Mariaslekrum

Alla inlägg den 9 mars 2009

Av Maria - 9 mars 2009 18:13

När man jobbar på syskonavdelningar så är det roligt att

intervjua barnen ibland.

Barnen älskar det.

 

Så sparar man det i antingen i deras egen pärm eller i IUP.


Bra att göra intervjuerna 2ggr/år.

Både vår och höst och jämföra svaren.

Här kommer några frågor, kommer mer senare.

 

Intervjufrågor.

 

      Vilka kompisar leker du med på förskolan?

 

  Vad leker du för lek med dina kompisar, när du är på förskolan?

 

     Hur ska en bra kompis vara? 

 

      Vad är roligast på förskolan?

 

      Hur känns det när man är glad och gör roliga saker?

 

Kram.

//Maria.


Av Maria - 9 mars 2009 18:09

- Hur är den där ryssen du

har sällskap med?

- Underbar!

- Är du inte rädd att bli

med barn?

- Nä, ingen risk, han är avhoppare.

Av Maria - 9 mars 2009 17:59

Vi behöver ord för att uttrycka oss och ett

språk för att vsa hur vi tänker.

 

För de små barnens språkutveckling är det

därför mycket viktigt att ge dem både ord

och begrepp så tidigt som möjligt.

 Hur ska de annars förstå omvärlden - vad orden betyder

och hur saker och ting hänger ihop?

 

Barn måste ha struktur och den struktureringen

måste vi vuxna hjälpa dem med.

 

De behöver allra först lära sig de vanligaste

rumsbereppen, som t.ex framför, på, i och

under samt likheter/olikheter och motsatsord.

 

Med begreppsträningen följer automatiskt

ett utökat ordförråd!


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards