Mariaslekrum

Alla inlägg den 6 juni 2009

Av Maria - 6 juni 2009 16:16

 

Det är inte vad vi äter

utan vad vår kropp tillgodogör sig

som gör oss starka.

Det är inte vad vi tjänar

utan vad vi sparar

som gör oss rika.

Det är inte vad vi läser

utan vad vi kommer ihåg 

som gör oss lärda.

Det är inte vad vi bekänner oss till

utan vad vi tillämpar

som ger oss Integritet.


- OKÄND FÖRFATTARE -

Av Maria - 6 juni 2009 16:07

 

Kaka söker maka.


Köp inte grisen i säcken.


Kasta inte sten i glashus.


Kläderna gör mannen.

 

Kommer tid kommer råd.


Kärt barn har många namn.

 


Av Maria - 6 juni 2009 15:41

 

Börja till den svenska flaggan var ett guldfärgat

lejon i ett blått fält som fanns i Magnus Ladulås

kungavapen. Senare bestämdes att symbolen

för Sverige, det svenska riksvapnet, skulle vara en

blå sköld med tre kronor av guld på.

Nu fanns ett kungavapen med lejon och ett

riksvapen med kronor. De slogs senare ihop till

en enda bild. För att sära på lejonen och kronorna,

satte man dit ett guld kors.

Sedan togs lejonen och kronorna bort. Kvar var då

en flagga med gult kors på blå botten.

Det finn två anledningar till att Svenska flaggans dag

firas den 6 juni: Gustav Vasa blev kung just den dagen

år 1523 och en av Sveriges grundlagar blev klar samma dag

år 1809.

Fast man kan också säga att det var ett regnväder som gjorde

6 juni till Svenska flaggans dag.

Den 5 juni 1893 höll man en stor vårfest i

Stockholm för att samla in pengar till Skansen.

Men det regnade och en del av festen sköts upp

till nästa dag. Firandet på Skansen blev en stor

succé, så året efter upprepades det hela.

Då tågade tusentals skolbarn från hela Stockholm till

Skansen med svenska flaggor i händerna.

Flaggfesten blev så småningom Svenska flaggans dag

och började firas över hela landet.

Numera är 6 juni också Sveiges nationaldag.

En viktig del av firandet är att säga välkommen

till alla "nya svenskar", det vill säga människor

som flyttat till Sverige från andra länder.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards