...)

* Ta bort sånt som distraherar. Inga leksaker, böcker,

nappar etc får följa med till samlingen.

* Sänk dig till barnens nivå-våga vara barnslig-men även bokstavligen,

sitt på golvet om du kan!

* Tala till barnen, inte till de vuxna.

* Låt inget störa samlingen ("Britta, du har telefon!"

"Hälsa att jag ringer sen!")

* Planera samlingen i förväg så att du får flyt i samlingen.

Du kan ändå vara flexibel och anpassa efter gruppen, vädret etc.

* Uppropet är viktigt.

Att nämnas vid namn är att bli sedd och bekräftad, ökar självkänslan.

* Små barn älskar rutiner. Börja och sluta likadant varje gång.

Lär inte ut för många nya sånger vid samma tillfälle.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards