Mariaslekrum

Alla inlägg under juni 2009

Av Maria - 17 juni 2009 16:06

  

Låt mig få vara en trotsig tonåring, jag kommer att bli vuxen.

Låt mig få skrika och springa min väg, jag kommer att återvända.

Låt mig få hitta en egen väg, jag kommer ändå att försöka.

Låt mig få deppa och vara sur, jag kommer att bli glad igen.

Låt mig få hitta mitt eget liv, jag kommer ändå att lämna er snart.

Låt mig få ha hemligheter, jag kommer att berätta dem sen.

Låt mig få prata när jag behöver det, jag klarar inte det här själv.

Låt mig få gå när jag är redo, men släpp mig inte helt.

Låt mig få komma igen och vara liten, jag vill inte alltid vara stor.


-Okänd författare-

Av Maria - 17 juni 2009 15:53

 

Barnet har hundra språk

hundra händer

hundra sätt att tänka

att leka och att tala på

hundra, alltid hundra

sätt att lyssna

att förundras och att tycka om

hundra lustar

att sjunga och förstå

hundra världar

att upptäcka

hundra världar

att uppfinna

hundra världar

att drömma fram

Ett barn har hundra språk

(och därtill hundra, hundra, hundra, hundra)

men berövas nittionio

Skolan och kulturen

skiljer huvudet från kroppen


- LORIS MALAGUZZI -

Av Maria - 17 juni 2009 15:27

 

En dag föll bondens åsna ned i en brunn. 

Åsnan tjöt högt medan bonden försökte fundera 

hur han skulle göra för att få upp den ur brunnen. 

Slutligen bestämde han sig för att åsnan ju var 

så gammal och att han ändå hade tänkt att fylla igen brunnen, 

då kunde han ju lika gärna begrava åsnan i brunnen direkt.

Det var bara inte värt att försöka få upp åsnan ur brunnen.

Han bjöd in sina grannar för att hjälpa honom med 

att skyffla jord och grus i brunnen. 

Åsnan började nu förstå vad som var på gång och tjöt fruktansvärt. 

Sedan, till allas förvåning, började han lugna ned sig.

En stund senare böjde sig bonden över brunnen och tittade ned. 

Han blev förvånad över vad han såg. 

När varje skyffeltag landade på åsnans rygg gjorde han något

häpnadsväckande. 

Han skakade det bara av sig och tog ett steg upp.

Grannarna fortsatte att skyffla, 

åsnan skakade av sig och flyttade sig sakta upp i brunnen.

Snart hurrade alla när åsnan blev synlig uppe vid kanten 

och snart tog helt enkelt åsnan ett steg över kanten 

och vandrade lycklig iväg.

Livet kommer att skyffla mycket smuts över dig. 

Då gäller det att ta sig ur brunnen genom 

att skaka av sig det som faller på dig och ta ett steg uppåt. 

Alla våra bekymmer är samtidigt en möjlighet 

att växa som människa genom att ta ny sats. 

Vi kan ta oss upp ur de djupaste brunnar 

om vi bestämmer oss för att aldrig ge upp. 

Skaka bara av dig… och gå vidare.


-OKÄND FÖRFATTARE-

Av Maria - 17 juni 2009 15:11

 


Övning ger färdighet.

Av Maria - 16 juni 2009 23:41

Nu utmanar jag er som läser detta.

Skriv och kommentera om ni antagit utmaningen.

Det skulle vara roligt och veta lite om er också.


1. Pratar du fortfarande med personen du kysste senast? Ja.

2. Har du sett din bästa vän gråta? Ja.

3. Vad åt du senast? Pizza.

4. Har du fått någon komplimang idag? Nej.

5. Har du varit med i en rättegång? Nej.

6. Är du polare med grannarna? Nej.

7. Vilka språk pratar din mamma? Svenska.

8. Vilka länder har du bott i? Sverige.

9. Senaste piercingen? Hål i öronen, typ 37 år sen.

10. När åkte du bil i mer än 15 minuter senast? I helgen.

11. Gay? Nej.

12. Har du äggat någon? motsatsen till olla? haha.. Absolut inte.

13. Har du täckt någons hus med toalettpapper? Nej.

14. Suger det här? Jo det gör nog det

15. Har du varit på stranden? ja, i helgen.

16. Har du haft en stalker? Nej.

17. Minns du dina/din musiklärares namn? haha nä knappast.

18. Hur bra är din syn? Översynt kallas det visst.

19. Har du varit på ett party? Absolut, det har blivit några ja.

20. Skulle du kunna tänka dig att simma med hajar? Knappast!

21. Vad skulle du säga om jag sa att jag var kär i din bror? Grattis!

22. Har du varit utomlands? Ja.

23. Har du sett din bästa vän naken? Nej.

24. Vilket är det bästa bröllopet du varit på? Mitt eget.

25. Skulle dina föräldrar bli arga om du blev avstängd från skolan pga½ slagsmål? Troligen, om jag gick i skolan och var yngre.

26. Var är dina syskon just nu? Nolby och Matfors.

27. Vad var den senaste drömmen som du minns? Oj, minns aldrig mina drömmar.

28. Vilken tid gick du upp imorse? kl 09,00.

29. Vad ska du göra i helgen? Ta det lugnt bara.

30. Vad står det i det fjärde smset i din inkorg? Du har paket och

hämta på spelbutiken i Ica Bommen.

31. När var du riktigt sjuk senast? 6 månader sedan.

32. Vem är den senaste kändisen du tog på? Martin Stenmarck, lyckan är gjord.

33. Vad finns i din bakficka? Inget, alltid tom.

34. Har du färglinser? Nej.

35. Vad gjorde du klockan 2 inatt? Sov i min säng.

36. Vad är det första du gör på morgonen? Ligger och drar mig en lång stund.

37. Vad ska du göra efter det här? Skicka till  nästa som jag ska utmanas.

Jag utmanar:

Alla som läser.

Av Maria - 16 juni 2009 20:39

 Här kommer ett litet pyssel vid regniga dagar.

Som det verkar bli mycket av.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 16 juni 2009 20:12

    

Thats Friends.... 

Utan vänner har man ingenting! 

Det var en gång en liten pojke som lätt blev arg. 

Hans pappa gav honom en näve full med spik och sa till honom

att varje gång han blir arg

ska han gå bakom huset och slå i en spik i staketet.

Första dagen slog  pojken in 37 spikar.

Efter några veckor lärde han sig kontrollera sin vrede

och antalet islagna spikar minskade hela tiden. 

Han märkte att det är lättare att behärska sin vrede än 

att slå in spikar i ett staket. 

Slutligen kom den dagen då pojken inte blev arg en enda gång. 

Han sa det till sin pappa och denne föreslog honom

att dra ut en spik från staketet varje dag han inte blir arg alls.

Dagarna gick, och efter en tid kunde pojken tala om för sin pappa 

att det inte fanns en enda spik kvar i staketet.

Då tog pappan pojkens hand och ledde honom till staketet.

Där sa han till honom : 

"Det var bra gjort, min gosse, men titta på alla dessa hål.

Det här staketet blir aldrig mera som det har varit.

När du säger något i vredesmod lämnar det just sådana här ärr.n

Som om du skulle sticka in en kniv i en människa

och dra ut den igen. Det spelar ingen roll,

hur många gånger du ber om förlåtelse, 

skadan är redan skedd. 

En skada orsakad av ett ovänligt ord gör lika ont

som ett fysiskt slag.


Vänner är i själva verket väldigt sällsynta ädelstenar. 

Dom gör dig glad och stödjer dig i allt. 

Dom lyssnar till dig när du har bekymmer, 

berömmer dig och är alltid redo att öppna sitt hjärta för dig. 

Visa för dina vänner hur mycket du bryr dig om dem. 

Enda sättet att få vänner, är att vara en.

Av Maria - 16 juni 2009 19:53

Nedvärdera inte ditt eget värde genom 

att jämföra dig själv med andra. 

Det är på grund av att vi alla är olika som var 

och en av oss är så speciell.

Sätt inte dina mål efter vad andra människor tycker är viktigt. 

Bara du vet vad som är bäst för dig.

Ta inte för givet de saker som du har närmast hjärtat. 

Kläng dig fast vid dem, 

så som du håller dig fast till själva livet, 

för utan dem är livet meningslöst.

Låt inte ditt liv glida genom dina fingrar 

genom att leva i det förgångna eller för framtiden. 

Genom att leva ditt liv en dag i taget kommer du 

att leva alla dagar i ditt liv.

Ge inte upp när du fortfarande har någonting att ge. 

Ingenting är över förrän det ögonblick du slutar att försöka.

Var inte rädd för att medge att du är allt annat än perfekt. 

Det är den bräckliga tråd som binder oss alla samman.

Var inte rädd för att ta risker. 

Det är genom att ta chanser som vi lär oss att vara modiga.

Stäng inte ute kärleken från ditt liv genom att säga 

att den är omöjlig att finna. 

Det snabbaste sättet att få kärlek är att ge kärlek, 

det snabbaste sättet att förlora kärlek är att hålla fast 

vid den för hårt och det bästa sättet att behålla kärlek 

är att ge den vingar.

Avfärda inte dina drömmar. 

Att vara utan drömmar är att vara utan hopp, 

att vara utan hopp är att vara utan ett syfte med livet.

Spring inte genom livet så fort 

att du glömmer inte bara var du har varit, 

utan vart du är på väg. 

Livet är inte bara ett lopp, 

utan en resa som du ska smaka på varje steg längs vägen.


Text av - NANCYE SIMS -

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards