Mariaslekrum

Alla inlägg under mars 2009

Av Maria - 18 mars 2009 19:21

Här kommer lite vårinspiration.

Härliga vårblommor, ideén kommer från Lucky me.

Soliga kramar.

//Maria.

Av Maria - 17 mars 2009 18:12

Här kommer lite tips som är bra att använda sig av.

 

* Mobiler. Finns många bra på Ikea.

Häng i olika höjder, även så att barnet når

att sätta mobilen i rörelse.

 

* Skillnaden mellan ljus och mörker upplever

 t o m det alldeles nyfödda barnet. En lampa,

 som riktas åt olika håll i rummet på så sätt att taket,

 väggen eller något föremål blir belyst, ger variation åt det lilla barnet.

 

* Mönstrade tyger som är tydliga i sitt mönster

 och klara färger uppfattar barn bäst.

 Mönstren behöver inte nödvändigt vara föreställande ett mönster.

 

* En väggfast och lågt placerad spegel hjälper barn

att upptäcka och känna igen sig själva.

Spegeln bör vara av splitterfritt, och ofarligt material.

 

* Enkla tydliga bilder i klara färger med motiv,

 som barnen känner igen är trevliga att titta på.

 Gör iordning egna på datorn och sätt upp på väggen, lågt så barnen ser.

 Eller gör egna böcker.

 Bilder/foton på barnet ska sitta så lågt på väggen att de själva ser dem.

 

* Musik, sång och röster är skönt att lyssna till.

 Rytmen stimulerar till rörelser och ljudet utvecklar hörselsinnet.

 

* Lägg stenar, ärtor, olika sorters frön, gem, spik,

 sand eller risgryn i olika burkar och flaskor av plast (helst genomskinliga).

Limma och skruva fast locken väl.

 

* Klockans tickande och nyckelknippans skrammel är exempel på ljud,

 som alltid roar barn.

* Förpackningsspill av olika slag fastsatt på väggen

 blir en enkel relief att känna på med händerna.

 

* Spar på päls- och skinnbitar.

 Krulliga pälsbitar att köra fingrarna genom, sträva och glatta

 att känna och tugga på.

 

* I naturen finns många föremål som är stimulerande för barn

 att se och känna på.

 Plocka ihop en samling och förvara den i en korg inomhus.

 

* Inget material kan vara för enkelt för att stimulera barnen.

 Papper av olika sorter ger olika upplevelser:

 alla sorters tidningar till att riva i,

 vågpapp och grova sandpapper till att känna på,

 smörpapper eller silkespapper till att skrynkla och prassla med.

 

* Trä upp tomma trådrullar, stora träkulor,

 klossar med hål i på en kraftig snodd.

 Det är viktigt med olika former och format.

Antingen blandade former på ett halsband eller

 ett med bara runda kulor och ett annat med bara kantiga klossar.

 

*Sy mjuka tygbollar i mönstrade och enfärgade bomullstyger.

 Sy fast band och fransar på några av delarna innan bollen

 sys ihop och stoppas med bomull.

 

* Sy och applikationer med olika material, som har reliefverkan:

 Teddy, plysch, päls och fjädrar. Enkla bilder,

 som hängs upp i barnhöjd så barnen kan titta och känna på.

 

Av Maria - 16 mars 2009 19:39

Idag kommer det bara en lek som

säkert många av er känner till.

Är helt slut ikväll

och nu skall jag hålla tummarna för

Timrå IK.

 

Hare bra.

//Maria.

Av Maria - 15 mars 2009 17:18

Gud, vad fort det går man hinner ju inte

blicka ens så har helgen gått.

Ändå så hade jag tidig fredag i fredags och

stänger imorgon, så det blir ju lite längre helg½ändå.

Men ifs så skall man ju vara glad att det går fort,

för då kommer vi ju fortare fram till juni och ledighet.

Och jag längtar så.

Igår (lördag) var vi ute i det soliga och härliga vädret

och Tilde och jag gjorde snöänglar och Texas var med

på ett hörn han också när vi klev upp

så sprang han där vi hade legat och gjort

dessa fina änglar, och så var det med det,

dom försvann.

men vi hade en skön dag ute och L-A var ute

och åkte skoter ett tag också. 

Ja, så igår var det ju melodifestivalkväll,

det kan väl ingen ha missat.

Och det gick väl si och så med röstningen

tycker jag.

Jag hade hoppas att EMD hade tagit hem detta

eller Alcasar.

Men jag måste erkänna att den låt som vann,

vinner sig i längden och kan gå långt därborta

i Ryssland.

Och jag är ju bara glad att inte Caroline af Uggla

gick vidare.

Men hör och häpna, här kommer något som jag

aldrig trodde skulle komma ur min mun,

den låten tar sig rejält måste jag säga men

jag tror fortfarande att den inte skulle ha haft en chans

där i Ryssland.

Men jag är ju inte sämre än att jag kan erkänna att jag

kan ändra mig jag också.

Och det är väl en väldans tur att

man är mänsklig. Hahaha.

Men nu är det slut med snackandet, skall nu

gå och äta middag och sen mysa med familjen.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 15 mars 2009 17:13

Här kommer ännu en lek.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 14 mars 2009 19:38

Läsglädje för barn som inte har/och har kommunikationssvårigheter.

De flesta föräldrar läser berättelser för sina barn.

Att läsa tillsammans borde vara ett nöje.

 

Men ibland kan barn "stänga av" när någon läser för dem,

eller när de ser på TV - för det förväntas inte att

de ska göra någonting.

 Kanske barn med

kommunikationssvårigheter - och deras föräldrar - skulle

kunna få ut mer av att läsa böcker tillsammans?

 

Hur kan vi se att barn deltar så mycket som de skulle vilja?

 

Vem väljer böckerna ni läser tillsammans?

 

Det är bra för barn att själva välja - och

kanske kommer du att bli förvånad över

vilka böcker de väljer!

 

Alla barn tycker om att läsa samma bok

om och om och om igen...

 

Detta behöver inte betyder att de har brist på

fantasi - det hjälper dem att lära känna

berättelsen och personerna i den.

 

Det ger dem också mer självförtroende.

Barnet börjar memorera texten och lär sig

att orden på sidan matchar det som den

vuxne säger.

 

Så låt ditt barn välja bok nästa gång.

Om favoritboken börjar falla isär på grund av ihärdig läsning:

köp en ny om du kan!

 Klipp sedan ut bilderna ur den

gamla boken och använd till spel eller sätt

dem på en kommunikationskarta och låt ditt barn

återberätta genom att peka på bilderna.

Försök att få det bekvämt.

 

Det kan vara knepigt att få det bekvämt under sagostunden

när du ska hålla och hantera en bok och en

kommunikationskarta eller en pratapparat.

 Det är viktigt att  ditt barn kan se bilderna och texten.

 

 Du ska gärna peka ut

varje ord på sidan samtidigt som du läser högt.

Kolla då och då att barnet ser sidorna.

Det är viktigt att du ser ditt barn också - iaktta

dess reaktioner och "lyssna" till vad barnet vill säga.

Att delta.

 

Ditt barn behöver kunna "småprata" om berättelsen,

svara på frågor och ställa egna.

Kom ihåg att ta god tid att fundera över och

prata om berättelsen.

 

Barnet kan behöva sin egen kommunikationskarta

eller pratapparat för att kunna peka ut personer

och situationer i berättelsen.

 

Det är också bra om barnet får möjlighet att ta i,

hantera och kanske till och med bläddra i boken.

Berättelsen kan få barnet att tänka på egna

erfarenheter.

 

Du kan omöjligen gissa vad det kan vilja

säga - de behöver ett kommunikationsverktyg.

 

När du ställer frågor: Ställ inte bara sådana som kan

besvaras med ja eller nej.

 

Urtrist! Försök komma på frågor som hjälper

ditt barn att förstå vad som händer i berättelsen.

Det hjälper dessutom barnet att utveckla

sin kommunikationsförmåga.

 

Att koppla av tillsammans.

 

Sagostunde är ett tillfälle då du och dit barn kan

njuta av bara vara tillsammans.

 

Fler ideér.

Ditt barn med tal- och språksvårigheter är egentligen

precis lik alla andra barn när gäller att läsa sagor och berättelser.

 

Men ditt barn kan behöva speciell hjälp för att ha

glädje av böcker. Barn behöver tid och verktyg

för att kunna kommunicera.

 

Detta kommer till nytta senare, i skolan, när de

ska lära sig att läsa själva.

Av Maria - 14 mars 2009 19:21

Om jag verkligen brydde mig om dig,

skulle jag se dig i ögonen när du talar till mig.

Skulle jag tänka på vad du säger,

 snarare än vad jag ska säga när du slutat.

Skulle jag höra dina känslor tillsammans med dina ord.

 

Om jag......

Skulle jag lyssna utan att försvara mig.

Skulle jag höra utan att bestämma om du har rätt eller fel.

Skulle jag fråga dig varför och inte bara hur och när och var.

 

Om jag......

Skulle släppa in dig bakom mitt yttre.

Skulle jag berätta för dig vad jag hoppas, drömmer, fruktar och lider av.

Skulle jag berätta när jag gjorde bort mig och när det gick bra för mig.

 

Om jag......

Skulle jag skratta med dig men inte åt dig.

Skulle jag tala med dig men inte till dig och jag skulle

veta när det är tid att vara tyst.

 

Om jag......

Skulle jag inte klättra över dina murar, skulle jag vänta utanför

tills du släppte in mig genom porten.

Skulle jag inte låsa upp dina hemligheter,

skulle jag vänta tills du gav mig nyckeln.

 

Om jag......

Skulle jag älska dig i alla fall och jag skulle be om det bästa

du kan ge och försiktigt dra fram det ur dig.

 

Om jag......

Skulle jag lägga handboken åt sidan, lämna mina lösningar hemma,

föreställningen skulle upphöra och vi skulle vara oss själva.

Av Maria - 14 mars 2009 19:06

Det är med Genus är ju så inne just nu.

Men jag har inte förstått varför om jag skall

vara ärlig,

 tycker väl att man har jobbat så hela tiden.

Med att inte göra skillnad på pojkar och flickor,

men det är ju vad jag tycker, skulle någon observera

mig i mitt arbete och t.ex filma så att jag får se så

skulle jag kanske tänka om,

 men som det är nu så tycker jag som sagt att iaf jag har arbetat

att det skall vara lika mellan könen.

Men här kommer några frågor som man kan fundera på om man är osäker.

 

Hallen:

* Hur bemöts pojkar och flickor när de kommer till förskolan?

* Vilka barn får mest hjälp av de vuxna?

* Vilka barn är alltid först ut på gården?

Matsituationen:

* Hur är barnen placerade under måltiderna?

 

Varför?

* Vilka barn sitter ni vuxna bredvid?

* Vilka barn får mest uppmärksamhet från de vuxna?

 

Leken:

* I vilka rum befinner sig pojkar och flickor?

* Vad leker pojkar och flickor med?

* Leker barnen i könsuppdelade eller blandade grupper?

 

Sagostunden:

* Vilka böcker läser ni för barnen?

* Vad handlar de om och hur skildras pojkar och flickor?

* Vilket kön har böckernas huvudkaraktärer?

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards