Mariaslekrum

Alla inlägg den 27 augusti 2009

Av Maria - 27 augusti 2009 19:50

Av Maria - 27 augusti 2009 18:59

 

HÖSTTEMA.

 

Vi som jobbar på förskola tror på att man mår bra av att vara ute...

Hösten är en underbar årstid, med många vackra färger.

Här några tips om vilka/vilket tema man vill jobba med. 

Vad händer i naturen på hösten?

Vilka olika träd har vi i vår natur?

Varför byter bladen på träden färg?

Hur övervintrar våra djur?

Vad kan man ta tillvara i vår trädgård för att äta etc.

 

Vi kommer att gå ut för att plocka löv,

 stora löv och små löv

Vad är det som bestämmer om ett löv är stort eller litet.

Vi arbetar med olika mattebegrepp som jämföra, mäta.

Vilka olika färger kan vi hitta på löv en i vår närhet.

När kan man plocka äpplen från träd?

Kan man baka något med äpplen?

Vilka djur kan man se och möta i vår skog på vintern?

Vart tar alla djuren vägen under vintern?

 


Av Maria - 27 augusti 2009 18:48

 

Innan man börjar med tema hösten

 och om man ska arbeta med löv

 så bör vi förstå varför löven byter färg

 och så behöver man först känna till lite om fotosyntesen.

 I trädets löv finns det gröna klorofyllet.

 Tillsammans med solljuset bildar det glukos som är trädets "mat".

 Trädet lagrar glukos.

 Men när det blir höst så blir det mindre ljus och mindre vatten

 och därmed kan fotosyntesen inte fortgå.

 Då drar trädet tillbaka klorofyllet från lövet

 och drar tillbaka sin näring (glukos) och går i vila,

 under vintervilan så lever trädet av den lagrade näringen. 

När klorofyllet försvinner så ser vi gula och orange färger på löven.

De har delvis funnits där hela tiden,

 men har inte synts på grund av att det gröna klorofyllet dolt färgen.

 Den kraftiga röda färg som t ex lönnlöv kan anta skapas på hösten,

 det är en kombination av sol och kyliga nätter som gör

 att trädet inte drar tillbaka glukosen

utan den "fastnar" i lövet och där antar den en röd färg. 

Bruna löv som t ex ekens löv har brun färg för

 att kvar i höstlöven finns det "avfall" från trädet

och därmed ser löven bruna ut.

Av Maria - 27 augusti 2009 18:14

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards