Alla inlägg under mars 2009
Här kommer lite vårinspiration.
Härliga vårblommor, ideén kommer från Lucky me.
Soliga kramar.
//Maria.
Här kommer lite tips som är bra att använda sig av.
* Mobiler. Finns många bra på Ikea.
Häng i olika höjder, även så att barnet når
att sätta mobilen i rörelse.
* Skillnaden mellan ljus och mörker upplever
t o m det alldeles nyfödda barnet. En lampa,
som riktas åt olika håll i rummet på så sätt att taket,
väggen eller något föremål blir belyst, ger variation åt det lilla barnet.
* Mönstrade tyger som är tydliga i sitt mönster
och klara färger uppfattar barn bäst.
Mönstren behöver inte nödvändigt vara föreställande ett mönster.
* En väggfast och lågt placerad spegel hjälper barn
att upptäcka och känna igen sig själva.
Spegeln bör vara av splitterfritt, och ofarligt material.
* Enkla tydliga bilder i klara färger med motiv,
som barnen känner igen är trevliga att titta på.
Gör iordning egna på datorn och sätt upp på väggen, lågt så barnen ser.
Eller gör egna böcker.
Bilder/foton på barnet ska sitta så lågt på väggen att de själva ser dem.
* Musik, sång och röster är skönt att lyssna till.
Rytmen stimulerar till rörelser och ljudet utvecklar hörselsinnet.
* Lägg stenar, ärtor, olika sorters frön, gem, spik,
sand eller risgryn i olika burkar och flaskor av plast (helst genomskinliga).
Limma och skruva fast locken väl.
* Klockans tickande och nyckelknippans skrammel är exempel på ljud,
som alltid roar barn.
* Förpackningsspill av olika slag fastsatt på väggen
blir en enkel relief att känna på med händerna.
* Spar på päls- och skinnbitar.
Krulliga pälsbitar att köra fingrarna genom, sträva och glatta
att känna och tugga på.
* I naturen finns många föremål som är stimulerande för barn
att se och känna på.
Plocka ihop en samling och förvara den i en korg inomhus.
* Inget material kan vara för enkelt för att stimulera barnen.
Papper av olika sorter ger olika upplevelser:
alla sorters tidningar till att riva i,
vågpapp och grova sandpapper till att känna på,
smörpapper eller silkespapper till att skrynkla och prassla med.
* Trä upp tomma trådrullar, stora träkulor,
klossar med hål i på en kraftig snodd.
Det är viktigt med olika former och format.
Antingen blandade former på ett halsband eller
ett med bara runda kulor och ett annat med bara kantiga klossar.
*Sy mjuka tygbollar i mönstrade och enfärgade bomullstyger.
Sy fast band och fransar på några av delarna innan bollen
sys ihop och stoppas med bomull.
* Sy och applikationer med olika material, som har reliefverkan:
Teddy, plysch, päls och fjädrar. Enkla bilder,
som hängs upp i barnhöjd så barnen kan titta och känna på.
Idag kommer det bara en lek som
säkert många av er känner till.
Är helt slut ikväll
och nu skall jag hålla tummarna för
Timrå IK.
Hare bra.
//Maria.
Gud, vad fort det går man hinner ju inte
blicka ens så har helgen gått.
Ändå så hade jag tidig fredag i fredags och
stänger imorgon, så det blir ju lite längre helg½ändå.
Men ifs så skall man ju vara glad att det går fort,
för då kommer vi ju fortare fram till juni och ledighet.
Och jag längtar så.
Igår (lördag) var vi ute i det soliga och härliga vädret
och Tilde och jag gjorde snöänglar och Texas var med
på ett hörn han också när vi klev upp
så sprang han där vi hade legat och gjort
dessa fina änglar, och så var det med det,
dom försvann.
men vi hade en skön dag ute och L-A var ute
och åkte skoter ett tag också.
Ja, så igår var det ju melodifestivalkväll,
det kan väl ingen ha missat.
Och det gick väl si och så med röstningen
tycker jag.
Jag hade hoppas att EMD hade tagit hem detta
eller Alcasar.
Men jag måste erkänna att den låt som vann,
vinner sig i längden och kan gå långt därborta
i Ryssland.
Och jag är ju bara glad att inte Caroline af Uggla
gick vidare.
Men hör och häpna, här kommer något som jag
aldrig trodde skulle komma ur min mun,
den låten tar sig rejält måste jag säga men
jag tror fortfarande att den inte skulle ha haft en chans
där i Ryssland.
Men jag är ju inte sämre än att jag kan erkänna att jag
kan ändra mig jag också.
Och det är väl en väldans tur att
man är mänsklig. Hahaha.
Men nu är det slut med snackandet, skall nu
gå och äta middag och sen mysa med familjen.
Kram.
//Maria.
Här kommer ännu en lek.
Kram.
//Maria.
Läsglädje för barn som inte har/och har kommunikationssvårigheter.
De flesta föräldrar läser berättelser för sina barn.
Att läsa tillsammans borde vara ett nöje.
Men ibland kan barn "stänga av" när någon läser för dem,
eller när de ser på TV - för det förväntas inte att
de ska göra någonting.
Kanske barn med
kommunikationssvårigheter - och deras föräldrar - skulle
kunna få ut mer av att läsa böcker tillsammans?
Hur kan vi se att barn deltar så mycket som de skulle vilja?
Vem väljer böckerna ni läser tillsammans?
Det är bra för barn att själva välja - och
kanske kommer du att bli förvånad över
vilka böcker de väljer!
Alla barn tycker om att läsa samma bok
om och om och om igen...
Detta behöver inte betyder att de har brist på
fantasi - det hjälper dem att lära känna
berättelsen och personerna i den.
Det ger dem också mer självförtroende.
Barnet börjar memorera texten och lär sig
att orden på sidan matchar det som den
vuxne säger.
Så låt ditt barn välja bok nästa gång.
Om favoritboken börjar falla isär på grund av ihärdig läsning:
köp en ny om du kan!
Klipp sedan ut bilderna ur den
gamla boken och använd till spel eller sätt
dem på en kommunikationskarta och låt ditt barn
återberätta genom att peka på bilderna.
Försök att få det bekvämt.
Det kan vara knepigt att få det bekvämt under sagostunden
när du ska hålla och hantera en bok och en
kommunikationskarta eller en pratapparat.
Det är viktigt att ditt barn kan se bilderna och texten.
Du ska gärna peka ut
varje ord på sidan samtidigt som du läser högt.
Kolla då och då att barnet ser sidorna.
Det är viktigt att du ser ditt barn också - iaktta
dess reaktioner och "lyssna" till vad barnet vill säga.
Att delta.
Ditt barn behöver kunna "småprata" om berättelsen,
svara på frågor och ställa egna.
Kom ihåg att ta god tid att fundera över och
prata om berättelsen.
Barnet kan behöva sin egen kommunikationskarta
eller pratapparat för att kunna peka ut personer
och situationer i berättelsen.
Det är också bra om barnet får möjlighet att ta i,
hantera och kanske till och med bläddra i boken.
Berättelsen kan få barnet att tänka på egna
erfarenheter.
Du kan omöjligen gissa vad det kan vilja
säga - de behöver ett kommunikationsverktyg.
När du ställer frågor: Ställ inte bara sådana som kan
besvaras med ja eller nej.
Urtrist! Försök komma på frågor som hjälper
ditt barn att förstå vad som händer i berättelsen.
Det hjälper dessutom barnet att utveckla
sin kommunikationsförmåga.
Att koppla av tillsammans.
Sagostunde är ett tillfälle då du och dit barn kan
njuta av bara vara tillsammans.
Fler ideér.
Ditt barn med tal- och språksvårigheter är egentligen
precis lik alla andra barn när gäller att läsa sagor och berättelser.
Men ditt barn kan behöva speciell hjälp för att ha
glädje av böcker. Barn behöver tid och verktyg
för att kunna kommunicera.
Detta kommer till nytta senare, i skolan, när de
ska lära sig att läsa själva.
Om jag verkligen brydde mig om dig,
skulle jag se dig i ögonen när du talar till mig.
Skulle jag tänka på vad du säger,
snarare än vad jag ska säga när du slutat.
Skulle jag höra dina känslor tillsammans med dina ord.
Om jag......
Skulle jag lyssna utan att försvara mig.
Skulle jag höra utan att bestämma om du har rätt eller fel.
Skulle jag fråga dig varför och inte bara hur och när och var.
Om jag......
Skulle släppa in dig bakom mitt yttre.
Skulle jag berätta för dig vad jag hoppas, drömmer, fruktar och lider av.
Skulle jag berätta när jag gjorde bort mig och när det gick bra för mig.
Om jag......
Skulle jag skratta med dig men inte åt dig.
Skulle jag tala med dig men inte till dig och jag skulle
veta när det är tid att vara tyst.
Om jag......
Skulle jag inte klättra över dina murar, skulle jag vänta utanför
tills du släppte in mig genom porten.
Skulle jag inte låsa upp dina hemligheter,
skulle jag vänta tills du gav mig nyckeln.
Om jag......
Skulle jag älska dig i alla fall och jag skulle be om det bästa
du kan ge och försiktigt dra fram det ur dig.
Om jag......
Skulle jag lägga handboken åt sidan, lämna mina lösningar hemma,
föreställningen skulle upphöra och vi skulle vara oss själva.
Det är med Genus är ju så inne just nu.
Men jag har inte förstått varför om jag skall
vara ärlig,
tycker väl att man har jobbat så hela tiden.
Med att inte göra skillnad på pojkar och flickor,
men det är ju vad jag tycker, skulle någon observera
mig i mitt arbete och t.ex filma så att jag får se så
skulle jag kanske tänka om,
men som det är nu så tycker jag som sagt att iaf jag har arbetat
att det skall vara lika mellan könen.
Men här kommer några frågor som man kan fundera på om man är osäker.
Hallen:
* Hur bemöts pojkar och flickor när de kommer till förskolan?
* Vilka barn får mest hjälp av de vuxna?
* Vilka barn är alltid först ut på gården?
Matsituationen:
* Hur är barnen placerade under måltiderna?
Varför?
* Vilka barn sitter ni vuxna bredvid?
* Vilka barn får mest uppmärksamhet från de vuxna?
Leken:
* I vilka rum befinner sig pojkar och flickor?
* Vad leker pojkar och flickor med?
* Leker barnen i könsuppdelade eller blandade grupper?
Sagostunden:
* Vilka böcker läser ni för barnen?
* Vad handlar de om och hur skildras pojkar och flickor?
* Vilket kön har böckernas huvudkaraktärer?
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 |
20 |
21 | 22 | |||
23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|