Mariaslekrum

Alla inlägg den 23 augusti 2009

Av Maria - 23 augusti 2009 21:11

Tjena!


Då var det dax för skolan igen för Tilde imorgon börjar höstterminen.

Gosnuppan börjar i tvåan, gud vad tiden går fort.

Tycker inte det är länge sen vi fick henne,

men det är ju 7 år och 6 månder sen vi hämtade henne i Kina,

vårt andra underbaraste ögonblick i vårat liv.

Det första var när vi fick Ida men den glädjen övergick till sorg.

Så det går nästan inte att jämföra.

Tilde längtar och nu ikväll så har vi packat

ner kläder och mycket ombyten, det

ska alltid finnas. Och så har hon fått nu ryggsäck

och axelväska och tre nya pennfodral och nya pennor.

Rosa miniräknare har hon också fått.

Så nu är hon redo för en ny termin.

Jag själv börjar ju inte jobba förn den 2/9

 så jag har en och en halv vecka för mig själv nu,

 eftersom maken är inne på sin tredje vecka

att jobba efter semestern.

Tilde och jag har ju legat och myst och sovit länge på morgonen

men nu får jag klara mig själv imorgon och jag kommer att

längta ihjäl mig ju.

Men huvudsaken är ju att hon tycker det är roligt

att börja igen, och det tycker vi också att det

är bra att komma igång med vardagen igen.

Hoppas att det blir en bra höttermin nu bara för alla,

imorgon är det fyra månader kvar till julafton så

det kommer nog att springa iväg.

Sov gott nu alla½så höres vi imorgon.


Kram.

//Maria.½


Av Maria - 23 augusti 2009 21:07

Poesi och visor är inte saker man hittar,

utan det är saker som hittar en,

och det enda man kan göra är att gå där de kan få tag på en.


- Nalle Puh-

Av Maria - 23 augusti 2009 18:46

När Du tror att Du inte har den minsta chans att få som Du vill,

får Du det inte heller.

 Men om Du tror på Dig själv,   

får du Exakt som Du vill, förr eller senare.

Så sant.......Tro på dej själv, tro på livet.


Av Maria - 23 augusti 2009 18:35

Det var en gång en fågel.

 Den hade vackert formade vingar och en glänsande,

färggrann och underbar fjäderdräkt.

Med andra ord, en varelse skapt för att flyga fritt på himlen,

till glädje för betraktaren.

 

En dag fick en kvinna syn på denna fågel och förälskade sig.

Hon stod och betraktade den flygande fågeln med häpet gapande mun,½bultande hjärta och ögon som glänste av sinnesrörelse.

 

Hon bad den komma och flyga med henne,

 och de flög omkring i skyn i fullständig harmoni.

Hon beundrade, vördade och lovprisade fågeln.

 Men så tänkte hon: den kanske vill flyga sin kos

och se några avlägsna berg!

 

Och kvinnan blev rädd.

 Rädd att aldrig mer känna detsamma för en annan fågel.

 Och hon blev avundsjuk, avundsjuk på fågelns förmåga att flyga.

Och hon kände sig ensam.

 Och hon tänkte: jag ska göra en fälla.

Nästa gång fågeln dyker upp kommer den inte att flyga bort igen.

 Fågeln, som också var förälskad, återvände nästa dag,

gick i fällan och blev instängd i en bur.

Varje dag betraktade hon fågeln.

Där var föremålet för hennes kärlek,

 och hon visade den för sina väninnor, som sade:

 - Men du har ju allt.

 

 En märklig förändring började emellertid äga rum:

 eftersom hon nu hade fågeln och inte längre behövde fånga

 dess uppmärksamhet började hon tappa intresset.

 När fågeln inte längre kunde flyga och uttrycka meningen

 med sitt liv började den sakta tyna bort,

tappa lystern i fjäderdräkten och blev ful

och kvinnan såg den knappt längre,

 hon tänkte bara på att ge den mat och hålla buren ren.

 

 En vacker dag dog fågeln.

 Hon sörjde djupt och tänkte på den hela tiden.

 Men inte på buren, hon kom bara ihåg dagen när hon såg

den för första gången, då den glad flög bland molnen.

 Om hon gav akt på sig själv skulle hon märka

 att det som grep henne så starkt hos fågeln var friheten,

 energin hos vingarna när de rörde sig, inte den fysiska kroppen.

 Utan fågeln förlorade också hennes liv mening,

 och döden kom och bultade på hennes dörr.

 - Vad gör du här? frågade hon döden.

- Jag har kommit för att du åter ska få flyga med fågeln i skyn,

 svarade döden.

 

 Om du hade låtit den komma och flyga bort som den ville

 skulle du älska och beundra den ännu mer;

 nu däremot, behöver du mig för att finna den igen.

 


Av Maria - 23 augusti 2009 18:26


Jag är din ständige följeslagare

Jag är din största hjälpare eller din största börda

Jag kommer att knuffa dig framåt eller dra ned dig i ett misslyckande

Jag är helt och hållet i ditt våld.


Hälften av det du gör skulle du lika gärna kunna lasta över på mig

och jag kommer att göra det snabbt och korrekt

Jag är lätt att jobba med, du måste bara vara bestämd mot mig

Visa mig exakt hur du vill ha någonting gjort

och efter ett par lektioner kommer jag att göra det automatiskt.


Jag är alla stora människors tjänare och tyvärr,

 alla misstags tjänare också

De som är vinnare, har jag gjort till vinnare

De som är förlorare, har jag gjort till förlorare

Jag är inte någon maskin,

men jag arbetar med en maskins precision

såväl som med en människas intelligens.


Du kan använda mig för profitens skull

eller använda mig för undergångens skull

Det spelar ingen roll för mig.


Ta hand om mig, träna mig, var bestämd mot mig

och jag kommer att lägga världen för dina fötter

Var mild mot mig och jag kommer att förgöra dig


Vem Jag är,,,,,,,,,,


VANAN.



Av Maria - 23 augusti 2009 18:21


Varje sekund i livet är ett nytt och unikt ögonblick,

 ett ögonblick som aldrig kommer åter...

 

Och vad lär vi våra barn?

 Vi lär dem att två plus två är fyra

 och att Paris är Frankrikes huvudstad.

 

 När ska vi dessutom lära dem vad de är??

 Till varje barn borde vi säga: Vet du vad du är?

 Du är ett underverk. Du är unik.

 

 Under alla år som gått har det aldrig funnits ett annat barn

 som har varit som du,

 som har haft dina ben, dina armar, dina flinka fingrar,

 ditt sätt att röra sig.

 

 Du kan bli en Shakespeare, en Michelangelo, en Beethoven.

Du har förutsättningar för vad som helst.

Ja, ett underverk är du.


 Och när du blir stor kan du då tänka dig att göra någon annan illa,

någon som är ett underverk, precis som du?

Du måste kämpa för att göra världen värdig sina barn.

 Vi måste kämpa för det.

 


Av Maria - 23 augusti 2009 18:09

Vi blir som vi tänker - då tänker vi bättre - och bestämmer oss

 för att inte fastna i negativa stön över gäddhäng,

 celluiter och  bilringar.

ToppHälsa har förslag på nya, mer poetiska namn

på kroppsdelarna vi baktalar:


1.Istället för dubbelhaka.

SMEK-BACKE.

Så mjuk, så mjuk är huden här.

Ett ställe att varligt och eftertänksamt smeka

 för att locka fram kloka tankar och bra beslut.

 

2.Istället för rynkor.

LIVSLINJER.

Ansiktet är livets gästbok.

 Här har lycka, sorger, skratt, smärta, stolthet och oro

 lämnat anteckningar efter  sina besök.

Bär linjerna livet skrivit till dig med stolthet.

 

 3.Istället för påsar under ögonen.

TÅRKUDDAR.

För att de dämpar tårars fall och låter sorgen landa mjukt.

 

 4.Istället för gäddhäng.

ÄNGLAVINGAR.

Lite svirr under överarmarna visar att du varit med förr.

 Ett bevis för att du besitter lite av den överjordiska klokhet½ och gudomliga mognad som 20-åringar bara kan drömma om.


5.Istället för ridbyxlår.

GUDINNEBOLSTER.

Sååå mjuka att smeka och vila mot.

Kraftiga? Nej kraftfulla!

 Troget bär de dig genom livet.

 

 6.Istället för bilring.

NJUTNINGS-SOUVENIR.

Ett kvitto på att du flitigt turistat i njutningens land,

tagit del av fantastiska njutningar och har vett

 att uppskatta livets goda.

 

 7.Istället för celluliter.

AFRODITE-SKÅLAR.

Som små fördjupningar att utforska för en älskares smekande

händer.

 

 8.Istället för hängbröst.

GODISPÅSAR.

De kanske inte längre är de toppiga gräddbullar de en gång var,

 men oj vad mycket njutning och kärlek de har givit

 både partner och barn.


9.Istället för ryggfläsk.

KÄRLEKSHANDTAG.

Vi importerar och direktöversätter det engelska uttrycket

'love  handles' rakt av.

 Greppvänliga kvinnor uppskattas ofta av de riktigt goda½ älskarna.


10.Istället för tunt hår.

SILKESFLUFF.

Skandinaviskt skirt, mjukt och lent.

 Ett hår som har lätt till lek med vinden .

 


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards